Viljestyrke

Er du for svak i viljestyrke-muskelen?

Det er derfor du ender opp på sofaen hver kveld.

<strong>KVELD ETTER KVELD:</strong> Bir det mye sofa og TV om kveldene? Da kan det skyldes en svak «viljestyrkemuskel», ifølge forskere.  Foto: Colourbox
KVELD ETTER KVELD: Bir det mye sofa og TV om kveldene? Da kan det skyldes en svak «viljestyrkemuskel», ifølge forskere. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert


Stem her!

Orker du trening etter jobb?



En underutviklet «viljestyrkemuskel» kan være årsaken til at du aldri orker å ta turen innom treningsstudioet etter jobb.

Det antyder en ny kanadisk studie ved McMaster University, melder The Telegraph.

Les også:
Slik blir du avhengig av å trene
Dump latskapen
Unngå treningunnskyldningene


Noen ganger klarer jeg det, men det er vanskelig
 
94 (31%)
Nei, jeg gir opp i løpet av dagen
 
83 (28%)
Ja, men jeg må tvinge meg selv
 
69 (23%)
Ja, ikke noe problem
 
55 (18%)

Stressa = mindre trening

Resultatene viser at psykisk stress reduserer en persons viljestyrke til å trene. Jo flere emosjonelle eller mentale utfordringer du møter på i løpet av dagen, jo mindre lyst har du til å være fysisk aktiv.

Det ser imidlertid ut til at problemet kan fikses ganske enkelt.

Les også: 10 tips mot kronisk stress

Akkurat som en muskel

Viljestyrken fungerer nemlig akkurat som en muskel – den kan bli sterkere ved å trene den opp, ifølge telegraph.co.uk.

Alle mennesker har en begrenset mengde viljestyrke, som gjerne blir spist opp av stress, ifølge forsker Kathleen Martin Ginis, professor i kinesiologi (læren om kroppens bevegelser).

Les også: Snarveien til stjernekroppen

- Kognitive så vel som emosjonelle oppgaver kan tømme din selvregulerende kapasitet til å trene, sier hun.

Tømmer treningsreservene

Martin Ginis og hennes kolleger lot deltakerne utføre en såkalt Stroop-test. Forsøkspersonen blir da vist fargeord – som «grønn», «rød» eller «blå». Ordene står imidlertid skrevet i en annen farge - for eksempel kan ordet «blå» være skrevet med rødt.

Deltakeren blir bedt om å si fargen på blekket – og må derfor prøve å se vekk ifra ordet som står skrevet.

Les også: Unngå vinterkiloene

- Etter denne kognitive oppgaven var deltakernes kapasitet til å trene redusert, og de mosjonerte ikke like mye som de som ikke hadde tatt testen, sier Martin Ginis.

- Jo mer konsentrert folk var under den kognitive oppgaven, jo høyere var sannsynligheten for at de ville droppe treningen.

Slik trener du viljestyrken

Du kan imidlertid motstå fristelsen til å være sofagrønnsak resten av kvelden ved hjelp av noen enkle grep.

Forskerne så at det å lytte til musikk før du går på gymmen kan hjelpe. Det samme kan en avtale med en venn, skriver The Telegraph.

Les også: Disse saboterer slankingen din

Viljestyrken kan også trenes opp ved å konstant utfordre deg selv, for eksempel ved å tvinge deg selv til å lese en ekstra halvtime hver natt, konkluderer studien publisert i Psychology and Health.

- Det finnes strategier som kan hjelpe folk med å lade opp viljestyrken igjen. Den er akkurat som en muskel: den trenger utfordring for å bygge seg opp, sier Martin Ginis.

Treningsekspertens råd

Jill Jahrmann, treningsfaglig ansvarlig på SATS, mener også at det å trene sammen med noen andre kan frigjøre deg fra TV-forhekselsen.

Hun gir følgende råd i artikkelen Smart knep for økt treningslyst:

«Hjelp hverandre til å lykkes ved å holde dere steinhardt til avtalen, og husk å skryte uhemmet av hverandre.

Hvis en av dere en sjelden gang må avlyse er det viktig at treningen gjennomføres på et annet tidspunkt den uken, da har du kommet langt motivasjonsmessig.»

Les også:
Slik blir du avhengig av å trene
Dump latskapen
Unngå treningunnskyldningene

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer