OVERDRIVER: Rastløshet, frustrasjon og skyldfølelse er typiske abstinenser for treningsavhengige, særlig dersom de går glipp av en treningsøkt. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
OVERDRIVER: Rastløshet, frustrasjon og skyldfølelse er typiske abstinenser for treningsavhengige, særlig dersom de går glipp av en treningsøkt. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over PressVis mer

Treningsavhengig

Er du rastløs, frustrert og sliter med skyldfølelse?

Det er typiske tegn på treningsavhengighet, viser ny forskning.

KK.NO: Trodde du kanskje at treningsavhengighet bare var tull og tøys? Da har du tatt grundig feil.

Ikke bare er det et reelt problem, men ny dansk forskning har vist at de som er treningsavhengige også kan oppleve lignende symptomer som alkoholikere dersom de går glipp av en treningsøkt.

Dette kan utløse abstinenser som rastløshet, frustrasjon og skyldfølelse.
Treningen kan rett og slett bli en ren besettelse, og oppfattes som det viktigste i livet.

Mange vil til og med trene på tross av skader og utmattelse, noe som kan få alvorlige konsekvenser for kropp og helse. 

LES OGSÅ: Advarer sterkt mot ny treningstrend

Treningen styrer livet

– Ved treningsavhengighet har man et anspent forhold til trening. Trening skal og burde i utgangspunktet være lystbetont, men når det blir mer noe man «må» gjøre, enn glede, så begynner varsellampene å blinke, sier personlig trener Silje Mariela Westby til KK.no. 

Hun er utdannet styrkecoach og har bakgrunn i fysioterapi fra Norges Idrettshøyskole.

OPPSLUKT: Handler livet ditt i stor grad om når neste treningsøkt er? Det er et typisk tegn på treningsavhengighet. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
OPPSLUKT: Handler livet ditt i stor grad om når neste treningsøkt er? Det er et typisk tegn på treningsavhengighet. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

– I mine øyne blir treningen overdrevet når en «mister» evnen til å være impulsiv, og alt i livet og hverdagen planlegges rundt treningsøktene. Det er heller ikke heldig når man ikke «tør» å ta hvile- og restitusjonstid i frykt for at man da ødelegger noe.

Hun tror at en del treningsavhengige kan kjenne på frykten for at en tapt treningsøkt skal føre til både muskeltap og vektoppgang. 

Dette betyr likevel ikke at alle som liker å trene, og som kanskje trener mye, er treningsavhengige. Men det har mye å si hvordan ditt forhold til trening er.

– Mange opplever at de ikke kan planlegge andre ting, i fare for at det kommer i veien for treningen. Og dukker det opp noe uventet som hindrer en planlagt treningsøkt, kan man bli urolig og stresset, Når en i tillegg begynner å dekke over hvor man har vært og hva man har gjort, så bør det være et varselsignal, forteller Westby.

EGO: Når det kommer til avhengigheter blir man ofte egoister, og det kan få negative konsekvenser for ditt sosiale liv.  Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
EGO: Når det kommer til avhengigheter blir man ofte egoister, og det kan få negative konsekvenser for ditt sosiale liv. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Så ofte kan du trene

Kroppen sier stopp

– Overtrening er èn ting. Det mange ikke tenker på er at nervesystemet også trenger hvile, ikke bare muskelsystemet. Om en ikke tar hensyn til dette kan man gå på en real smell.  Hvis man da frykter treningsfri, så er faren for dette ganske stor.

Hun har selv sett en bekjent bli avhengig av trening, noe som til slutt endte med at kroppen sa stopp, og vedkommende ikke kunne trene mer. 

– Det tok lang tid før fysisk aktivitet ble en del av hverdagen hennes igjen. Da går man rett i kjelleren. I tillegg var det en utfordring å være sammen med vedkommende da alt måtte legges opp rundt treningsøktene til enhver tid.

Ja, for når det kommer til avhengigheter blir man ofte egoister. Det handler om deg, dine prestasjoner og din framgang.

Derfor er det ingen tvil om at treningsavhengighet kan gå utover sosiale relasjoner som familieliv, parforhold og vennskap. 

LES OGSÅ: Overspiser, overtrener og kaster opp

Vær bevisst, og be om hjelp

Så hvordan går du egentlig frem dersom du mistenker at noen du kjenner, eller du selv, kan ha tatt treningen litt for langt?

– Denne kan være litt komplisert, da det kan være vanskelig å få en person i denne situasjonen til å faktisk lytte til det en har å si. Fordi man ofte ikke ser det selv, forteller hun. 

SLITEN: Å overdrive treningen er ikke bra for kropp og helse, og kan ofte føre til skader og utmattelse. Foto: (c) John Fedele/Blend Images/Corbis/All Over Press
SLITEN: Å overdrive treningen er ikke bra for kropp og helse, og kan ofte føre til skader og utmattelse. Foto: (c) John Fedele/Blend Images/Corbis/All Over Press Vis mer

Skulle du likevel kjenne deg selv igjen i en del av disse tegnene, kan det være lurt å stille seg selv spørsmålet; kan jeg være avhengig? Bli bevisst på det, og oppsøk gjerne hjelp.

– Om man selv er kommet inn i denne negative spiralen, og man er klar over det, så er det viktig å først innse for seg selv at det faktisk er tilfelle, og deretter ta kontakt med noen som kan hjelpe. 

– For noen kan det også hjelpe å legge alt av trening i noen andres hender; en trener eller coach som man stoler på, og som også kan sette opp litt klare rammer. Det vil uansett være tøft i starten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: