<strong>TRIKSET SOM NYTTER:</strong> Planlegging. Ved å ta med seg litt egenlaget snacks, planlegge på forhånd hvor mye du skal skal spise, kan du enkelt unngå å overspise.  Foto: rvas - Fotolia
TRIKSET SOM NYTTER: Planlegging. Ved å ta med seg litt egenlaget snacks, planlegge på forhånd hvor mye du skal skal spise, kan du enkelt unngå å overspise. Foto: rvas - Fotolia Vis mer

Mat

Få kontroll over porsjonene dine

Planlegging er nøkkelen til at du lykkes.

Publisert
Sist oppdatert
Det er en kjent sak at trikset for å holde vekten - ikke minst gå ned i vekt, er at du ikke inntar mer energi enn det du forbruker.

Likevel er det ikke alltid så lett å overholde.

Det er nemlig svært fort gjort å spise seg stappmett på en god middag, eller plukke med seg en liten rosinbolle på vei hjem, selv om du egentlig ikke hadde trengt det.

Likevel er det faktisk mulig å både kontrollere porsjonene dine, og dermed holde vekta. Og det enkle stikkordet for å få det til er planlegging.

LES OGSÅ: Bytt ut lettbrusen med dette

Husk å spise nok

For at du ikke skal overspise, er det viktig å spise nok mat gjennom dagen. Kostholdet bør inneholde fiberpakkede, grove karbohydrater, magre proteiner og sunt fett.

Hvis du vil ned i vekt, bør du inkludere små mellommåltider fremfor å hoppe over noen.

– Det er ikke spesielt bra å hoppe over måltider. Si for eksempel at man hopper over lunsj og venter helt til middag med å spise. Da blir mange så sultne at de spiser et mye større måltid neste gang, og ender kanskje opp med å overspise, har klinisk ernæringsfysiolog, Henriette W. Lindvig, tidligere uttalt til KK.no.

Og det er jo logisk - for når skrubbsulten setter inn, så er det mye vanskeligere å kontrollere seg. Et lurt triks, dersom du er skrubbsulten før du spiser (noe som i seg selv ikke er så bra), er å drikke et stort glass vann før du inntar måltidet, og gjerne underveis i måltidet også. Dette vil gjøre at du føler deg litt mettere og ikke overspiser like fort.

<strong>UNNGÅ USUNNE FRISTELSER:</strong> Hvis du vet at du skal være på farten en stund, er det mye bedre at du tar med deg en liten snack til sulten sniker seg på.  Foto: All Over PressAll Over Press
UNNGÅ USUNNE FRISTELSER: Hvis du vet at du skal være på farten en stund, er det mye bedre at du tar med deg en liten snack til sulten sniker seg på. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Planlegg mellommåltidene

Når det kommer til mellommåltidene dine, gjelder det å planlegge - spesielt for å unngå usunn mat på veien, som for eksempel boller, pølser eller andre fristelser.

Enten du blir skrubbsulten mellom lunsj og middag, eller du skal på en litt lengre kjøretur, kan det være lurt med en liten snack når sulten melder seg - ikke minst er det lettere å beholde kontrollen når neste måltid blir servert.

Ta med deg en mager yoghurt eller frukt, eller bland sammen et passende stort mellommåltid med nøtter og tørket frukt. Det tar ikke lang tid, og tilfører kroppen din både energi og næringsstoffer, fremfor at blodsukkeret går i berg og dalbane.





LES OGSÅ: Her blir du ofte lurt

Velg protein til frokost

Det er allerede kjent at en sunn frokost får i gang fordøyelsen og forbrenningen, holder energinivået ditt oppe og kan være med på å forhindre småspising utover dagen.

Men - spiser du frokost med litt ekstra protein (egg, kylling, cottage cheese, kjøtt), så er sjansen for å overspise også mye mindre.

En tidligere forskningsstudie viste at deltakerne som fikk i seg mest protein til frokost også var blant dem som fikk i seg færrest kalorier totalt i løpet av en dag. Ifølge forskerne kan derfor det å spise proteiner til frokost - så vel som utover dagen, holde deg mett lenger, og gjøre at du blir mindre fristet til å kaste deg over søtsaker.

Kjøpt mat som du må jobbe hardere for

Nei, det er ikke snakk om dyre varer som trøfler og safran, men mat som krever litt mer jobb - for eksempel nøtter, appelsiner og reker.

Ved å kjøpe mat som du må skrelle eller pille, er det lettere å skru av «autopiloten»som gjør at du kaster i deg maten nesten før du har hatt tid til å smake på den.

LES OGSÅ: Dette skjer med kroppen når du overspiser

Bestem mengden på forhånd

Ekstra god mat på bordet kan gjøre det vanskelig å begrense seg. Derfor er det lurt å bestemme seg for hvor mye du skal spise før du setter deg til bords.

Hvis det til frokost står mye fristende pålegg på bordet, så del heller brødskivene i fire, så får du smakt på alt du vil uten at du må spise åtte brødskiver.

Skal du ha én middagsporsjon, eller to? Velger du en liten tallerken med plass til kun små porsjoner, kan du antagelig unne deg to (kommer litt an på hva som står på menyen også) - særlig hvis du er aktiv og trener mye, men velger du en stor tallerken, bør du holde deg til én.

Husk også at en middagstallerken bør ha riktig fordeling av grønnsaker, karbohydrater, kjøtt og saus. Skal du ha dessert? I så fall - hvor mye skal du unne deg? Sett en klar grense for inntaket ditt før du spiser middag og dessert.

Ikke ha usunn mat i huset

De fleste har en svakhet for noe enten det er potetgull eller smågodt, og har du det lett tilgjengelig er det fort gjort å ende opp med å fråtse.

Kjøp heller inn noe av det du liker best en gang i blant og nyt det med god samvittighet.

Hvis det blir noe til overs bør du også kaste det med en gang, eller gi det bort, slik at du unngår fristelsen.

LES OGSÅ: Klarer du ikke stoppe matinntaket?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer