KRESEN: Er du kresen i matveien? Smaker du gjentatte ganger på maten du ikke liker kan det være du etterhvert lærer å like den.  Foto: auremar - Fotolia
KRESEN: Er du kresen i matveien? Smaker du gjentatte ganger på maten du ikke liker kan det være du etterhvert lærer å like den. Foto: auremar - Fotolia
Kosthold

Er du kresen i matveien?

Det er mulig å lære seg å elske mat du hater.

For de aller fleste er det å være kresen et negativt ladet ord vi assosierer med bortskjemte unger som nekter å spise opp det de får servert på tallerkenen.

Mens noen legger av seg denne uvanen med årene, er det andre som tar den med seg videre inn i det voksne liv og utelater visse matvarer fra kostholdet sitt.

Hvorfor er det slik at noen er kresne, og hvordan kan man lære seg å like mat man ikke liker? Eksperten har gitt oss svaret.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke legge deg sulten

EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer
GRØNNSAKER: Mange er kresne når det kommer til grønnsaker. Smaker du på det du ikke liker, kan det være det ikke er så aller verst likevel. Foto: yanlev - Fotolia
GRØNNSAKER: Mange er kresne når det kommer til grønnsaker. Smaker du på det du ikke liker, kan det være det ikke er så aller verst likevel. Foto: yanlev - Fotolia Vis mer

Vi er født altetende

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller til KK.no at vi i løpet av livet går gjennom forskjellige faser i forbindelse med smak.





– Fra vi er mellom to og tre år er vi sånn mer eller mindre altetende, hvert fall de fleste av oss. I fireårsalderen går vi inn i en fase hvor vi er veldig kresne, og dette skyldes den naturlige beskyttelsen vår, for opprinnelig levde vi i pakt med naturen og kunne risikere å få i oss noe vi ikke burde.

Denne fasen går for de fleste over, og med årene blir man mer villig til å prøve ut ny mat, enten det er med foreldrenes overtalelse eller frivillig.

– Det er slik at jo flinkere foreldrene er til å la barna prøve ulike matsorter, smaker, konsistenser og farger, jo større er sjansen for at de får et barn som er altetende, forklarer von Krogh.

LES OGSÅ: Frøene du ikke bør spise for mye av





Noen er mer kresne enn andre

I utgangspunktet skal det være mulig å gjøre alle barn altetende, men så er det slik at noen rett og slett er født mer kresne enn andre, og dette er det ikke noe foreldrene kan gjøre noe med.

– Det er et begrep som heter «supersmakere». Dette betyr at noen mennesker er veldig følsomme for bitre og sure smaker, samt mat med spesiell tekstur som er krevende å like.

– Den maten som er minst krevende å like er den hvite, myke, søte og fete mat som vi skal ha i oss minst av. Grønnsaker derimot er det vanskelig å lære og like, og barn må på en måte bare finne seg i at de er tvunget til å like det og smake på det flere ganger.

LES OGSÅ: Spar 100 kalorier per måltid

SPIS TING DU IKKE LIKER: Dersom du vil venne deg til å like noe du egentig ikke er så glad i, så bør du faktisk prøve å spise det litt oftere. Foto: javiercorrea15 - Fotolia
SPIS TING DU IKKE LIKER: Dersom du vil venne deg til å like noe du egentig ikke er så glad i, så bør du faktisk prøve å spise det litt oftere. Foto: javiercorrea15 - Fotolia Vis mer

Vær mentalt innstilt på å like det

Når det kommer til voksne personer som er kresne i matveien, gjelder det samme opplegget som for barn. De må smake på det de ikke liker flere ganger.

– De færreste voksne likte øl eller kaffe noe særlig første gang de smakte det. Men det er et sosialt press om at dette er noe du skal like, så man tvinger seg selv til å like det. Det å tvinge seg selv til å smake litt og litt er en prosess hvor du øver på å tolerere det du ikke liker bedre.

– Det sitter nok litt oppi hodet, og man må være mentalt innstilt på å like det og gi det en sjanse. Det er slik at jo mer du pusher deg selv, jo større er sjansen for at du får utvidet utvalget i kosten din.





Videre forteller von Krogh at hvis du for eksempel ikke liker tomater, bør du gi det en sjanse og smake på det om og om igjen. Da skal du se at du ikke synes det er så verst likevel.

– Det handler rett og slett om å gi deg selv tid, og å ikke gi opp. Ved å prøve flere ganger vil du ende opp med å like det du misliker, eller hvert fall synes at det ikke er så aller verst.

– Det å lære seg å like ny mat er en fin måte å sørge for at du får et mye mer variert og sunt kosthold, og det er derfor lurt å prøve å lære seg å like ting. undefined
Til forsiden