Energi

Er du tappet for energi?

- Lite overskudd skyldes ofte dårlige matvaner, sier Sara Stanner, ernæringsekspert i The Telegraph.

SPIS MELLOMMÅLTIDER: Få måltider i løpet av dagen kan senke konsentrasjonen og energien din. Hold energinivået oppe med noen mellommåltider. Foto: Colourbox.com
SPIS MELLOMMÅLTIDER: Få måltider i løpet av dagen kan senke konsentrasjonen og energien din. Hold energinivået oppe med noen mellommåltider. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er mye som kan bidra til at føler deg tappet for energi. Som oftest blir luften blåst ut av deg på det verste tenkelige tidspunktet.Du skulle egentlig gjort en kjapp treningsøkt, handlet gave til en venninne som har bursdag og ha en rapport klar til morgendagen på jobben. Heldigvis finnes det måter du kan øke energinivået uten at du må slurpe i deg åtte kopper kaffe i løpet av dagen.LES OGSÅ: Tull å drikke åtte glass vann om dagenDe tre vanligste energityveneHvis du føler at du har for lite energi er det ikke uten grunn. Det er spesielt tre årsaker til energimangel som vi har skrevet om tidligere. Kanskje du kjenner deg igjen i noen av disse?Slanking: Folk som forsøker å gå ned i vekt kutter gjerne ned på kaloriene, og mindre kalorier tilsvarer mindre energi. Mange begynner også å trene mer som gjør at du i tillegg forbrenner kalorier. Resultatet er at får mindre overskudd. Stress: Stress er en av de største årsakene til at du blir tappet for energi. Det kan også forårsake hodepiner, muskelverk, stivhet og ryggvondt. I en stressende hverdag blir det også dårligere tid til å lage ordentlig mat.Søvnmangel: For lite søvn gjør at du ikke er uthvilt. Det viser seg at en person som ikke får syv timer søvn hver natt, fungerer like dårlig som en som ikke har sovet på 1-3 dager.LES OGSÅ: Dette påvirker handlelisten dinDette gir deg mer energiEn av de største årsakene til at mange sliter med lite energi er dårlige matvaner, skriver Telegraph.com (Ekstern lenke). Ikke bare senker det energien, men det svekker også immunsystemet. - En sunn frokost vil opprettholde energien og konsentrasjonen. Rask og sunn mat som grovt brød eller frokostblanding med skummet melk og frisk frukt er gode alternativer, skriver Sara Stanner, ernæringsekspert i The Telegraph.Mat som inneholder mye fiber er også en viktig kilde til energi, så sørg for å spise poteter, pasta, ris og grovt brød til måltider for at energien skal holde lenger. Ikke drikk for mye kaffe, men vær heller sikker på at du drikker nok vann.I tillegg kan Stanner fortelle at regelmessig måltider er spesielt viktig, og derfor bør du ha mulighet til å ta en liten matbit når sulten sniker seg på. Gode alternativer er tørket frukt, yoghurt, smoothie, juice, nøtter og frø. LES OGSÅ: Ikke la deg lure på bensinstasjonenDerfor er mellommåltider viktigRegelmessige måltider er viktig for å opprettholde energien i løpet av dagen, og noen sunne, små mellommåltider kan gi deg mange helsefordeler.- Jevn og god måltidsrytme bidrar til mindre sultfølelse, mer overskudd, stabilt blodsukker, bedre humør, økt forbrenning, bedre konsentrasjonsevne og mindre lagring av fettvev, har Henriette W. Lindvig, klinisk ernæringsfysiolog, tidligere uttalt til KK.no.Dette er noen gode alternativer:Yoghurt (Gjerne de med lav fettprosent som Ja eller Yoplait) Skyr MüslibarMüsli med fruktbiter og lett, ekstra lett eller skummet melkSmoothie (lett-yoghurt/Biola, frosne bær og knust is)Grønnsaker (blomkål, agurk, cherrytomater, gulrot eller stangselleri) med dipEn liten neve nøtter Husk imidlertid at det er snakk om mye fett. 15 nøtter er ofte nok. Bland heller inn litt rosiner hvis du er veldig sulten.Ett til to knekkebrød med pålegg, for eksempel cottage cheese og fruktKnaskegulrøtter eller sukkererterBanan«Rett i koppen»-supper med en brødskive eller rundstykker tilHavregrøtLES OGSÅ: Frukttrikset som virkelig funker

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer