KLARER DU IKKE SLIPPE KONTROLLEN? Sett deg ned i rotet med en kopp te og ta det helt med ro. Å slippe kontrollen er noe du må lære deg opp til, forteller eksperten. Foto: Photographee.eu - Fotolia
KLARER DU IKKE SLIPPE KONTROLLEN? Sett deg ned i rotet med en kopp te og ta det helt med ro. Å slippe kontrollen er noe du må lære deg opp til, forteller eksperten. Foto: Photographee.eu - Fotolia
Kontrollfreak

Er du en «kontrollfreak»?

- Ikke bra hvis det stresser deg mer enn det roer deg ned, sier eksperten.

KK.NO: Har du et sterkt behov for å ha kontroll?

Klarer du ikke slappe av før matpakkene til barna er påsmurt dagen i forveien?

Eller kanskje du planlegger hvordan du skal komme deg til et møte flere dager i forveien, bare fordi det ligger litt utenom den reiseveien du pleier å ta?

Ifølge ekspertene er et økt kontrollbehov et resultat av hvordan hverdagen vår har forandret seg, og ikke overraskende har det sine fordeler og bakdeler.

LES OGSÅ: Er du ofte misunnelig?

Kontroll er en måte å få oversikt på

- I dagens samfunn med mange aktiviteter, stress og mye informasjon på én gang, blir nervesystemet vårt overbelastet og behovet for kontroll kan være en måte å få oversikt på, sier Mariann Marthinussen, coach, samtaleterapeut og eier av Levdittliv.no.

- Det skapes urealistiske bilder i media om alt vi skal mestre og kunne, det gjør at mange føler seg utilstrekkelig. For ikke å føle oss utilstrekkelige, kan vi ta kontroll.

Stressed young woman in kitchen Foto: dragonstock - Fotolia
Stressed young woman in kitchen Foto: dragonstock - Fotolia Vis mer

Ikke minst har den teknologiske utviklingen påvirket oss. 

- Behovet for kontroll har akselerert i takt med at vi mennesker faktisk får mer kontroll. Bare tenk på hva teknologien har gjort med hverdagen vår. Vi har til enhver tid kontroll over - ikke bare familien, men også hele bekjentskapskretsen. Det er ingen tvil om at dette er avhengighetsskapende, forteller  Christine Otterstad, KKs livstilscoach.

Det er imidlertid ikke alltid slik at «kontrollfreaken» i deg kun bringer med seg negativitet, men det gjelder å finne en balanse.

- En viss kontroll i hverdagen er sunt. Mange kommer til meg nettopp for å få mer kontroll i hverdagen. Men det er selvfølgelig ikke bra hvis det tipper over til noe nevrotisk, og stresser deg mer enn det roer deg. En sunn mellomting er gunstig, sier Otterstad.

LES OGSÅ: Derfor er selvkontroll blitt trendy

Ta grep hvis du opplever det som stress

Men hvordan skal du finne frem til denne «mellomtingen»?

For det kan være vanskelig å akseptere at du ikke kan ha kontroll over alt, og ha troen på at det ordner seg likevel. Ifølge Otterstad må du trene på det.

- En utfordring for mange mammaer er å sette seg ned med en kopp te i en rotete stue. For meg var det nesten helt umulig før, men jeg måtte trene meg opp til å forstå at det er greit ikke å ha kontroll også, sier hun.

- Det er sunt å slippe kontrollen innimellom.

Hun forklarer at det er grunn til å ta grep dersom kontrollbehovet oppleves som stress og angst. Da befinner du deg litt for mye i fremtiden, og må jobbe med å være litt med i nuet.

Marthinussen forteller at du i tillegg bør finne motivene og behovene som gjør at «kontrollfreaken» i deg dukker opp. Ved å få større bevissthet rundt dette, kan du lettere styre det, og ikke la det få plass i alle sammenhenger.

- Handler det om ikke å tape ansikt? Miste oversikt? Føle seg utilstrekkelig? Beskytte deg fra ubehagelige ting? Være dyktig og flink? Prestere?

- Når du har funnet ditt første svar, så kan du fortette med å stille deg spørsmålet; «og så da?», for å komme nærmere kjernen av ditt egentlige behov, sier hun.

LES OGSÅ: Fire ting som gjør deg lykkeligere

Slik lærer du deg å slippe kontrollen

Dersom du har et sterkt kontrollbehov, så har du kanskje tenkt at det gir deg en god følelse - en følelse av mestring og at ting går etter planen.

I realiteten er det imidlertid ikke helt slik. Faktisk bidrar det til å begrense deg.

SJEKKLISTE FOR ALT? Du føler kanskje at du har stålkontroll, men i realiteten så vil et stort kontrollbehov begrense deg. Blant annet blir du ikke like åpen for innspill, hjelp og informasjon Foto: apops - Fotolia
SJEKKLISTE FOR ALT? Du føler kanskje at du har stålkontroll, men i realiteten så vil et stort kontrollbehov begrense deg. Blant annet blir du ikke like åpen for innspill, hjelp og informasjon Foto: apops - Fotolia Vis mer

- Når vi tar mye kontroll blir vi bundet og låst. Vi blir mindre åpne for ny informasjon, innspill og hjelp - inkludert gledelige overraskelser. Behovet for kontroll påvirker våre relasjoner og hvordan vi oppleves og er i møte med andre, forteller Marthinussen.

Derfor er det god grunn til å trene seg opp til å gi litt mer slipp. For stikkordet er utvilsom «å trene seg opp», forklarer Otterstad.

- Øvelse gjør mester. Start med å øve deg på å slippe taket på de tingene du kjenner stresser deg. Du trenger ikke ta de store utfordringene i starten, men begynn i det små - som å ta en kopp te i en rotete stue eller vente med den matpakken. Hvordan spiser du en elefant? En bit av gangen. Ta det i små skritt.

Lev i nåtiden

Deretter handler det om å leve i riktig tid. Hun forklarer at vi mennesker ofte har en tendens til å leve i fortiden eller fremtiden. 

- Det er nå vi lever, og det er også den eneste tiden vi kan påvirke. Vi har ingen kontroll over fremtiden, selv om vi prøver aldri så mye. Det krever gjentatte påminnelser å leve i riktig tid for mange. Si til deg selv at nå er jeg her, nå gjør jeg dette, ikke noe annet!

For å klare dette, gjelder det å ha riktig tanker og fokus.

- Vi bestemmer selv hva vi skal fokusere på. Bestem deg for å tenke annerledes enn før, da vil du få andre resultater. Tenk at det møtet fikser du selv om du ikke har forberedt deg en uke i forkant. Bruk tankene dine bevisst for å sette deg opp til suksess, sier Otterstad.

Til forsiden