Pms-plager

Er du PMS-plaget?

Da bør du spise og drikke dette.

PMS- PLAGER: Visste du at du kan både spise og drikke vekk PMS-plagene?  Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
PMS- PLAGER: Visste du at du kan både spise og drikke vekk PMS-plagene? Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du en av dem som plages med humørsvingninger, oppblåsthet, ømme bryster og irritabilitet i dagene før du får mensen? 

Da bør du merke deg følgene: det er enkelte mat- og drikkevarer som kan ha en positiv effekt.

LES OGSÅ: Får du ofte blærekatarr?

Oppblåst? Spis agurk, grapefrukt og sitron

Dersom du sliter med oppblåsthet kan det være en god idé å holde saltinntaket ditt til et minimum, da salt som kjent binder vannet i kroppen, skriver Elle.com.

Det du bør gjøre er å drikke mye vann, samt spise frukt og grønnsaker som har et høyt innhold av vann og fiber.

Agurk kan være spesielt gunstig, da det inneholder omtrent 97 prosent vann. Spiser du nok vil det ha en vanndrivende effekt, som igjen kan redusere oppblåsthet og hevelser.

Det samme gjelder for sitrusfrukter som for eksempel grapefrukt og sitron.

Oransje frukter hjelper mot kviser

Får du ofte uren hud i forbindelse med mensen? Da gjør du lurt i å spise oransje frukter som papaya, aprikos og fersken.

De gule pigmentene i disse sommerfruktene bidrar til å øke hudens cellefornyelse, noe som igjen reduserer urenheter forårsaket av hormonelle endringer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer