GÅ FOR GRØNN: Den grønne teen har drøssevis av helsefordeler. Foto: Getty Images/iStockphoto
GÅ FOR GRØNN: Den grønne teen har drøssevis av helsefordeler. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Supermat

Er grønn te tidenes superdrikk?

Proppfull av viktige næringsstoffer som motvirker sykdom.

Lyst til å bli litt sunnere med minimal innsats? Det er såre enkelt - bare sørg for å drikke grønn te daglig, og aller helst tre kopper (eller mer) om dagen.

Den grønne drikken som er laget av tørkede teblader (i motsetning til svart te, som er gjæret), har en rekke gunstige egenskaper.

Se bare her:

Holder kolesterolet i sjakk

Grønn te inneholder et stoff som heter katekin, en type antioksidant. Dette stoffet hjelper til med å senke nivåene av det dårlige kolesterolet i kroppen. Dette skjer allerede når den grønne teen havner i magen, hvor stoffet er med på å redusere mengden kolesterol som tas opp i kroppen.

MED SMAK: Tilsett gjerne mynte eller sitron for å variere smaken litt. Foto: Thinkstock.com
MED SMAK: Tilsett gjerne mynte eller sitron for å variere smaken litt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Holder vekta nede

En annen god nyhet er at grønn te ser ut til å redusere mengden fett kroppen absorberer fra kosten. Det er stoffet epigallokatekin-gallat (EGCG) som gjør dette, og forskning med mus viste at det gjorde at musene absorberte 30 prosent mindre fett fra kosten. Les mer om dette i denne artikkelen.




Reduserer risiko for hjertesykdom

Grønn te har dessuten den gode egenskapen at den kan forebygge hjerte- og karsykdom. Tre kopper om dagen er det som skal til for at de høye nivåene av flavanoider i teen gjør at årene blir mer fleksible, og hjelper også til slik at fettavleiringer i årene brytes ned.

Forebygger kreft

Grønn te inneholder svært mange antoksidanter, og dette hjelper til å forebygge en rekke kreftformer, deriblant hudkreft, lymfekreft, blodkreft og prostatakreft.

Holder kroppen ung

De høye nivåene av antioksidanter gjør selvsagt også at frie radikaler som ødelegger kroppens celler reduseres. Dermed kan grønn te hjelpe deg å holde deg ung og sprek lenger. En stor japansk undersøkelse viste at de som drakk fem kopper om dagen hadde 30 prosent lavere risiko for å bli stive og uførlige med alderen. Tre til fire kopper reduserte risikoen med 25 prosent.

Må lages riktig

Det er altså ingenting å vente med. Gå til innkjøp av grønn te aldeles straks, og gjør det til en vane å drikke den daglig. Men - for å dra nytte av helsefordelene, må du tilberede teen på riktig måte. Det innebærer at du ikke skal bruke kokende vann når du trekker den. Grønn te skal trekkes på 60-80 grader, avhengig av hvilken type det er; japansk eller kinesisk. Og teen bør ikke trekke for lenge, heller.

PS. Du som foretrekker svart te skal vite at også denne tetypen har en rekke helsefordeler, deriblant hjelper den også til å redusere risiko for hjerte- og karsykdommer.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: