Fett

Få bukt med valkene på ryggen

Kan rett og slett skyldes at du spiser «feil» type mat.

LOVE HANDLES: Koselig navn, ikke fullt så koselig fenomen. Heldigvis kan de reduseres med riktig mat og riktig trening. Det samme gjelder for valkene man kan få lenger oppe på ryggen.  Foto: miiko - Fotolia
LOVE HANDLES: Koselig navn, ikke fullt så koselig fenomen. Heldigvis kan de reduseres med riktig mat og riktig trening. Det samme gjelder for valkene man kan få lenger oppe på ryggen. Foto: miiko - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som kvier deg for å gå i tettsittende bluser, fordi du føler at du har «valker» rundt bh-kanten.

Ekstra fett på ryggen har naturlig nok sammenheng med at man veier for mye og generelt bærer på for mange kilo. Men ikke bare.

Valkene på ryggen kan, ifølge treningsekspert Helle Bornstein, også ha sammenheng med at du spiser «feil» type mat.

LES OGSÅ: Ja, du kan trene bort grevinnehenget

Karbohydrater gir love handles

På engelsk snakker vi om «love handles», men det er ingenting kjærlig med valkene som henger over buksekanten. Og synes du ikke at du spiser altfor mye mat, kan det være du spiser «feil» type mat og dermed har fått valker på ryggen også.

– Valkene på ryggen og over buksekanten henger ofte sammen med insulinresistens. Dette opplever mange mennesker fordi de blant annet spiser for mye karbohydrater i kosten, forklarer Bornstein, som er eier og gründer av Smart Trening.

Insulinresistens kan oppstå hvis du har spist for mye karbohydrater over for lang tid, og er en tilstand som ifølge Norsk Helseinformatikk henger sammen med diabetes, overvekt, høyt kolesterol og høyt blodtrykk.

LES OGSÅ: Får du ikke musklene du drømmer om?

KAN SKYLDES MATEN: Valker - som på dette bildet, kan ha sammenheng med at man spiser feil type mat, ifølge eksperten.  Foto: hartphotography - Fotolia
KAN SKYLDES MATEN: Valker - som på dette bildet, kan ha sammenheng med at man spiser feil type mat, ifølge eksperten. Foto: hartphotography - Fotolia Vis mer

Mer proteiner, mindre karbohydrater

Mistenker du at du kan ha insulinresistens, er det viktig å oppsøke lege og få profesjonell oppfølging. Et av de viktigste grepene du selv kan ta er å kutte ned på karbohydratene.

Men hvor mye karbohydrater skal du egentlig spise?

Bornstein har tidligere fortalt til KK.no at de som ønsker å gå ned i vekt, ikke bør spise mer enn 100 gram karbohydrater om dagen.

Kutt ned på brød, ris, pasta og frukt.

– Spis i stedet grønnsaker, proteiner og sunt fett, sier Helle Bornstein, som også har en enkel huskeregel for hvor mye proteiner du bør spise:

Spis like mange proteiner i gram som du veier i kilo. Veier du for eksempel 63 kilo, spiser du 63 gram protein om dagen.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig pulsklokke

Styrketrening og intervalløkter

Dessverre er det slik at jo eldre vi blir, desto lettere får vi valker på ryggen.

– Prosessene i kroppen fungerer stadig dårligere etter passerte 25, noe som i praksis betyr at det krever mer for å holde formen jo eldre du blir, forklarer Bornstein.

Målrettet trening kan i tillegg til riktig kosthold gjøre mye. For å gå ned i vekt er det naturligvis viktig å trene kondisjonstrening og for å få maks utbytte anbefaler Bornstein at du trener intervalløkter. I tillegg er styrketrening for rygg viktig.

Ifølge den amerikanske treningsguruen Jennifer Cohen, som er treningsekspert for nettstedet Health.com, så er det fire styrkeøvelser du skal prioritere:

1. Rygghev
2. Diagonale og parallelle løft
3. Roing
4. Nedtrekk kroppsheving

Det er svært viktig at øvelsene utføres riktig, og på Olympiatoppens nettsider kan du se videoer som viser hvordan de fire forskjellige øvelsene skal gjøres.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer