VET IKKE HVA DE SPISER: En britisk undersøkelse viser at tre av fire forbrukere ikke vet at de viktigste kildene til salt er brød, kjøtt og frokostblandinger, skriver Telegraph. Foto: Image SourceAll Over Press
VET IKKE HVA DE SPISER: En britisk undersøkelse viser at tre av fire forbrukere ikke vet at de viktigste kildene til salt er brød, kjøtt og frokostblandinger, skriver Telegraph. Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer

Salt

Er frokosten din en saltbombe?

Spiser du noen av disse tingene om morgenen bør du være ekstra oppmerksom på saltinntaket forøvrig.

Publisert
Frokost er uten tvil dagens viktigste måltid, og mange mener den er avgjørende for god helse. Spesielt fordi den setter i gang forbrenningen og dermed er viktig for vektkontroll.

Men, for mange er dette viktige måltidet langt ifra kilden til god helse. Snarere tvert i mot, for mange får i seg uante store mengder salt til frokosten. En britisk undersøkelse viser at tre av fire forbrukere ikke vet at de viktigste kildene til salt er brød, kjøtt og frokostblandinger, skriver Telegraph.

Verdens helseorganisasjon konkluderer med at det foreligger overbevisende dokumentasjon for at inntak av natrium (salt) øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, ifølge Helsedirektoratet. Ved siden av sukker, blir nå høyt saltinntak regnet som en av de alvorligste helserelaterte trusslene mot folkehelsa.

Les også:
Denne junkfooden kan du spise til frokost
Gjør det slutt med saltet
Redd hjertet med mindre salt

Spiser mer enn anbefalingene

I undersøkelsen kommer det også fram at briter får i seg i gjennomsnitt 2,6 gram mer enn den daglige anbefalingen. Nederst i artikkelen kan du lese hva den daglig anbefalingen er, og råd for hvordan du får ned forbruket.

En av tre av de spurte sier de ikke er bekymret over hvor mye salt de får i seg. Videre viser undersøkelsen at:

Sugen på alt usunt?

Ny kampanje

Selv om mange matprodusenter har redusert innholdet av salt i produktene sine de siste årene, er britiske matmyndigheter, Food Standards Agency (FSA), likevel ute med en kampanje i disse dager.

I TV-kampanjen kommer det fram at det er viktig å være klar over at det ikke nødvendigvis er de mest saltrike matvarene som er kilden til mesteparten av saltet, men heller de matvarene vi spiser mest av.

- Det er ikke bare de opplagte tingene vi må passe oss for når det kommer til saltinntaket. Vi sier ikke at folk verken skal slutte å spise brød eller frokostblandinger eller kutte ned på det, da disse er viktige elementer i et sunt kosthold, men vi oppfordrer alle til å ta en titt på næringsdeklarasjoner for å finne produkter med lite salt, sier Rosemary Hignett ved FSA.

Bytt ut chipsen med dette


Topp 10-liste


Ifølge FSA er dette topp-10 listen over de viktigste kildene til salt: 1) Brød 2) Kjøttprodukter 3) Frokostblandinger 4) Ost 5) Smør/margarin 6) Bønner i tomatsaus 7) Ferdigmat 8) Supper 9) Pizzaer 10) Potetgull og snacks

Her er noen råd for hvordan du kan kutte ned saltinntaket, ifølge Matportalen:

  • Lag maten selv. Da bestemmer du selv hvor mye salt du vil tilføye. Aller helst bør du bruke minst mulig. Bruk andre kryddere, som urter eller pepper.
  • Velg produkter med lite natrium. Sammenlikn merkingen på produkter som ost, pølser, knekkebrød, frokostblandinger, sauser, supper og hermetikk.
  • Gi barna frukt eller biter med grønnsaker som et alternativ til kjeks og snacks som kan inneholde en del salt.
  • Spis mindre saltholdig pålegg som salt pølse, bacon og røkelaks.
  • Saltinntaket i hele Vest-Europa ligger langt over anbefalingene. I gjennomsnitt får nordmenn i seg cirka ti gram salt daglig. Norske ernæringsmyndigheter anbefaler et inntak på rundt fem gram daglig, og for barn bør det være enda mindre, ifølge Matportalen.

    Og bare så du vet det: En teskje salt veier 7 gram.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer