SELVTILLIT: Mange sliter med dårligselvtillit og tenker ofte negative tanker om seg selv. Heldigvis er det mulig å trene seg til bedre selvtillit.  Foto: Alliance - Fotolia
SELVTILLIT: Mange sliter med dårligselvtillit og tenker ofte negative tanker om seg selv. Heldigvis er det mulig å trene seg til bedre selvtillit. Foto: Alliance - Fotolia
Selvtillit

Er selvtilliten på bånn?

Her er ekspertrådene du bør følge for å få bygget den opp igjen!

Har du ofte negative tanker om deg selv, og synes kanskje at alle andre er mer interessante, smartere og penere enn deg?

Ja, da er du nok ikke alene. Sannheten er nemlig at svært mange av oss kvinner er usikre på oss selv, og sliter med lav selvtillit og dårlig selvbilde.

Og det er ikke så rart at vi ønsker oss mer av den gode selvfølelsen - selv om det strider litt imot den norske janteloven.

Ikke bare styrker selvtillit troen på oss selv og øker livskvaliteten betraktelig, det gjør også at frykten for hva andre tenker ikke går inn på presentasjonen vår. Og det er dette mange sliter med.

Sliter du med selvtilliten?





Ifølge Christine Otterstad, som er KKs livsstilscoach, er det heldigvis mulig å trene seg til bedre selvtillit, og hun har gitt oss sin oppskrift på hvordan du kan gjøre dette.

LES OGSÅ: – Tenk deg oppover

Ja, helt klart
 
(67%)
Av og til kanskje
 
(26%)
Nei, jeg føler den er ganske bra
 
(5%)
Nei, den er på topp
 
(1%)
Vet ikke
 
(1%)
POSITIVE TANKER: Bytt ut de negative tankene med positive. Da vil selvtilliten din med tiden bli bedre. Foto: Alliance - Fotolia
POSITIVE TANKER: Bytt ut de negative tankene med positive. Da vil selvtilliten din med tiden bli bedre. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Henger sammen med selvfølelse

Dersom du ønsker å få bedre selvtillit, må du ifølge Otterstad først og fremst gjøre noe med selvfølelsen din.

Tenker du negative tanker om deg selv er det nemlig fort gjort å skape en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av.


– Mange ser på selvfølelsen som noe alvorlig og litt mystisk, men selvfølelsen er egentlig ganske ukomplisert, enten den er god eller dårlig. Selvfølelsen er noe så enkelt som tankene dine, forteller hun til KK.no.

Tenker du altså fine tanker om deg selv, vil disse utløse en god følelse i kroppen din. Har du derimot en dårlig dag og tenker kun negative tanker om deg selv, vil disse utløse en dårlig følelse.

Mennesker med dårlig selvfølelse tenker naturlig nok flest negative tanker om seg selv, og er vant til det. Dette har gjort at de er kommet inn i en negativ tankespiral, sier hun.

LES OGSÅ: 6 av 10 kvinner er misfornøyd med kroppen





Stopp deg selv

Otterstad forteller at få mennesker er bevisst på er at det å tenke positivt om en selv kan trenes opp på en ganske enkel måte, fordi vi i stor grad bestemmer selv de tankene vi har i hodet.

– Vil du øve deg til bedre selvtillit må du rett og slett stoppe deg selv når du er inne i disse negative tankespiralene. Hver eneste gang du begynner på den gamle leksa om at du enten er for tjukk eller dum, så stopp deg selv og tenk det motsatte. Og det hver eneste gang.

Med andre ord må du stoppe deg selv når du for eksempel tenker «Åh, jeg er så tjukk», og erstatte den negative tanken med «Jeg er fin og sterk!».

– Etter hvert, når du har gjort dette over en periode, vil fokuset ditt bli flyttet fra noe negativt til noe positivt – som igjen utløser positive følelser. Dette er å trene opp selvfølelsen, forklarer hun.

TID MED VENNER: Det å tilbringe tid sammen med mennesker som får deg til å føle deg bra kan styrke både selvfølelsen og selvtilliten din. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
TID MED VENNER: Det å tilbringe tid sammen med mennesker som får deg til å føle deg bra kan styrke både selvfølelsen og selvtilliten din. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia Vis mer

Krever tid og tålmodighet

Selv om mange av oss kunne ønske det, er dessverre god selvtillit ikke noe som kommer av seg selv over natten, så her må du smøre deg med tålmodighet.

– Det å trene seg til bedre selvtillit krever tid, kontinuitet og tålmodighet, akkurat som når vi trener for å komme i form på andre måter.

– Mental trening og fysisk trening er faktisk ganske likt på dette området. Så du må ikke gi deg, snart har du laget nye, fine tankespiraler i tankemønstret ditt, sier hun.

LES OGSÅ: Smil når du prøver klær





Omgangskrets påvirker selvbilde

Tidligere har Peder Kjøs, som er spesialist i klinisk voksenpsykologi og KKs faste ekspert innen sex- og samliv, fortalt til KK.no at selvbilde og selvtillit ofte har en stor sammenheng med menneskene du omgås.

Et svært enkelt råd - som kan ha enormt mye å si for selvfølelsen din, er derfor å tilbringe tid med mennesker som får deg til å føle deg bra.

– Når det gjelder opplevelsen av verdi, henger denne mye sammen med hvordan man blir sett av andre. Hvis andre synes du er verdifull, fin, flink, hyggelig og verdt å være glad i, er det lettere å synes det samme selv.

– Jeg har derfor mer tro på det «sosiale», enn «teknikker» når det gjelder følelsen av verdi. Det å tenke positivt om seg selv er fint, absolutt, men det er enda sterkere å få gode tilbakemeldinger fra andre, har han fortalt.

LES OGSÅ: Slik takler du misunnelse
Til forsiden