KARBOHYDRATER: Får du egentlig i deg nok? Typisek tegn på at du ikke får i deg nok er lite energi på trening, dårlig humør og at hjernen ikke fungerer optimalt.  Foto: vpardi - Fotolia
KARBOHYDRATER: Får du egentlig i deg nok? Typisek tegn på at du ikke får i deg nok er lite energi på trening, dårlig humør og at hjernen ikke fungerer optimalt. Foto: vpardi - Fotolia
Livsstil

Får du i deg for lite karbohydrater?

Det påvirker ikke bare energinivået ditt og humøret, men også hjernen din.

Lavkarbo var en stund en av de mest omtalte diettene både i Norge og utlandet. 

Og selv om ikke alle kastet seg på, er det nok trygt å si at mange fortsatt tenker seg om to ganger før de strekker seg etter karbohydratene.

Ernæringsekspertene ble aldri helt enige om lavkarbo var det beste eller sunneste grepet for vektnedgang, men én ting er helt sikkert - du trenger karbohydrater!

Da er det kanskje ikke så rart at mangel på det gir følger.

LES OGSÅ: Spiser du for lite fett?

Får du i deg nok karbohydrater?

Det er ikke noe i veien for å kutte ned på de raske karbohydrater som kommer i form av blant annet sukker fra for eksempel bakevarer, saft og brus.

Denne typen karbohydrater gir lite næring, har en negativ effekt på blodsukkeret, gir kortvarig energi og lite overskudd utover dagen.

I tillegg blir du raskt sulten igjen.

Men ikke alle karbohydrater er usunne. Langsomme karbohydrater er en viktig del av et sunt kosthold - spesielt hvis du trener mye. Faktisk er det anbefalt at kosten din består av mellom 45 og 65 prosent karbohydrater hver dag.

LANGSOMME KARBOHYDRATER: En av de beste kildene er havregryn. Foto: Fotolia
LANGSOMME KARBOHYDRATER: En av de beste kildene er havregryn. Foto: Fotolia Vis mer

Gå for karbohydratene som finnes i helkorn, naturris, grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter, fett og frø. Det bidrar blant annet til stabilt blodsukker, god metthetsfølelse og overskudd som varer, i tillegg til at det er en super kilde til antioksidanter.

Det gjelder nemlig å få i seg nok, skriver Huffington Post. Se bare hvordan for lite karbohydrater påvirker deg her:

LES OGSÅ: Slik påvirker kaffe kroppen

Du orker ikke trene

Når fysisk aktive personer ikke får i seg nok karbohydrater, vil kroppen ty til hjelp fra proteiner for at musklene skal fungere optimalt.

Dette gjelder blant annet for å bygge muskler - noe som gjør at det er ekstra viktig etter trening.

Ved å få i deg karbohydrater rett etterpå, vil du restituere mye raskere og du blir også raskere klar for treningsøkten dagen etter.

LITE ENERGI? Det kan skyldes at du får i deg for lite karbohydrater. Det er nemlig svært viktig for musklene dine, og dermed viktig for restitusjon. Foto: Fotolia
LITE ENERGI? Det kan skyldes at du får i deg for lite karbohydrater. Det er nemlig svært viktig for musklene dine, og dermed viktig for restitusjon. Foto: Fotolia Vis mer

Du føler deg litt fjern

Akkurat som kroppen din, er hjernen avhengig av karbohydrater.

Karbohydratene brytes ned til glukose som igjen er energi. Når hjernen ikke får den glukosen den trenger, vil den heller ikke fungere optimalt.

En studie fra 2008 viste at kvinner som gikk på lavkarbodiett fikk mye dårligere resultater på en rekke hukommelsestester enn kvinner som gikk på en diett med lite kalorier. De kom seg imidlertid raskt tilbake når de begynte å spise karbohydrater.

LES OGSÅ: Lavkarbo kan gjøre deg syk

Du er gretten

For lite karbohydrater kan også påvirke humøret ditt.

En mulig årsak til dette er at karbohydrater er med på å styre kroppens produksjon av serotonin - et stoff i hjernen som er med på å gjøre deg glad. 

En studie fra 2009 undersøkte hvordan en diett med lite karbohydrater og en diett med lite fett påvirket humøret, og resultatene viste at et lavere inntak av karbohydrater kan gjøre deg mer gretten.

I studien fulgte forskerne 106 overvektige personer i over ett år, og selv om begge gruppene gikk ned i vekt, rapporterte de personene som gikk på lavkarbo at humøret ble dårligere med tid. De som gikk på en diett med lite fett derimot, følte at humøret ble bedre.

DÅRLIG HUMØR? Ifølge forskere kan også karbohydrater påvirke kroppens produksjon av serotonin - kroppens eget lykkehormon, og for lite kan derfor gjøre deg gretten. Foto: Fotolia
DÅRLIG HUMØR? Ifølge forskere kan også karbohydrater påvirke kroppens produksjon av serotonin - kroppens eget lykkehormon, og for lite kan derfor gjøre deg gretten. Foto: Fotolia Vis mer

Uregelmessig fordøyelse

Ikke minst er karbohydrater med på å regulere fordøyelsen din.

På den ene siden vil tomme karbohydrater som inneholder mye stivelse ha en negativ effekt på fordøyelsen din, men velger du langsomme karbohydrater derimot - som fiber, vil det hjelpe på fordøyelsen. 

Sørg derfor for at kostholdet ditt inneholder nok grove grønnsaker og kornprodukter.

- Det er viktig å velge grovbrød og grove kornprodukter, da dette er fiberrikt og gir bedre fordøyelse. Linfrø er blant annet supert for fordøyelsen, og dette kan du enten blande i kornblandingen din eller bruke i maten. Bønner og linser er også matvarer som setter fart på magen, har Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS, tidligere uttalt til KK.no

Til forsiden