FINT MED FIBER: Får du skikk på fiberintaket blir magen glad. Foto: Colorbox
FINT MED FIBER: Får du skikk på fiberintaket blir magen glad. Foto: Colorbox
Fiber

Få fiberet til å funke

Alfa og omega for en bra fordøyelse.

Når fordøyelsen er i orden er du på topp. Du får utnyttet næringstoffer og energi på beste måte, og du slipper ubehag som mageknip og oppblåsthet.

Det er fiberet i kosten som hjelper fordøyelsessystemet ditt til å være tipp topp. Fiber finnes i grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Den daglige anbefalte dosen fiber er 25-35 gram.

Det er ikke så lett å vite akkurat hvor mange gram rent fiber ditt daglige matinntak inneholder, men her er tegnene som viser at balansen er feil:

For lite fiber:
  • Forstoppelse
  • Du går sjelden på do for nummer to
  • Hard avføring
  • Mageknip
  • En generell følelse av at tarmene er i ulage

  • For mye fiber:
  • Oppblåsthet
  • Mye flatulens (fis, rett og slett)
  • Urolig mage
  • Løs mage
  • Du må gjøre nummer to ofte og mye

  • LES OGSÅ: Få flat mage uten å trene

    For å finne ut hva som passer ditt fordøyelsessystem er det ikke annet å gjøre enn å prøve seg frem. Uansett om du tror du får i deg for mye eller for lite fiber, bør du tilpasse inntaket gradvis. Hvis du plutselig kutter eller legger til masse fiber, vil tarmen få sjokk.



    To typer fiber

    Fiber deles i to typer - vannløselig og ikke-vannløselig. Sistnevnte, altså den som ikke løser seg opp i forøyelsen, har en mild lakserende effekt, og fungerer bra om du har treg mage.

    Typiske kilder er hele korn, nøtter og frø, brun ris, bulgur, squash, brokkoli, gulrøtter, tomater og druer.

    Vannløselig fiber har motsatt effekt, og bremser opp fordøyelsen. Dermed gjør inntak av vannløselig fiber at du føler deg mett lenger, og siden fordøyelsen bremser opp, blir blodsukkernivået mer stabilt.

    Typiske kilder er havregryn, linser, nøtter, linfrø, bønner, agurk, selleri, epler, appelsiner, blåbær og jordbær.

    LES OGSÅ: Mer enn bare fiber - derfor bør du velge linser

    Du trenger begge deler for et effektivt fordøyelsessystem, men må selv finne ut hvor mye av hva som må til for at tarmen din blir fornøyd. Det viktigste er at du varierer fiberkildene dine, og altså spiser litt av alle mattypene ramset opp her.

    Fordel inntaket og drikk vann

    Et annet tips er å ikke stappe i deg masse fiber i ett måltid. Du bør fordele fiberinntaket over dagen. Husk også å drikke godt med vann, da fiber «suger opp» mye av væsken i tarmen. Blir det for lite av den, blir du forstoppet.

    Kilder: Dr. Fedon Lindberg, AskdrSeard.com og WebMD.com

    SNADDER: Tomater inneholder ikke-vannløselig fiber, og er bra mot treg mage. Foto: Getty Images
    SNADDER: Tomater inneholder ikke-vannløselig fiber, og er bra mot treg mage. Foto: Getty Images Vis mer
    undefined
    Til forsiden