Jeanette Roedes

Er du en sukkerslave?

Slik stagger du søtbegjæret.

Er du en sukkerslave?
Publisert
Sist oppdatert
Sjokoladen i skapet roper på deg. Det er bare to timer siden du spiste middag. Du har endelig fått landet i sofaen etter alle dagens gjøremål, men du klarer ikke finne roen. For den søte lokkingen fra kjøkkenskapet gir deg ikke fred. Bare en liten bit... Og du ender opp med å sluke hele sjokoladeplata. Kjenner du deg igjen?
  • Ta testen: Er du en sukkerslave?
  • Søtsugne kjendiser
  • Derfor blir du søtsugen:- Hvis det går åtte timer mellom hvert måltid, er det helt naturlig at kroppen ber om noe søtt, sier Inge Lindseth, klinisk ernæringsfysiolog ved 4M-klinikken i Oslo. Svært mange av hans klienter forteller om stort sukkerbehov. Noen er overvektige, andre har diabetes, mens andre igjen er helt alminnelig friske og slanke. Likevel opplever de at kroppen deres skriker etter sukker.
  • Kampen mot søtsuget
  • Særlig ofte gjelder dette kvinner, ifølge Lindseth. I møtet med nye klienter legger han stor vekt på bevisstgjøring. En nøyaktig spisedagbok har gitt mang en aha-opplevelse. Kanskje har ikke klientene vært klar over at det ofte går åtte timer mellom måltidene. Og kanskje har de «glemt» den sjokoladen de tok som et kjapt mellommåltid når de lurer på hvorfor de blir så slappe en time senere.
  • Nordmenn er altfor søte
  • Det er mange følelser knyttet til mat, og kvinner snakker oftere om dette enn menn, sier Lindseth.- Ofte får jeg hele livshistorien når jeg spør om frokostmåltidet. Mange flinke, viljesterke kvinner kommer til meg. Men de har brukt feil oppskrift. Kalorier er ikke noe folk flest trenger å tenke på. Spiser du riktig, blir du både mett og går ned i vekt.
  • Jeanette Roedes beste råd mot søtsuget
  • Velg små og hyppige måltider og mat som gir lav blodsukkerstigning, altså med lav GI.
  • Brød kan gi like rask blodsukkerstigning som sukker. Hvis du sliter med søtsug og spiser tre brødmåltider om dagen, bør du kutte ned på det.
  • Dropp søte mellommåltider. Trenger du absolutt noe søtt, er det mye bedre å ta det som dessert etter et mer sammensatt måltid.
  • Når søtsuget likevel kommer kastet på - midt mellom to måltider, bør du tenke deg om. Hvis du vet at det har gått for lang tid mellom måltidene eller du har spist feil type mat, kan du prøve med nøtter eller lage deg litt ekstra god og sunn mat. Om du egentlig ikke er så sulten, men har lyst på noe søtt - enten fordi du trenger trøstemat eller du ikke helt vet hvorfor - prøv å få oppmerskomheten over på noe annet.
  • 7 TIPS FOR SLIKKMUNNER:1. Spør deg hvorfor du trenger søttMye sitter i hodet. Har du stadig behov for stimuli fra alkohol, sigaretter eller sukker, bør du kanskje se på hele livssituasjonen din. Er det på tide med noen forandringer?2. Motiver deg skikkeligÅ slutte med godteri er som å slutte å røyke: Det går ikke hvis du ikke har lyst.3. Snu vanenErstatt gradvis hvitt sukker med honning, frukt, bær og søte grønnsaker eller med kunstige søtstoffer som xylitol. Bytt ut brusen med en blanding av Farris og juice.
  • KK-ekspert Jeanette Roede: Alternativ til sukker
  • 4. Spis hver tredje time eller oftereDa blir blodsukkeret mer stabilt og trangen til søte utskeielser mindre. Får du i deg proteiner og fett til hvert måltid, stabiliserer du blodsukkernivået enda mer.5. Prøv kromtilskuddSøtsuget kan skyldes at du trenger mer av dette mineralet.6. Skei ut med mørk sjokoladeMå du absolutt ha sjokolade eller godteri, velg en sjokolade som inneholder mye kakao og antioksidanter. La den smelte sakte i munnen, kanskje du kan nøye deg med en liten bit.7. Velg hjemmelagde søte sakerKaker og desserter er bedre for kroppen enn godteri fordi de har flere ingredienser enn sukker. Noen av dem er til og med sunne! Baker du selv, har du full kontroll.Kilde: Mette Johnson, ernæringsterapeut

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.