TID FOR SNUFSING: Kanskje immunforsvaret ditt er svekket? Foto: Colourbox
TID FOR SNUFSING: Kanskje immunforsvaret ditt er svekket? Foto: Colourbox Vis mer

Immunforsvar

Får du egentlig i deg nok sink?

Hvis kroppen mangler dette mineralet, blir du lettere syk.

Er du en av dem som stadig blir forkjøla? Da bør du sjekke kostholdet ditt, og se om du mangler tilførsel av mineralet sink.

Sink er et essensielt mineral for kroppen, og sørger blant annet for at hudceller fornyer seg, at kroppen klarer å produsere insulin, at musklene får tilført glykose når de arbeider, og at hjernen klarer å ta til seg de essensielle fettsyrene den trenger for å fungere optimalt.

LES OGSÅ : Lider du a vitaminmangel?

Variert kosthold må til

En voksen kvinne trenger en daglig tilførsel på minst 7 mg sink om dagen. Det er det ikke alle av oss som får til. En av grunnene til dette er ifølge den amerikanske legen Joseph Mercola at vi spiser mye halvfabrikat, og mat som er dyrket fram i jord som er utarmet.

Ifølge Mercola er den beste måten å få i seg nok sink å spise så naturlig som mulig, altså mat som er laget fra bunnen av med bruk av rene råvarer, og aller helst bør de være økologiske. Dette kommer av at økologisk jordbruk ikke utarmer matjorden like mye som industriell jordbruk. (Les mer om sink og sinkmangel på Dr. Mercolas nettside.)

Lider du av sinkmangel?

Det finnes tester du kan ta hos legen for å avdekke om du lider av sinkmangel. Men du skal også være obs å følgende tegn, for de kan indikere at du har for lite sink i kroppen:

  • Du har liten appetitt
  • Du har dårlig smaks- og luktesans
  • Du er trøtt og slapp
  • Sår i huden gror sakte
  • Neglene dine er stygge og ujevne i overflaten.

  • TOPP MED SOPP: En sunn og naturlig sinkkilde. Foto: Getty Images/Universal Images RF
    TOPP MED SOPP: En sunn og naturlig sinkkilde. Foto: Getty Images/Universal Images RF Vis mer
    GODT VALG: Økologisk leverpostei inneholder sink. Foto: Norgården
    GODT VALG: Økologisk leverpostei inneholder sink. Foto: Norgården Vis mer

    Mat med mye sink







    Hvis du tror dette kan gjelde deg, er det heldigvis ikke så vanskelig å fikse problemet. Om du passer på å ha et variert og godt kosthold, og spiser matvarer rike på sink, burde det ikke være noe problem å komme opp på et nivå der du får i deg de anbefalte minimum på 7 mg sink daglig. Disse matvarene er gode sinkkilder:

  • Sopp
  • Erter
  • Spinat
  • Bønner
  • Gresskarkjerner
  • Sjøgress og sjøtang
  • Østers
  • Økologisk kjøtt fra beitedyr
  • Lever fra økologiske dyr (f.eks. økologisk leverpostei)

  • LES OGSÅ: Supermaten du bør ha på menyen

    Les mer om sink hos Lommelegen.no.

    Merk! KK.no og Lommelegen.no eies begge av Aller Media.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: