ALDRI UTHVILT? Selv nå som det er lysere tider, kan det hende at energien ikke er helt på topp, og det kan komme av flere årsaker enn for få timer på hodeputa.  Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
ALDRI UTHVILT? Selv nå som det er lysere tider, kan det hende at energien ikke er helt på topp, og det kan komme av flere årsaker enn for få timer på hodeputa. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
Livsstil

Er du tappet for energi?

Det er ikke sikkert det skyldes for lite søvn.

Har du lite energi for tiden?

Hvis du stadig vekk blir liggende våken gjennom natten som følge av sommervarmen, er det kanskje ikke så rart.

Men lite energi kan også komme av andre årsaker enn mangel på søvn.

LES OGSÅ: Derfor mister du appetitten i sommervarmen

Avslør energityvene

Med lysere tider skulle man tro at energinivåene var på topp på denne tiden av året.

Men det er ikke alltid slik, og det kan være flere årsaker til at du trenger en ekstra espresso for å våkne opp.

Dette er noen av de klassiske fallgruvene:

DU DRIKKER IKKE NOK VANN:
Bare en liten antydning til dehydrering kan føre til at energinivåene dine blir lavere.

For lite vann i kroppen gjør faktisk blodet ditt tykkere, noe som betyr at hjertet ditt må jobbe hardere for å pumpe oksygen og næringsstoffer ut til musklene og organer.

DRIKK VANN: Du skal slett ikke undervurdere effektene til vann - spesielt nå i sommervarmen. Drikk minimum 1,5 liter om dagen. Foto: Bildagentur-online/Ohde / Alamy/All Over Press
DRIKK VANN: Du skal slett ikke undervurdere effektene til vann - spesielt nå i sommervarmen. Drikk minimum 1,5 liter om dagen. Foto: Bildagentur-online/Ohde / Alamy/All Over Press Vis mer

Resultatet er at energien raskt synker. Og som kjent, er det allerede for sent når du kjenner at du er tørst, så sørg for at du drikker nok gjennom hele dagen - minimum 1,5 liter om dagen, gjerne mer i sommervarmen.

DU SPISER IKKE FROKOST:
Det er ikke uten grunn at dette blir kalt dagens viktigste måltid. Å droppe frokosten vil ofte føre til trøtthet og lite energi gjennom resten av dagen.

Etter en natts søvn har kroppen brukt opp de fleste av energilagrene og trenger påfyll. Kroppen fortsetter nemlig å forbrenne mat og næringsstoffer når vi sover, som gjør at det er lite igjen når du våkner.

Et måltid kort tid etter at du har våknet opp er derfor avgjørende for å fylle opp energilagrene igjen, få i gang forbrenningen og stabilisere blodsukkeret.

LES OGSÅ: Har du tatt denne testen?

DU DRIKKER ALKOHOL FØR SENGETID:
Det er mange som tar seg et lite glass vin før sengetid, fordi de tenker at det vil hjelpe deg til å sove bedre. Studier viser imidlertid at det kan ha en motsatt effektskriver Prevention.com.

Ja, til å begynne med påvirker det nervesystemet og får deg til å slappe av, slik at du lettere sovner. Når du har sovnet derimot, vil kroppen din fortsatt jobbe med å bryte det ned, som kan påvirke energinåvåene dine.

Dropp derfor inntak av alkohol før du skal legge.

DROPP ALKOHOLEN: Spesielt før sengetid. Det for deg riktignok til å slappe av og sovne raskere, men forstyrrer kvaluiteten på søvnen din. Foto: Colourbox
DROPP ALKOHOLEN: Spesielt før sengetid. Det for deg riktignok til å slappe av og sovne raskere, men forstyrrer kvaluiteten på søvnen din. Foto: Colourbox Vis mer

DU ER SENT OPPE I HELGENE:
Når helgen først kommer, er det ikke noe som er mer deilig enn å kunne ligge og slappe av litt lenger på morgenen.

Det viser seg imidlertid at dette kan være en årsak til at du er så trøtt ellers. Ved å snu døgnrytmen i helgene, er det nemlig ikke så lett å komme tilbake til de gamle vanene - heller ikke for kroppen din.

Prøv derfor å holde den normale sengetiden din også i helgene - eller i hvert fall når du pleier å stå opp, så kanskje du merker en forskjell også utover i uken.

LES OGSÅ: Derfor går du i søvne

DU TAR MED TELEFONEN I SENGEN:
Her er det nok mange som synder. Det siste mange gjør før de legger seg, er tross alt å sjekke telefonen eller sette på alarmen.

Men lyset fra telefonen, ipaden eller PC-en din kan altså forstyrre søvnen din. Kroppen din følger en veldig enkel regel - når det er lyst skal du stå opp, og når det er mørkt er det tid for å legge seg.

Lyset fra tekniske duppeditter kan forstyrre denne rytmen, og bidra til at du holder deg våken lenger, i tillegg til at det blir vanskeligere for kroppen å slappe av. Legg derfor fra deg telefonen en stund før du legger deg.

LEGG DEN FRA DEG: Lyset fra mobilen og andre duppedingser kan forstyrre døgnrytmen din. Foto: Ammentorp Photography / Alamy/All Over Press
LEGG DEN FRA DEG: Lyset fra mobilen og andre duppedingser kan forstyrre døgnrytmen din. Foto: Ammentorp Photography / Alamy/All Over Press Vis mer

Få tilbake energien - helt uten kaffe

Er det fortsatt slik at du sovner i spaghettien?

Ettersom det ikke er noe særlig å kaste innpå den ene kaffekoppen etter den andre, kan det være lurt å prøve noen andre triks også - og disse matvarene kan være løsningen:

NØTTER: Nøtter inneholder både aminosyrer, magnesium og selen, og er derfor i tillegg til å være næringsrike, også en god kilde til energi. En håndfull med nøtter er et fint mellommåltid som kan gjøre susen når energinivået har sunket. Studier viser også at de som spiser nøtter er sunnere, og har lavere risiko for å bli utsatt for alvorlige sykdommer.

MAGERT KJØTT: Kjøtt er en viktig del av kostholdet vårt, og en god kilde til jern – som det er spesielt viktig at kvinner får i seg nok av. Men kjøtt inneholder også aminosyrer og B12, som gir energi og er viktige for å holde både kropp og hjerne sunn og opplagt. Velg helst rent kjøtt og magre kjøttprodukter, eller hvitt kjøtt fra fugl. Disse inneholder mindre fett og salt, og er derfor bedre for helsen.

FET FISK: Dette er både en god kilde til proteiner, men også den beste måten å få i seg omega 3 på. Omega 3 fra fisk er svært viktig for hjertehelsen og studier viser at det også kan ha en positiv effekt på humørsvingninger. Du trenger bare to måltider med fet fisk i uka for å dekke behovet ditt.

Til forsiden