LEGGER DU DEG SENT? Da løper du nesten dobbelt så stor risiko for å ha vonde drømmer i søvne. Foto: Panther Media
LEGGER DU DEG SENT? Da løper du nesten dobbelt så stor risiko for å ha vonde drømmer i søvne. Foto: Panther Media Vis mer

Søvnkvalitet

Er du nattugle? Les dette!

Det kan faktisk bli en skremmende opplevelse.

Publisert
Elsker du å være oppe om natta? Da er du kanskje blant dem som legger deg blodseint i ukedagene, kreker deg opp på jobb om morgenen og deretter sover halve helga for å ta igjen tapt hvile.

Det fungerer kanskje for deg, men du skal være klar over at et slikt sovemønster kan ha svært ubehagelige, faktisk skremmende, konsekvenser.

LES OGSÅ: Ikke trykk på slumre-knappen

Ett mareritt i året er vanlig

En ny studie publisert i tidsskriftet Sleep and Biological Rhythms (ekstern lenke) viser nemlig at nattugler løper større risiko for å ha mareritt når de sover.

Ifølge tidligere forskning som det refereres til i studien er det vanlig for omlag 80 prosent av den voksne befokningen å ha cirka ett mareritt i året.

Fem prosent av den voksne befolkningen har mareritt cirka en gang i måneden.

I studien ble 264 tilfeldige personer bedt om å gradere hyppigheten av mareritt på en skala fra 0 til 4, der 0 tilsvarte «aldri» og 4 tilsvarte «alltid».

Her ble det klart at de som var nattugler i gjennomsnitt havnet på 2,10 på skalaen. Morgenfugler havnet i gjennomsnitt på tallet 1,23.

Med andre ord løper du nesten dobbelt så stor risiko for å ha vonde drømmer i søvne om du er oppe lenge om natta.

LES OGSÅ: Er du alltid morgengretten?

Stress og hormoner

Nøyaktig hvorfor nattugler oftere har mareritt er forskerne ikke helt sikre på. De tror en stresset tilværelse og humørsvingninger kan ha noe med saken å gjøre. Nattugler har gjerne travle dager.

Videre tror de stresshormonet kortisol kan ha en innvirkning. Dette hormonet frigjøres gjerne i kroppen din rett før du vanligvis våkner opp. Nattugler sover få timer i ukedagene, og tar igjen det tapte ved å sove lenge i helgene.

Stresshormonet frigjøres like fullt til vanlig tid, selv om du ikke står opp. Nattugler som sover lenge i helgene vil dermed oppleve at kortisolnivået stiger i kroppen til tross for at de sover. Stresshormonet kan være årsaken til at de da får mareritt.

LES OGSÅ: Dette er lurt å gjøre før du står opp

Tips til trøtte tryner

Sliter du med å få sove? Mennesker kan rammes av ulike typer søvnproblemer, alt fra tidvise vansker med å falle i søvn til full insomnia. Her er ti eksperttips som legger et bedre grunnlag for sunn søvn.

1. Skriv ned tanker som kverner i hodet en halvtime før leggetid.

2. Sov nok til å føle deg uthvilt, men ikke mer. Stå opp til samme tid hver dag.

3. Få mye frisk luft og litt mosjon hver dag, men ikke tren rett før du skal sove.

4. Unngå kaffe, te og cola i fire timer før sengetid. Drikk heller kamillete som virker beroligende. Prøv også å massere punktet mellom øyebrynene i 5–10 minutter.

5. Ikke gå sulten til sengs. Spis kvelds og skap din egen roe-ned-stund. Ikke bruk datamaskin eller tv denne tiden.

6. Ikke bruk alkohol som sovemiddel.

7. Sørg for mørke, ro og passe temperatur i soverommet. Unngå sterke farger på soverommet og hold det ryddig. Rot i rommet kan skape rot i hodet.

8. Unngå regelmessig bruk av sovemidler. Bruk heller innsovingskassett, sov-i-ro og det gamle trikset med å telle sauer. Gå gjennom kroppen fra tærne til hodet. Kjenn at du har kontakt med deg selv og at kroppen er tung, tung, avslappet, avslappet...

9. Gå ut av sengen og gjør noe annet en stund hvis du ikke får sove.

10. Ikke ta med deg problemer til sengs.

(Kilder: Akupunktør Ole Jørgen Frydenlund ved Balderklinikken, helsenytt.no og Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer)

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer