HONNING: - De absolutt mest usunne påleggene vil jeg si er sirup og honning – dette er kun sukker, sier ernæringsekspert Lise von Krogh til KK.no.  Foto: robynmac - Fotolia
HONNING: - De absolutt mest usunne påleggene vil jeg si er sirup og honning – dette er kun sukker, sier ernæringsekspert Lise von Krogh til KK.no. Foto: robynmac - Fotolia Vis mer

Pålegg

- Et av de absolutt mest usunne påleggene

Dette visse du kanskje ikke om honning. Her er påleggverstingene!

KK.NO: Du har garantert fått med deg at frokost regnes som dagens viktigste måltid. Ikke bare fordi det bidrar til å øke konsentrasjonsevnen din, men også fordi det gjør at du presterer bedre utover formiddagen på jobb eller skole.

Er du en av dem som spiser brødskiver eller knekkebrød til frokost? Da er det noen pålegg du bør begrense inntaket av dersom du ønsker å sikre deg en god start på dagen.

LES OGSÅ: Fristende bakst du kan spise til frokost

Dropp de søteste påleggene

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på BraMat.no, har forklart at det er et par søte pålegg du gjør lurt i å spare til helgen.

- De absolutt mest usunne påleggene vil jeg si er sirup og honning – dette er kun sukker. I kjølvannet av disse finner vi blant annet banos, hapå og sjokoladepålegg. Nugatti er heller ikke det sunneste du kan velge, men siden det er nøttebasert og man får i seg en høyere andel av det umettede nøttefettet er det hakket bedre enn sjokoladepålegg. Når det er sagt er det på grunn av nøttefettet ganske kaloririkt.

- Disse påleggene består av en svært høy andel sukker, og jo mer sukker man tilsetter, jo mindre næring får man fra de andre ingrediensene.

KALORIRIKT: Håpå, sjokoladepålegg og nugatti er pålegg du bør begrense inntaket ditt av, da de inneholder mye sukker.  Foto: tashka2000 - Fotolia
KALORIRIKT: Håpå, sjokoladepålegg og nugatti er pålegg du bør begrense inntaket ditt av, da de inneholder mye sukker. Foto: tashka2000 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: De sunneste superfrokostene

Velg syltetøy med omhu

Hvordan er det med syltetøy?

- Syltetøy som er syltet på den tradisjonelle måten inneholder mye sukker, da sukker brukes som konserveringsmiddel. Men du kan si det slik at man i dag kan aktivt velge sunnere syltetøytyper dersom man skulle ønske det. Vi har for eksempel syltetøy som inneholder mindre sukker og mer bær uten at det er tilsatt noe annet – og det vil jo være bedre valg.

- I tillegg har vi disse variantene som har blitt tilsatt søtstoff som har enda mindre sukker og er godt egnet for de som må passe litt på energiinntaket sitt.

Videre forteller hun at jo mer man tynner ut bær med sukker, enten det er syltetøy eller saft, jo mer fortynnes bærenes gode næringer.

- Bær er jo veldig sunt, men desto mer sukkern det er i syltetøyet, desto mindre sunt blir det selvsagt.

SALT OG RØKT: Dersom du har høyt blodtrykk eller karsykdommer bør du spare salt og røkt pålegg til helgen.  Foto: Andre Bonn - Fotolia
SALT OG RØKT: Dersom du har høyt blodtrykk eller karsykdommer bør du spare salt og røkt pålegg til helgen. Foto: Andre Bonn - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dette er det sunneste pålegget du kan velge

Vær obs på enkelte typer ost og kjøttpålegg

I tillegg til å være oppmerksom på sukkerinnholdet i enkelte pålegg, mener von Krogh du også bør være forsiktig med kjøttpålegg som er røkt og inneholder mye salt.

- Du bør ikke overdrive inntaket av pålegg som for eksempel spekemat, da disse gir et veldig høyt saltinntak, samtidig som de er røkte – du trenger ikke overdrive inntaket av røkt mat, da dette kan potensielt øke risikoen for kreft.

- Både spekeprosessen og saltet er to elementer som gjør at dette er matvarer som man skal ha et moderat inntak av, og det spesielt hvis du har høyt blodtrykk eller karsykdommer. Da bør du spare slike pålegg til helgefrokosten.

PÅLEGG: Dersom du spiser brødmat til frokost bør du spare de søteste påleggene, som syltetøy og sjokoladepålegg, til helgen.  Foto: geografika - Fotolia
PÅLEGG: Dersom du spiser brødmat til frokost bør du spare de søteste påleggene, som syltetøy og sjokoladepålegg, til helgen. Foto: geografika - Fotolia Vis mer

Videre forteller von Krogh at det også er enkelte oster man bør begrense inntaket av.

- Spiser man veldig mye av de feiteste ostene, som for eksempel muggoster og gräddost, så vil det være en måte å få i seg i overkant mye energi på - til tross for at du også får i deg proteiner, kalsium og andre næringsstoffer.

Er det noen oster man kanskje ikke tenker over at er usunne?

- Brunost er en joker. Spiser man en del av dette får man fort i seg mye sukker. Mange tenker kanskje at brunost er tradisjonsmat og dermed sunt, men dette stemmer ikke helt. Opprinnelig var den beriket med mye jern, men det er den ikke i dag, sier hun og legger til at brunosten er en meget god kilde til jod.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: