SØTSUG: Sliter du med å gå tilbake til det sunne kostholdet ditt etter påskeferien? Eksperten har gitt oss sine beste tips til hvordan du kvitter deg med søtsuget.  Foto: Africa Studio - Fotolia
SØTSUG: Sliter du med å gå tilbake til det sunne kostholdet ditt etter påskeferien? Eksperten har gitt oss sine beste tips til hvordan du kvitter deg med søtsuget. Foto: Africa Studio - FotoliaVis mer

Søtsug

Er du blitt hekta på sukker?

Slik overvinner du søtsuget etter påsken.

Er du en av dem som nærmest hører restene av påskesjokoladen trygle deg om å spise den? Da er du langt fra alene.

Nå som hverdagen er tilbake og påskeferiens tid er forbi, er det mange av oss som fortsatt kjemper en daglig kamp for å motstå alle de søte fristelsene kjøkkenskapet har å by på.

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, forteller til KK.no at det er mange som opplever at det er vanskelig å gå tilbake til deres vante måltidsrytme etter å ha spist mye søtsaker i ferien.  

EKSPERTEN: Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog. Foto: Privat
EKSPERTEN: Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog. Foto: Privat Vis mer

- Når hverdagen kommer er det ikke helt uvanlig at kroppen responderer med et litt større søtsug enn ellers, da den har fått jevnlig påfyll av sukker en liten periode.

- Da trenger man litt tid på å komme tilbake til faste og regelmessige måltider, og i denne perioden hender det svært ofte at man føler seg litt småsulten og fysen på noe søtt mellom måltidene, forklarer hun.

LES OGSÅ: Unngå småspising mellom måltidene

Krever litt ekstra viljestyrke

Overgangen fra å spise søtsaker daglig i ferien til å kun spise det en gang i blant, kan for mange være vanskelig, og det kan derfor være greit å «stålsette» seg på at det kommer til å kreve litt ekstra viljestyrke.

- For noen kan det å kutte ned på søtsaker og sukkerrike produkter virke helt uoppnåelig, men det aller verste søtsuget vil faktisk være borte allerede etter noen få dager. Og allerede etter en uke er det mange som merker at søtsuget er så godt som borte.

Videre forteller Bjørnstad at det vil kreve litt ekstra viljestyrke i starten, men at du bør fokusere på de positive effektene fremfor å stadig tenke på hva du gjerne kunne tenkt deg å spise.

- Ved å redusere inntaket av sukkerrik mat og drikke vil du for eksempel oppleve et mer stabilt blodsukker som kan bidra til et bedre og jevnere humør. Mange opplever at de også får mer energi og overskudd i hverdagen når de begynner å spise «ordentlig mat» i stedet for å leve på smågodt og sjokolade.

LES OGSÅ: Så mange kalorier er det i godteposen

VILJESTYRKE: Det krever en del viljestyrke dersom du skal bli kvitt søtsuget.  Foto: Subbotina Anna - Fotolia
VILJESTYRKE: Det krever en del viljestyrke dersom du skal bli kvitt søtsuget. Foto: Subbotina Anna - Fotolia Vis mer

Tilbake til det sunne kostholdet

Hvis du skal klare å komme deg tilbake til ditt normale kosthold etter ferien, mener Bjørnstad det er viktig at du spiser nok vanlig og næringsrik mat som bidrar med protein, sunne fettsyrer og grove karbohydrater.

- Spiser du dette får du et mer stabilt blodsukker og en langsommere blodsukkerstigning som gir deg en bedre og mer langvarig metthetsfølelse. Spis regelmessig og kjenn etter om du faktisk er sulten og trenger mat, eller om det er synet eller tanken på godterier som gjør at du opplever et søtsug.

Hun forteller at planlegging også er et viktig stikkord.

- Unngå å kjøpe sukkerrik mat- og drikkevarer i butikken slik at du slipper å bli fristet til å ta usunne valg hjemme når søtsuget melder seg. I stedet handler du inn sunnere snacksalternativer som du kan bite i hvis du ønsker å kutte ned på sukkerinntaket og lysten på godterier.

- Det kan også være lurt å ha med deg en flaske vann når du er på farten, og drikk alltid et glass vann når du kjenner lysten på snop komme snikende. Noen usaltede nøtter eller en frukt eller en grønnsak i veska er også smart, slik at du har noe å knaske på når suget kommer.

En annen ting som har innvirkning på matlyst og søtsug er fysisk aktivitet. Regelmessig mosjon bidrar nemlig til et jevnere blodsukker og kan derfor være med på å holde søtsuget i sjakk.

- I tillegg har forskning vist at det å bevege på seg også bidrar til et bedre humør og energinivå, noe som kan være med på at det rett og slett blir enklere å ta de sunnere matvalgene.

LES OGSÅ: Så mye vann bør du drikke når du trener

TRENING: Regelmessig mosjon bidrar til et jevnere blodsukker og kan derfor være med på å holde søtsuget i sjakk.  Foto: Thinkstock
TRENING: Regelmessig mosjon bidrar til et jevnere blodsukker og kan derfor være med på å holde søtsuget i sjakk. Foto: Thinkstock Vis mer

Bytt ut søtsakene med dette

Om du er skikkelig fysen på noe trenger du ikke nødvendigvis ty til snop og søtsaker. Bjørnstad forteller at det finnes mange sunne snackalternativer du heller kan velge.

Her er hennes forslag:

  • Frukt og grønnsaker
  • En liten neve usaltede nøtter
  • Yoghurt naturell med friske bær
  • Hjemmelaget smoothie
  • Oppskåret frukt med vaniljekesam
  • Noen påleggsskiver av magert kjøttpålegg
  • Noen skiver spekeskinke sammen med noen osteterninger
  • Grønnsaker og dipp
  • Hjemmelaget grønnsakschips
  • Bakt eple med kanel
  • Issorbét av frukt og/eller bær. For eksempel mangosorbét eller bringebærsorbét
  • Et knekkebrød med noen osteskiver, magert kjøttpålegg eller mager prim.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: