Småspising

Få kontroll over småspisingen i hverdagen

Små biter her og der kan fort tilsvare et helt måltid, og selv sunn mat kan gjøre deg tjukk.

SMÅSPISE: Sitter du ofte og gomler i deg ting uten at du tenker over det, for eksempel på jobben? Da er det mulig du får i deg enormt med ekstra kalorier.  Foto: Thinkstock
SMÅSPISE: Sitter du ofte og gomler i deg ting uten at du tenker over det, for eksempel på jobben? Da er det mulig du får i deg enormt med ekstra kalorier. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hver eneste dag utsettes vi for fristelser når det gjelder mat og drikke.

Hvor vanskelig er det for eksempel ikke å gå forbi godteskålen som står fremme på jobben - uten å snike seg til en bitteliten bit? Og dersom du en av dem som lager mye god mat hjemme, så vet du også hvor fort gjort det er å småspise litt mens du kokkelerer.

For en liten fetaost - eller pastabit kan da vel ikke skade, eller?

Jo, det kan faktisk det!

LES OGSÅ: Derfor bør du unngå småspising på jobben

IKKE SUNT I STORE MENGDER: Også sunn mat, som for eksempel tørket frukt, fersk frukt og nøtter, kan lagres som ekstra fett dersom du småspiser for store mengder.  Foto: Thinkstock
IKKE SUNT I STORE MENGDER: Også sunn mat, som for eksempel tørket frukt, fersk frukt og nøtter, kan lagres som ekstra fett dersom du småspiser for store mengder. Foto: Thinkstock Vis mer

Ubevisst småspising

Problemet for mange av oss er nemlig at vi putter dette i munnen uten av vi egentlig tenker over det, og før du vet ordet av det, kan du ha fått i deg godteri, fredagsvafler, nøtter eller frukt tilsvarende et helt måltid. Og det er her de ekstra kiloene sniker seg på.






Selv det å småspise ting som er sunt (som frukt, nøtter og lignende) kan resultere i at du legger på deg - dersom energiinntaket ditt overskrider det du forbrenner.

- Det er mange som småspiser ting de tror er sunt, som for eksempel nøtter eller tørket frukt. En liten håndfull er greit som et mellommåltid, men hvis det blir stående fremme, og du spiser mer, så blir det mye energi og kalorier etter hvert, forklarer Jeanette Roede, kommunikasjonssjef og konseptsjef i Grete Roede AS til KK.no.

LES OGSÅ: Småspising kan skade tennene dine

EKSPERTEN: Jeanette Roede er kostholdsekspert, samt kommunikasjonssjef og konseptsjef i Grete Roede AS.  Foto: Axel Bauer
EKSPERTEN: Jeanette Roede er kostholdsekspert, samt kommunikasjonssjef og konseptsjef i Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer Vis mer

Kan bli en halv porsjon ekstra

Ifølge Roede bør du prøve å begrense all småspising, selv tingene du småspiser med litt bedre samvittighet.

- Det er særlig denne småspisingen med god samvittighet man må prøve å begrense. En grov scone er for eksempel noe mange sikkert tenker at er sunt, hvis man er litt sulten og går forbi en kafé. Men, det er faktisk ikke det. En grov scone kan inneholde masse sukker og fett, og være nesten like kaloririk som en middag, sier hun:

- Du bør heller ikke snike til deg en gulostskive når du lager lunsj, eller småspise av fatet, , gryten, eller på barnas tallerken når du lager/spiser måltider. Dette kan fort bli en kvart eller kanskje en halv porsjon ekstra med mat, i tillegg til det du selv skal spise, eller spiser.





LES OGSÅ: Slik kan du spise deg slank

Ikke ha mat i munnen utenom måltidene

Kostholdseksperten mener at det viktigste for å unngå småspising, er å spise regelmessige faste måltider.

Ellers har hun et annet godt råd, som hun selv følger:

- Det viktigste er å lage seg en regel om at du skal spise 4-6 måltider hver dag. Og det jeg selv pleier å gjøre, er å si til meg selv at jeg ikke skal ha noe mat i munnen mellom disse måltidene. I tillegg har jeg en regel om at jeg skal sitte hver gang jeg spiser/putter noe i munnen, og da er det lett å merke seg om man er i ferd med å småspise når man egentlig ikke skal, forklarer hun:

- Det å lage noen slike gjenkjennings, eller «tatt på fersken»-knagger til seg selv er veldig lurt.

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise

IKKE HA MAT I MUNNEN: Utenom måltidene, er Jeanette Roedes beste tips for å unngå småspising! Foto: Thinkstock
IKKE HA MAT I MUNNEN: Utenom måltidene, er Jeanette Roedes beste tips for å unngå småspising! Foto: Thinkstock Vis mer

Ha vann, te eller kaffe i nærheten

Klarer du å holde deg til de faste måltidsrutinene dine, vil også suget etter mat minske, noe som vil resultere i mindre småspising. Ifølge Roede kan det også være lurt å alltid ha et glass vann, en kopp te eller lignende i nærheten, så kan du heller ta en slurk av det hvis du kjenner suget komme.

- Klarer du å forholde deg til regelen om 4-6 måltider om dagen (inkluderer også mellommåltider), så holder du deg mett, og slipper å få lyst til å småspise så mye. Småspising er ofte også resultat av at vi kjeder oss, så ha et glass vann eller en kaffekopp på pulten, og ta en slurk av dette hvis du kjenner at du begynner å kjede deg, forklarer hun:

- Det aller beste er selvfølgelig å prøve å venne seg av med det å måtte ha noe i munnen når du kjeder deg. Det er en vanesak, som det kan være lurt å trappe ned på.






Ellers anbefaler hun at du aldri har noe fristende stående fremme for lenge av gangen.

- Et annet godt råd er å passe på at du ikke har mat, nøtter eller andre spiselige ting stående fremme. Ikke ha det lett tilgjengelig. Hvis nøden virkelig blir stor, kan du heller ta deg en ekstra tur på butikken.

LES OGSÅ: Triks for å stagge søtsuget

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer