Trening

Få fart på treningen

Ja, du rekker det før sommeren.

Det er ikke for sent å komme i bedre form til sommeren. Foto: Image SourceAll Over Press
Det er ikke for sent å komme i bedre form til sommeren. Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å komme i gang med trening går ikke av seg selv. Dessverre går det ikke å bare sitte og vente på at motivasjonen skal komme av seg selv, for det gjør den neppe uten litt hjelp fra deg.

Du må belage deg på å gjøre en innsats, men det er enklere enn du tror.

Her gir vi deg 10 triks som kan få sving på motivasjonen din.

1. Vær realistisk

En av de største tabbene mange gjør når de begir seg ut på et nytt treningsopplegg, er å sette seg urealistiske mål.

Du trenger ikke trene en time om dagen syv dager i uken. Start med 20-30 minutter fysisk aktivitet 2-3 ganger i uken.

2. Skriv dagbok

Det er mange måter du kan følge din egen progresjon på – enten ved å føre en treningsdagbok på internett eller ved å bruke en god gammal dagbok.

Det er veldig motiverende å følge sin egen progresjon, enten det dreier seg om forbedret tid, at du klarer flere repetisjoner av en øvelse eller orker å trene oftere.

Dagboken kan også hjelpe deg ned i vekt

3. Ikke vær perfeksjonist

Det er ikke snakk om alt eller ingenting. En perfeksjonist vil ha lett for å gi opp hvis hun må gå glipp av en treningsøkt eller to. Er du forberedt på at du noen ganger må legge treningsprogrammet til side, blir det mentalt lettere å takle ”nederlaget”.

Vær også forberedt på at du kan bli syk og at du blir nødt til å stå over treningen noen dager. Men ikke bruk det som en unnskyldning til å gi opp. Kanskje du kan trene på en annen måte?

Pass på å ikke skade deg selv, for det kan sette deg ut av spill i lang tid. Sørg for å bruke god tid både på oppvarming og nedtrapping.

Eller er du en frustrert frue?

4. Ikke sammenlikne deg med andre

Vi har alle sett henne: Den superfreshe, slanke og veldefinerte damen på treningsstudioet, som i tillegg har et vakkert sett med pupper. Det er definitivt ikke verdt å sammenlikne deg med henne.

Glem dem det hele! Det er ganske patetisk om en ukjent vakker kvinne skal ta knekken på dine egne mål og din egen motivasjon!

5. Få riktig støtte

Og her er det ikke snakk om riktig treningsutstyr, men ektefeller, kjærester, venner eller hvem som helst som kan oppmuntre deg. Det er utrolig hvor mye en ”kom igjen! Heia!” kan gjøre med oss.

Men pass på at personen gir deg den støtten du trenger, og ikke spør ”hvorfor klarer du ikke dette?” eller ”det er jo så lett!”. Alternativt kan du også investere i en personlig trener. Eller hva med en motivert treningspartner?

6. Finn noe som er gøy

Det er svært viktig å finne en treningsform du liker. Det er en rekke forskjellig ting du kan gjøre utendørs, og i tillegg tilbyr treningssentre et hav av forskjellig type timer, så du bør klare å finne noe du liker.

Hvis du ikke liker å trene alene, kan du bli med i et lag, for da blir du jo helt nødt til å stille opp!

7. Del opp treningen

Gjør det lettere for deg selv ved å dele opp treningen i to eller tre økter, i stedet for å ta alt på en gang. Forskning viser at dette kan være like effektivt som en lang treningsøkt.

Hvis du ikke orker å trene en hel time en gitt dag, kan du dele opp i tre kortere økter på 20 minutter.

8. Gjør det enkelt

I tillegg til at trening skal være gøy, skal den være så lett tilgjengelig, enkel og bekvem som mulig. Hvis du har mye å gjøre, ikke bruk tid på å kjøre til treningsstudioet. Dra heller på en joggetur eller skaff deg en treningsvideo og tren hjemme.

Er du for trøtt til å trene etter en lang dag, sett på vekkerklokken litt tidligere dagen etter og ta en morgenøkt.

Eller hva med litt trim på nett? På KK.no finner du en rekke treningsvideoer:

For en strammere stuss kan du prøve disse videoene:
For en strammere mage:
For sterkere armer:
For en rakere rygg:

9. Glem fortiden

Ikke la dårlige erfaringer være til hinder for treningsopplegget ditt.

Selv om du var overvektig og svært lite sporty på skolen, er dette mange år siden. Nå er tiden inne å heller tenke framover.

10. Belønn deg selv

Det er viktig å belønne deg selv når du oppnår noen av delmålene dine. Ikke ved å kaste i deg en stor kake, men gjøre noe du liker å gjøre – dra på kino, gi deg selv en stor blomsterbukett, unn deg selv litt massasje..

Å drive med fysisk aktivitet er kjent for å ha en rekke helsebringende effekter, som å vedlikeholde vekten, senke blodtrykket, redusere risikoen for kreft, depresjon og stress og senke nivået av det farlige kolesterolet. I tillegg mener noen eksperter at trening kan forbedre sexlivet vårt.

Så har du råd til å la være?

Kilde: WebMD

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer