NØTTEBLANDINGER: Ifølge eksperten bør du sjekke ingredienslisten på blandingene før du kjøper. Blant annet bør de ikke inneholde for mye salt eller fett. Foto: Tone Ruud Engen
NØTTEBLANDINGER: Ifølge eksperten bør du sjekke ingredienslisten på blandingene før du kjøper. Blant annet bør de ikke inneholde for mye salt eller fett. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

Nøtter

Er nøtteblandinger bra som mellommåltid?

Kommer helt an på innholdet, ifølge eksperten.

Enkelte ganger kan det bli litt lenge mellom måltidene. For eksempel er det mange som kjenner at magen rumler godt på vei hjem fra jobb, og det føles uendelig lenge til middag.

Det er fort gjort å hive seg over en bolle, pølse eller sjokolade på den nærmeste kiosken. Men dette er jo ikke særlig bra for helsa.

Mange av kioskene og dagligvarekjedene har også begynt å selge små nøtteblandinger som mellommåltid-alternativer Men hva er egentlig status på disse?

Er de en sunn snack?

KK.no spurte klinisk ernæringsfysiolog, Lise von Krogh.

LES OGSÅ: Så mange kalorier er det i godteposen

NØTTER: Nøtteblandinger med tørket frukt, eventuelt sjokolade, kan gi mye kalorier, men er et supert tilskudd av energi i fobindelse med trening eller turer.  Foto: Getty Images
NØTTER: Nøtteblandinger med tørket frukt, eventuelt sjokolade, kan gi mye kalorier, men er et supert tilskudd av energi i fobindelse med trening eller turer. Foto: Getty Images Vis mer

Se etter dette på pakningen





– Det er viktig å sjekke at nøtteblandingene ikke inneholder mye salt, eller tilsatt fett.

Det er en kjent sak at de fleste av oss allerede får i oss for mye salt, så det ekstra saltet som følger med i pakkene er som oftest helt unødvendig, og spesielt hvis det skal serveres til barn.

Ifølge ernæringseksperten bør pakken helst inneholde naturlige nøtter - altså at de ikke er saltet eller ristet i olje.

– Hvis det er brukt olje, bør du se på hvilken type olje som er brukt. Rapsolje er et mye bedre alternativ enn mange andre varianter, forklarer hun.

Du bør imidlertid være obs på de posene hvor det bare står «vegetabilsk olje». Ofte inkluderer disse den mye omdiskuterte palmeoljen, og gjør at den kommer dårlig ut.

Inneholder en god del kalorier

Det er ikke til å komme unna at nøtter inneholder en del kalorier, og sammen med både tørket frukt og sjokolade kan det bli litt mye av det gode - hvert fall hvis du passer vekten.

– Du kan fint spise dette som mellommåltid, men merk deg at det kan inneholde en del salt og kalorier. Det egner seg derfor best i forbindelse med aktivitet – enten det er trening eller på tur i skogen. Men det er supert for ekstra energipåfyll, sier von Krogh.

– Hvis du vil passe vekten, kan det være litt mye energi.

Kaloriinnholdet i de ulike blandingene varierer noe fra pose til pose, men de fleste pakningene ligger på rundt 50-70 gram. Disse inneholder i gjennomsnitt mellom 250 og 400 kilokalorier.

– De gir like mye energi som en frokost eller en liten middag.

Ifølge ernæringsfysiologen inneholder også de fleste nøtteblandinger tørket frukt, som tilsvarer mye naturlig sukker. For å unngå unødvendig store mengder, kan det være lurt å sjekke at den ikke er tilsatt annet sukker i tillegg.

– Likevel er nøtteblandingene et godt alternativ til sjokolade og chips, hvis du er litt fysen på noe og stikker innom en bensinstasjon på veien hjem fra jobb.

LES OGSÅ: Har du salami på skiva?

PROTEINER: Men selv om nøtter er kaloririke, er de også svært næringsrike. I tillegg til at nøtter er en god kilde til proteiner, er hinnen på mandler en god kilde til fiber.  Foto: Stock Connection/All Over Pr
PROTEINER: Men selv om nøtter er kaloririke, er de også svært næringsrike. I tillegg til at nøtter er en god kilde til proteiner, er hinnen på mandler en god kilde til fiber. Foto: Stock Connection/All Over Pr Vis mer

En god kilde til proteiner

Selv om nøtteblandingene inneholder en del kalorier, er de likevel en kilde til en god del sunne næringsstoffer.






– Nøtter er en kilde til proteiner, karbohydrater og ulike former for fett – mye umettet fett. Hinnen på mandler tilfører også en del fiber, sier von Krogh.

– I tillegg er nøtter en god kilde til mineraler og E-vitamin.

Og selv om tørket frukt inneholder en god del sukker, inneholder også disse noen fordelaktige ingredienser.

– Blant annet vil du finne næringsstoffer som kalium, vitamin C- og B, i tillegg til fiber. Men de er mer kompakte enn det du finner i frisk frukt, ettersom vannet er borte, sier von Krogh.

At de er mer kompakte vil si at du får i deg mer sukker og kalorier i forhold til næringsstoffer, siden vannet i frukten er borte, og det er tvilsomt at du kunne spist samme mengde hvis frukten var fersk.