<strong>NED I VEKT:</strong> Er du en av mange som går på 5:2-dietten? Når du er i mål, kan du kanskje prøve 6:1-dietten.  Foto: All Over Press
NED I VEKT: Er du en av mange som går på 5:2-dietten? Når du er i mål, kan du kanskje prøve 6:1-dietten. Foto: All Over Press Vis mer

Ned I Vekt

Er du klar for 6:1-dietten?

Mannen bak 5:2 følger den selv.

Publisert
Sist oppdatert

Ikke siden halve Norge gikk på lavkarbodietten, har en slankekur fått så mye oppmerksomhet som 5:2-dietten.

I hele høst har aviser og ukeblader skrevet om dietten, som går ut på at du ved å faste to dager i uken, kan gå ned i vekt.

Nå forteller mannen som sies å være personen bak dietten - Michael Mosley, at han har gått over til 6:1-dietten.

LES OGSÅ: 5:2 er den nye trenddietten

4 kg på 3 mnd.

Det har vært skrevet en rekke bøker om 5:2-dietten, og det å faste for å gå ned i vekt, er ikke noe nytt i seg selv.

Likevel tilskrives den britiske legen Michael Mosley mye av æren for at dietten har blitt populær.

- Jeg gikk selv ned åtte kilo og har nå holdt vekten i to år, sier Michael Mosley til KK.no.

Han har skrevet boken «The Fast Diet», som har toppet bestselgerlistene i en rekke land.

Før han lanserte boken, testet Mosley 5:2-dietten på 4000 briter.

- I løpet av tre måneder gikk de i snitt ned fire kilo, forteller han.

I Storbritannia er Mosley kjent for sine tv-program på BBC, om medisin og menneskekroppen.

LES OGSÅ: Ikke start med slankingen

<strong>5:</strong>2 OG 6:1: Britiske Michael Mosley er mannen bak fastedittene. Foto: All Over Press
5:2 OG 6:1: Britiske Michael Mosley er mannen bak fastedittene. Foto: All Over Press Vis mer

Faster hver mandag

Ulempen ved de fleste dietter, er at det er litt for lett å legge på seg igjen når man har oppnådd vektmålet og ikke lenger går på dietten.

Nettopp dette mener Mosley at han har en god løsning på. Ved å fortsette med litt fasting, som en del av livsstilen din, kan du lettere unngå å legge på deg igjen.

- Jeg anbefaler at du går på 5:2-dietten til du har gått ned så mye du ønsker å gå ned. Deretter kan du ha enkelte fastedager innimellom. Jeg faster for eksempel hver mandag, forteller Mosley.

Tanken bak fastedietten, er at du ved å ha noen dager i uken med svært lavt kaloriinntak, unngår å spise mer enn du forbrenner.

I tillegg har man sett at det indirekte kan bidra til at du også de andre dagene i uken, spiser litt mindre.

- 6:1-dietten hjelper deg å opprettholde vektreduksjonen, forklarer Mosley.

LES OGSÅ: Har du et normalt forhold til mat?

<strong>PÅ NORSK:</strong> Forfatter og journalist Elizabeth Lingjærde er blant flere som har skrevet bok om fastedietten 5:2.
PÅ NORSK: Forfatter og journalist Elizabeth Lingjærde er blant flere som har skrevet bok om fastedietten 5:2. Vis mer

500 kcal om dagen

Fastedietten går ut på å spise som normalt fem dager i uken, noe som innebærer at du får i deg rundt 2000 kalorier om dagen.

To dager (eller én, om du har gått over på 6:1-dietten) i uken faster du, og da skal du kun spise 500 kalorier.

Lavere ukentlig kaloriinntak skal gjøre at du går ned i vekt og får en lavere fettmasse.

Elizabeth Lingjærde, som har skrevet den norske boken «5:2-dietten», tror det er tre hovedgrunner til at dietten er blitt populær:

1. Den baserer seg på fornuft.
2. Det er vitenskapelig bevist at kaloriinntaket må være mindre enn kaloriforbruket, om du vil ned i vekt.
3. Regelmessig kort faste har vist seg å ha gunstig effekt på helsen, ved at det skal kunne bidra til lavere blodtrykk og lavere kolesterol.

Mange har også vært kritiske til dietten og flere ernæringsfysiologer mener at den også kan være usunn, ifølge forskningsnettstedet Science Daily.

Lingjærde tror dietten er skreddersydd for dagens stillesittende livsstil.

- I en tid der vi fristes hele tiden, er det lettere å ta noen skippertak en gang iblant, enn å leve strengt hele tiden, sier Lingjærde til KK.no.

Vær imidlertid oppmerksom på at ikke alle bør faste. 

Ifølge Dagbladet, skal du ikke faste dersom du er gravid, ammer, er ung og fremdeles vokser, har et anstrengt forhold til mat og kropp, eller på andre måter er syk.

LES OGSÅ: Slik skiller du mellom ekte og falsk sult

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer