Sunn Mat

Er mat alt du tenker på?

Det kan sabotere de ellers sunne spisevanene dine. Signalene du bør være obs på.

TENK FØR DU SPISER: Å vise mindfulness i forhold til kostholdet kan hjelpe deg, ifølge britisk ekspert. Foto: Thinkstock
TENK FØR DU SPISER: Å vise mindfulness i forhold til kostholdet kan hjelpe deg, ifølge britisk ekspert. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva er det som gjør at du går for pizza i stedet for salat? Eller at du ikke klarer å stoppe å spise fra sjokoladeskålen før den er helt tom?

Kanskje spiser du deg ofte så mett at du føler deg uvel?

LES OGSÅ: Spørsmålet du bør stille deg før du spiser

Hvordan du tenker har faktisk noe å si for om du klarer å ha et sunt kosthold, hevder Andy Puddicombe, en tidligere buddistisk munk (!) som nå jobber som terapeut og fokuserer på såkalt mindfulness, eller oppmerksomt nærvær, som det kalles på norsk.





I sin siste bok, «The Headspace Diet», presenterer han forskjellige «typer» og deres spisevaner (se dem listet opp under). Kjenner du deg igjen i noen av dem?

Straks du ser hva som er utfordringen din, blir det lettere å legge om til et sunt kosthold, mener Puddicombe.

SUKKERSJOKK: Klarer du ikke stoppe når du først har begynt? Foto: Colourbox
SUKKERSJOKK: Klarer du ikke stoppe når du først har begynt? Foto: Colourbox Vis mer

Hva slags måte spiser du på?


SMÅSPISEREN
Småspiseren spiser hele tiden, og unngår store måltider fordi hun ikke vil legge på seg. Hun har tatt rådet om å spise litt og ofte altfor bokstavelig, og tyr til noe å knaske på straks hun føler at blodsukkernivået er litt lavt.

Å spise ofte kan i teorien holde forbrenningen i gang, men problemet er at småspiseren totalt sett spiser mer enn hun som holder seg til tre måltider daglig, med litt frukt eller grønt som mellommåltid.

Hun risikerer også å bruke mye tid på å tenke på mat, og det er vanskelig å si nei til godsakene - hun spiser jo bare litt.

Småspiseren er veldig kroppsbevisst, men kjenner ikke helt kroppens naturlige følelse av sult og metthet. Hun snacker ofte selv om hun egentlig er mett.

Hun bør gå tilbake til å spise tre store måltider, og virkelig kjenne etter på kroppen når hun er sulten, og når hun er mett.



OVERSPISEREN
Overspiseren har til vanlig et ganske sunt kosthold, men innimellom skeier hun helt ut - og da mener vi ikke at hun spiser tre kakestykker i bursdagen.

Overspiseren er flink med mat 90 prosent av tiden, og er ivrig på dietter, men når hun ser resultater i form av vektnedgang, går hun bananas og belønner seg selv med masse usunt.

Dette handler om følelser, og det blir ikke bedre av at hun føler skyld og tap av kontroll når hun overspiser. Når hun først har gått over streken, kan hun like gjerne ta steget fullt ut og stappe i seg, er en typisk tanke. Etterpå føler hun seg mislykket og straffer seg selv med nok en diett.

LES OGSÅ: Supermaten som hjelper deg ned i vekt

Overspiseren bør velge den gyldne middelvei, og ikke utsette seg for strenge dietter. Et normalt og variert kosthold er best, og det er lov å spise litt usunt innimellom. Men da handler det om å bestemme overfor seg selv at hun bare skal spise de tre sjokoladebitene, eller en håndfull potetgull.

Hun bør ta seg tid til å nyte smaken av godsakene, og ikke hive innpå uten å være bevisst på den.

ZOMBIEN
Zombien er et rutinemenneske som ikke har noe spesielt forhold til mat, men spiser det hun spiser av gammel vane. Hun er sjelden opptatt av å lage mat, men ser føden som et nødvendig onde.

Zombien har egentlig lite kunnskap om mat og hva som er sunt og ikke. Hun reflekterer ikke over valgene hun gjør, og bruker aldri handleliste i butikken. Dermed kan det fort ende med et veldig ensidig og usunt kosthold med mye halvfabrikata og ferdigmat.

Hun er ikke opptatt av ernæring, men er bevisst på kroppsfasongen sin og hvordan hun ser ut. Hun er ofte overvektig, men går aldri på dietter.

Zombien bør bevisstgjøre seg selv, og lære seg mer om hva et sunt kosthold innebærer. Det er vanskelig å lære en som ikke er opptatt av mat å bli opptatt av det, men det går an å innarbeide nye rutiner som gjør at hun styrer unna ferdigmaten, og går for sunnere alternativer i stedet.

TRØSTESPISEREN
Trøstespiseren spiser ikke fordi hun er sulten, men fordi hun føler seg trist/sint/irritert osv. Hun er et følelsesmenneske, men i stedet for å uttrykke følelsene, spiser hun dem bort.

Trøstespiseren tester den ene dietten etter den andre, men klarer sjelden å stå løpet ut. Hun er ikke i balanse med kroppens sultfølelse, og kjenner seg viljeløs når det skjer noe hun reagerer negativt på. Da tyr hun til maten for å døyve de vonde følelsene.

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen!

Det er bare det at mat ikke kan løse problemene uansett hvor god den er. Trøstespiseren er gjerne ikke selv klar over at det er følelser som styrer matinntaket, siden hun egentlig har lagt lokk på følelsene sine, og ikke ønsker å la dem få komme til uttrykk.

Hun bør stoppe opp og kjenne etter hvordan hun føler seg og hva hun tenker på når hun bestemmer seg for å finne fram smågodtposen som er gjemt i kjøkkenskapet og gafle i seg innholdet. Hvis hun skriver ned følelsene sine, og prøver å identifisere hva det er som gjør at hun har det slik, kan hun også løse problemet. Det kan mat aldri gjøre.

KALORITELLEREN
Som navnet forteller er hun ekstremt opptatt av kalorier og næringsinnhold. Hun har nesten full oversikt over hvor mange kalorier forskjellig mat inneholder.

Det gjør at hun har et ekstremt sunt kosthold, og hun er flink til å spise jevnt og holde blodsukkeret i sjakk. Hun røyker ikke, drikker sjelden, og trener jevnlig. Men å være så opptatt av å være sunn vitner faktisk om et litt usunt forhold til egen kropp.

Å være så besatt av kostholdet gjør at hun pålegger seg selv veldig mange regler for hva hun kan og ikke kan gjøre. Dette affekterer også andre deler av livet, så kaloritelleren er neppe hun som er impulsiv eller lar humla suse på en varm sommerdag. Hun føler seg kanskje flink når hun klarer å holde kostholdsplanen sin, men hun blir neppe lykkelig av det.

Kaloritelleren bør lære seg å gi litt mer beng, og skjønne at det ikke er KRISE om hun spiser en pølse fra bensinstasjonen, eller ikke får i seg de daglige fem dosene av frukt og grønt.

LES OGSÅ: Maten du bør droppe før strandturen

MATTERAPEUT: Andy Puddicombe er opptatt av "mindful eating". Foto: Headspace
MATTERAPEUT: Andy Puddicombe er opptatt av "mindful eating". Foto: Headspace Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer