Dessert

Er du glad i ferdigdesserter?

Dette mener eksperten du bør være obs på i butikkhyllene.

DESSERT: Det er godt med noe søtt etter middag, men husk å begrense deg da mange av ferdigdessertene du får kjøpt på butikken er svært søte. Foto: stormy - Fotolia
DESSERT: Det er godt med noe søtt etter middag, men husk å begrense deg da mange av ferdigdessertene du får kjøpt på butikken er svært søte. Foto: stormy - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange av oss er dessertmennesker, og velger gladelig hovedrett og dessert fremfor forrett og hovedrett, i alle fall hvis vi kun har plass til to retter i magen.

Er du en av dem som er glad i å avslutte en god middag med en aldri så liten dessert, men har ikke alltid tid til å lage den selv så du kjøper den ferdig på butikken?

Da bør du være oppmerksom på at ferdigdesserter som riskrem, gelé, sjokoladepudding, karamellpudding og sjokolademousse fort kan bli ganske så usunne, da de inneholder mye fett og sukker.  

LES OGSÅ: Spis desserten rett etter middag

Varierende sukkerinnholdet

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller til KK.no at det er spesielt en ting du bør holde et godt øye med når du skal velge ferdigdesserter.

- Det som det er viktig å følge med på er i høyeste grad sukkerinnholdet og mengden karbohydrater til de forskjellige variantene. Ferdigdesserter, som desserter flest, er en kilde til mye sukker, så dersom du er glad i dette og kjøper det ofte, kan det lønne seg å finne en type som ikke er altfor søt.

- Likevel er det viktig å huske på at dessert i seg selv er søte saker, så du skal ikke overspise deg uansett om det er en litt «sunnere» type eller ikke, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du unne deg dessert hver dag

EN PORSJON HOLDER: En porsjon dessert tilsvarer 1,5 desiliter. Foto: lucky elephant - Fotolia
EN PORSJON HOLDER: En porsjon dessert tilsvarer 1,5 desiliter. Foto: lucky elephant - Fotolia Vis mer

Spis dessert med måte

Når det kommer til akkurat hvilken ferdigdessert du bør velge, mener von Krogh det ikke finnes noe fasitsvar på dette.

- Jeg tenker at du til syvende og sist ikke bør velge den aller søteste og heller ikke den største porsjonen. Volumet til desserten samsvarer jo med hvor mange kalorier du får i deg, så størrelsen på porsjonen spiller absolutt en rolle.

EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no.  Foto: John Harald Knutsson
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer

Videre forteller hun at du ikke bør spise med enn en standard porsjon med dessert, noe som tilsvarer omtrent 1,5 desiliter.

- Det er ikke så veldig mye, men jeg vil likevel si at det er en fornuftig porsjonsstørrelse. Hvis du spiser for eksempel 1,5 desiliter standard karamellpudding, så vil du faktisk få i deg litt over 200 kalorier som tilsvarer cirka ti sukkerbiter. Sånn kalorimessig kan dette tilsvare et mellommåltid, sier hun.

LES OGSÅ: Snacks med litt bedre samvittighet

Lov å kose seg

Dersom du kun spiser dessert en gang i blant, mener von Krogh du ikke har noen grunn til å følge innholdsdeklarasjonen slavisk.

- Siden jeg spiser dessert veldig sjeldent kan jeg unne meg en Créme Brulèe fra tid til annen, men hva man kan spise og ikke kommer veldig an på hvor ofte man skeier ut.

- Spiser du dessert noen ganger i uken bør du være bevisst på hvilken type du velger, men dersom du spiser det sjeldent og har et sunt kosthold ellers, mener jeg at det absolutt er lov å unne seg det man har lyst på. Her er det rett og slett sunn fornuft som gjelder, sier hun.

Under ser du innholdet til noen av ferdigdessertene på markedet:

Piano Karamellpudding
Næringsinnhold per 100g
Energi: 128 kcal
Protein 2,7 g
Karbohydrat 17,8 g
Fett 5,1 g

Piano Riskrem med bringebærsaus
Næringsinnhold per 100g
Energi 148 kcal
Protein 2,5 g
Karbohydrat 18,4 g
Fett 7,1 g

KOS Créme Brulèe 138g
Næringsinnhold per 100 g
Energi 150 kcal
Protein 3,7 g
Karbohydrat 21,0 g
Fett 5,7 g
Per porsjon 138 g: 207 kcal.

Piano Gelè Jordbærsmak
Næringsinnhold per 100g
Energi 77 kcal
Protein 0 g
Karbohydrat 19 g
Fett 0 g

Piano Sjokoladepudding
Næringsinnhold per 100g
Energi 106 kcal
Protein 3,2 g
Karbohydrat 15,5 g
Fett 3,5 g

Toro Sjokolademousse, lys
Næringsinnhold per 100 g tørrvare
Energi 430 kcal
Protein 15 g 6,0 g
Karbohydrat 65 g 17 g
Fett 12 g 3,5 g

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer