Laks

Er du en av dem som kun spiser fersk laks?

Da bør du få med deg dette.

SUNT: Laks er en av de beste kildene til omega-3, men har det noe å si hva slags laks du velger?  Foto: VG/EIVIND GRIFFITH BRÆNDE
SUNT: Laks er en av de beste kildene til omega-3, men har det noe å si hva slags laks du velger? Foto: VG/EIVIND GRIFFITH BRÆNDE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Fisk er en viktig kilde til vitaminer, mineraler og sunne fettsyrer, og er derfor noe av det sunneste vi kan spise. Og vi bør gjerne spise fisk minst to ganger i uken.

Laks er kanskje en av de mest populære fiskesortene blant nordmenn, og det er slett ingen dårlig ting. Denne fete fisketypen er nemlig en av de beste kildene til omega-3. 

Men har det egentlig noe å si om du velger frossen eller fersk laks? Om du går for den dyreste eller om du velger First Price?

Ifølge forskningsdirektør ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES), Livar Frøyland, har det ernæringsmessig lite å si hva du velger.

– Tilnærmet all laks vi finner i butikkene er nok oppdrettslaks. Og selv om det finnes mange oppdrettere her til lands, kjøper de fôret fra samme sted. Det er nemlig fôret laksen spiser som er viktigst for laksens kvalitet og innhold av næringsstoffer som omega-3, sier han til KK.no.

VALG: Det er mye å velge mellom i butikken, men har det noe å si hva du velger?  Foto: VG/NINA ANDERSEN
VALG: Det er mye å velge mellom i butikken, men har det noe å si hva du velger? Foto: VG/NINA ANDERSEN Vis mer

– Det kan riktignok være noen variasjoner, men dette er snakk om små nyanseforskjeller. Et vanlig middagsmåltid med laks vil langt på vei kunne dekke en ukes behov for omega-3, uavhengig av hva slags laks du velger, forteller han.

LES OGSÅ: Slik vet du hvor laksen kommer fra 

Minst omega-3 i halestykket

Om laksen du velger er frossen eller fersk har altså lite å si. Fryst fisk er et fullgodt produkt og akkurat like næringsrikt som fersk fisk.

– Produktene er relativt like, men noen produsenter gjør kanskje litt ekstra for å holde på kvaliteten til fisken. Det betyr likevel ikke at den fryste laksen er dårligere enn den ferske når det gjelder næringsinnhold, forklarer Frøyland.

Innholdet av de sunne fettsyrene kan derimot variere litt ettersom hvor på fisken laksestykket kommer fra.

HALE ELLER BUK? Halestykker er ofte litt magrere, mens stykkene som kommer fra nærmere buken på fisken ofte har et høyere innhold av fett.  Foto: Scanpix/NTB
HALE ELLER BUK? Halestykker er ofte litt magrere, mens stykkene som kommer fra nærmere buken på fisken ofte har et høyere innhold av fett. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Halestykker er ofte litt magrere fiskestykker, mens stykkene som kommer fra nærmere buken på fisken ofte har et høyere innhold av fett. Her kan det altså være to ulike nivåer av fettsyrer, men også halestykket bidrar med de sunne omega-3 fettsyrene, påpeker han.

Hvordan du tiner fisken kan derimot ha litt å si. Ingebjørg Moe, som er rådgiver i Norges sjømatråd har tidligere sagt til KK.no at hun anbefaler å tine fisken over natten i kjøleskapet, eller den kan tines i kaldt vann hvis du har dårlig tid. I supper og gryteretter kan du tilsette fisken selv om den fortsatt er i fryst tilstand.

LES OGSÅ: Grillet laks med mynte-erte puré

Oppdrettslaks er et trygt valg

Fôret som laksen får reduserer risikoen for parasitter – noe som er svært viktig dersom du har planer om å spise fisken rå.

– Når fôret varmebehandles vil dette drepe parasittene. Laksen blir gitt et fôr som er varmebehandlet og det er derfor trygt å spise laksen rå, forklarer han.

Men når det kommer til villaks er saken en helt annen.

RÅTT: Har du planer om å spise fisken rå er det desto viktigere at du velger riktig. Og her er det tryggest å velge oppdrettslaks som har blitt gitt varmebehandlet fôr. Foto: Scanpix/NTB
RÅTT: Har du planer om å spise fisken rå er det desto viktigere at du velger riktig. Og her er det tryggest å velge oppdrettslaks som har blitt gitt varmebehandlet fôr. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

LES OGSÅ: Dette bør du velge på sushirestauranten

– Man har ingen kontroll på hva en villaks har spist, og kan derfor ikke garantere at den er trygg å spise rå. I så fall bør den ha vært nedfryst først, sier forskningsdirektøren.

Selv om oppdrettslaks har vært mye omdiskutert, er det altså best å velge dette dersom du skal lage hjemmelaget sushi. 

Og selv om enkelte eksperter mener at denne laksen kan inneholde skadelige mengder miljøgifter, viser en rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet at nivåene i oppdrettslaks har gått ned fordi innholdet i fôret er endret.

Oppdrettslaks inneholder derfor i dag mindre miljøgifter, og er derfor trygt å spise – også for gravide kvinner.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer