SUNT ELLER IKKE?: Sjekk forskjellene mellom vanlig øl, lett-øl og lavkarbo-øl.  Foto: Thinkstock.com
SUNT ELLER IKKE?: Sjekk forskjellene mellom vanlig øl, lett-øl og lavkarbo-øl. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Alkohol

Er Lite-øl egentlig sunnere?

Det er faktisk ikke så mange kalorier å spare på å velge lavkarbo-øl.

Er du en av dem som velger lavkarbo-øl som Ringnes Lite, Tuborg Lite eller Hansa Lite fordi du tenker at det er «sunnere»?

Lavkarbo-øl kom på det norske markedet for noen år siden, og har slått forholdsvis godt an, enda mange ølkjennere mener smaken taper seg når en del av karbohydratene fjernes.

Smaken er jo som baken, så vi konsentrerer oss heller om kaloriinnholdet.

For er det slik at det er så mange færre kalorier i Lite-øl?

Vanlig og lett øl

Øl er en kaloririk drikke, i likhet med all annen type alkohol. Derfor bør du som er opptatt av å passe vekta være litt obs.

Men tilbake til øl. La oss først ta for oss vanlig øl og lett-øl.

Én desiliter med vanlig øl med 4,7 prosent alkohol inneholder cirka 40 kalorier. En halvliter vanlig øl inneholder dermed cirka 200 kalorier.

Lettøl har færre kalorier, fordi det inneholder mindre alkohol. Rundt 30 kalorier per desiliter gjør at en halvliter lettøl inneholder 150 kalorier.

LES OGSÅ: Slik kjøler du vinen på 6 minutter

Lavkarbo-øl

Lavkarbo-øl, eller altså Lite-øl, inneholder cirka 28 kalorier per desiliter. Dermed gir en halvliter Lite-øl 140 kalorier, rett i underkant av en lett-øl.

Grunnen til at det ikke er særlig færre kalorier i lavkarbo-øl, er at det er alkoholen som tilfører de fleste kaloriene - 7 kalorier per gram. Så selv om karbohydratene er redusert, gjør alkoholinnholdet at lavkarbo-øl er like kaloririkt som lett-øl.

I lett-ølet er det reduksjonen av alkohol som gjør at kaloriinnholdet er mindre enn i vanlig øl.

- Det er lurt å prøve å redusere kaloriinntaket, men det å velge lite-øl eller hvitvin som er tørrere utgjør ikke den store forskjellen.Og hvis det at du føler at du sparer kalorier bare gjør at du drikker mer, så hjelper det jo ikke , sier Jeanette Roede, kommunikasjonssjef og ernæringsekspert ved Grete Roede AS.

Så det er mer å spare på å droppe den siste halvliteren?

- Ja, definitivt. Sørg for at du er utørst og mett i magen, så er det lettere å begrense seg.

Vit forresten at fatøl, bayer og sterkøl inneholder flere kalorier enn vanlig pils.

Les mer om øl og innhold av karbohydrater hos Diabetes.no.

LES OGSÅ: Alkohol blandet med lettbrus gir høyere promille

Hva med alkoholfritt øl?

Alkoholfritt øl er faktisk det sunneste valget. Det er jo alkoholen som tilfører ølet de fleste kaloriene. Nå skal det sies at fravær av alkohol gjerne kompenseres med mer sukker, for å gi det alkoholfrie ølet smak. Men alkoholfritt øl inneholder cirka 25 kalorier per desiliter, så en halvliter inneholder omtrent 125 kalorier.

Alkoholfritt øl er dermed også en mye sunnere kosedrikk enn brus.

En halvliter vanlig brus inneholder cirka 420 kalorier fordi det er så utrolig mye sukker i den. Alkoholfritt øl er dessuten ypperlig som tørstedrikk etter en hard treningsøkt, fordi du får tilført væske og karbohydrater, noe kroppen trenger.

LES OGSÅ: Alkohol kan gi deg flere ryker

Drikk flasker i stedet for halvlitre

Når du skal ut og kose deg med en øl eller tre tenker du kanskje ikke så mye på dette med kalorier eller alkoholinnhold. Men du burde ha en viss oversikt over hvor mye alkohol du får i deg, for det er fort gjort å drikke så mye at du regnes som en storforbruker.

Et smart triks som både reduserer alkoholinntaket og kaloriinntaket er å velge flaskeøl framfor halvlitre. Ofte drikker vi halvlitre veldig fort, fordi ølet blir fortere dødt i glass enn på flaske. Har du drukket tre vanlige halvlitre, har du fått i deg 600 kalorier (eller 480 om du har fått 0,4-glass). Tre flaskeøl tilsvarer cirka 400 kalorier.

Husk også å drikke godt med vann, for det bremser alkoholdrikkingen din, og gjør at risikoen for å bli skikkelig full uten at du merker det blir mindre. Men vær klar over at vanndrikking ikke hjelper mot tømmermenn dagen etter, fordi alkoholen gjør at du tisser mer væske enn du tar inn.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: