FORDØYELSE: Dersom du sliter med treg fordøyelse kan det være du spiser for lite fiber.  Foto: Colourbox
FORDØYELSE: Dersom du sliter med treg fordøyelse kan det være du spiser for lite fiber. Foto: Colourbox
Fordøyelse

Få fart på fordøyelsen – helt naturlig!

Disse matvarene mener eksperten du bør få i deg mer av.

Det kan være ganske fortvilende når magen slår seg vrang og fordøyelsen ikke fungerer slik du måtte ønske.

Som regel skyldes mageproblemene det du har spist, og selv om det i utgangspunktet ikke skal være noe problem å fordøye det meste av mat, er det enkelte matvarer som kan by på noen utfordringer.

Heldigvis finnes det også en rekke matvarer som gjør godt for magen, og kan hjelpe på en problematisk fordøyelse.

LES OGSÅ: Så lang tid bruker du på å fordøye mat

FIBER: Frukt og grønnsaker er gode kilder til fiber, og bør absolutt være en del av kostholdet ditt. Foto: Glamy - Fotolia
FIBER: Frukt og grønnsaker er gode kilder til fiber, og bør absolutt være en del av kostholdet ditt. Foto: Glamy - Fotolia Vis mer

Mangelfullt kosthold

Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, forteller til KK.no at dersom du er plaget med treg fordøyelse kan det være du er for lite i fysisk aktivitet eller har et mangelfullt kosthold.

– Det kan være mange årsaker til at fordøyelsen din går tregt, men som regel skyldes det mangel på fysisk aktivitet og kosthold. Det å være aktiv og trener regelmessig setter fart på magen, og dersom du gjør noe fysisk som du blir litt sliten og andpusten av vil du nok merke det på magen.

– Kostholdet kan også spille en stor rolle. Spiser du for eksempel lite fiber, frukt, grønnsaker og grovbrød, samt ikke drikker nok væske til daglig, vil du kunne oppleve å få treg fordøyelse og hard mage, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du løsne på beltet





Spis mer fiber

Dersom du er opptatt av at magen og fordøyelsen din skal fungere optimalt, mener Roede du bør sørge for at kostholdet ditt inneholder nok kornprodukter.

– Det er viktig å velgegrovbrød og grove kornprodukter, da dette er fiberrikt og gir bedre fordøyelse. Linfrø er blant annet supert for fordøyelsen, og dette kan du enten blande i kornblandingen din eller bruke i maten. Bønner og linser er også matvarer som setter fart på magen.

– Det er også viktig at du får i deg nok grønnsaker, og disse gir størst effekt på fordøyelsen om du spiser dem rå. Dersom du koker eller varmebehandler dem så bryter du en del av fiberne, og da er den ikke like effektiv på fordøyelsen, sier hun.

LES OGSÅ: Spar 100 kalorier per måltid

EKSPERTEN: Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer
EKSPERTEN: Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer Vis mer
KOSTFIBER: Gulerøtter inneholder kostfiber som er bra for magen og hjelper fordøyelsen. Foto: All Over Press
KOSTFIBER: Gulerøtter inneholder kostfiber som er bra for magen og hjelper fordøyelsen. Foto: All Over Press Vis mer

Kostfiber er bra for magen






Tidligere har KK.no skrevet at det kan lønne seg å velge de grove grønnsakene, da disse inneholder kostfiber som er kjempebra for magen.

I motsetning til det meste av maten vi spiser, blir nemlig ikke kostfiber fordøyet i magen. Dette er fordi kroppen mangler evnen til å fordøye denne typen fiber.

Kostfibret fortsetter til tykktarmen og hjelper med å gjøre fordøyelsen mer effektiv. Det betyr at man korter ned på tiden maten passerer gjennom tarmene, og på den måten forebygger man blant annet forstoppelse og ofte også tykktarmbetennelser.

Ikke alle vet hva grove grønnsaker er. Dette er rotgrønnsaker, kålgrønnsaker, belgfrukter, samt løk og spinat.

Sjekk hvilke nedenfor:
• Rotgrønnsaker er for eksempel gulrot, kålrot, sellerirot, persillerot, jordskokk, rødbeter, pastinakk.
• Kålgrønnsaker er for eksempel hodekål, knutekål, grønnkål, rosenkål, savoykål, m.fl.
• Belgfrukter: bønner og erter i alle varianter.
• Løk og spinat.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge





Drikk rikelig

Det du må være oppmerksom på når du spiser mye fiberrik mat, er at fiber suger til seg væske. Derfor bør du ifølge Roede drikke mye vann ved siden av måltidet så fiberen kommer ut igjen.

– Det er viktig å drikke rikelig med vann, da det hjelper fordøyelsen. I tillegg til dette kan det også være gunstig å drikke noe syrlig, som for eksempel et lite glass appelsinjuice, ha sitron, lime eller appelsin i vannet eller drikke biola/syrnete melkeprodukter med gode tarmbakterier som gjør at du får en god tarmflora.


– Ellers bør du også tygge maten ordentlig, drikke rikelig og spise sakte. Å ha det travelt når du spiser er ikke bra for magen, sier hun. undefined
Til forsiden