FINNES I MANGE MATVARER: En ny rapport viser at inntaket av det kreftfremkallende stoffet akrylamid, fortsatt er relativt høyt. De vanligste kildene blant voksne er blant annet poteter, brød og kaffe.  Foto:  Fotolia
FINNES I MANGE MATVARER: En ny rapport viser at inntaket av det kreftfremkallende stoffet akrylamid, fortsatt er relativt høyt. De vanligste kildene blant voksne er blant annet poteter, brød og kaffe. Foto: Fotolia Vis mer

Mat

Får du i deg for mye akrylamid?

De fleste inntar over åtte ganger så mye som de burde.

Har du hørt om akrylamid?

Stoffet dannes naturlig i matvarer under tilberedning og ved produksjonsprosesser som foregår over 120 grader, for eksempel når man baker, friterer, steker eller griller, skriver Mattilsynet.

I tillegg finnes det i stivelsesrike produkter, som potet og kornbaserte matvarer.

Men dette høres jo ikke så ille ut? Problemet er bare at stoffet regnes for å være kreftfremkallende og genotoksisk - som innebærer at det skader arvestoffet i kroppen.

En ny undersøkelse i Danmark viser i tillegg at de fleste for i seg altfor mye av stoffet, skriver Videnskab.dk.

LES OGSÅ: Så enkelt sjekker du solkremen

STYR UNNA BRENT MAT: Også tilberedningen har mye å si for innholdet av de skadelige stoffene, ved å senke temperaturen under matlagingen kan du faktisk redusere innholdet med en femtedel. Foto: Colourbox
STYR UNNA BRENT MAT: Også tilberedningen har mye å si for innholdet av de skadelige stoffene, ved å senke temperaturen under matlagingen kan du faktisk redusere innholdet med en femtedel. Foto: Colourbox Vis mer

Inntar åtte ganger så mye som vi burde

En ny rapport fra Det danske Fødevareinstituttet viser at vi stadig inntar mer av det kreftfremkallense stoffet akrylamid.

Poteter, brød og kaffe er blant de største årsakene til at inntaket øker.

Det er lenge blitt advart mot å innta mat som er blitt brent under tilberedningen, og det kan virke som flere er blitt bevisste på steke kjøttet riktig. Likevel avslører rapporten at svært mange dansker inntar for mye (noe man kan anta at også nordmenn gjør).

(Artikkelen fortsetter under bildet)






En voksen danske inntar i gjennomsnitt 16 mikrogram akrylamid om dagen.

Dette er riktignok et fall fra en undersøkelse i 2007, der det kom frem at det daglige inntaket var på 24 mikrogram, men det er likevel for mye.

– For at du skal være på den sikre siden bør inntaket helst ikke være på mer enn 2 mikrogram om dagen, sier Kit Granby, seniorforsker ved Danmarks Tekniske Universitet.

LES OGSÅ: Vær obs på disse flekkene

Senk temperaturen når du lager mat

Ifølge forskerne er årsaken til at inntaket av akrylamid har blitt lavere, at flere har kuttet ned på inntaket av stekte poteter.

Det kan spekuleres i om dette er en følge av den store lavkarbo-bølgen som har herjet store deler av Skandinavia de siste årene.

Målet med to mikrogram om dagen er satt ut i fra et ønske om å få inntaket av genotoksiske stoffer til et så lavt nivå som overhodet mulig, og det er mye som kan gjøres for å få til dette.

Her er de største kildene til akrylamid:

Voksne:
  • Poteter: 36 prosent
  • Kaffe: 30 prosent
  • Brød: 13 prosent
  • Barn:
  • Poteter: 43 prosent
  • Chips og sjokolade: 20 prosent
  • Brød: 16 prosent


  • – Matindustrien arbeider med å senke nivået av akrylamid i produktene deres. Men det kan likevel jobbes mer med både sammensetningen av produktene og tilberedning av dem, sier Granby.

    For eksempel kunne forskere se at de kunne redusere innholdet av akrylamid i et produkt med én femtedel, bare ved å senke temperaturen under tilberedningen. Heller ikke forbrukerne kunne merke forskjell etterpå.

    LES OGSÅ: Bæret du bør spise hele året

    IKKE FOR MYE, IKKE FOR LITE: Laks er en viktig kilde til omega 3 og du bør fortsette å spise den fete fisken. Bare ikke oftere enn to ganger i uken Foto: Thinkstock.com
    IKKE FOR MYE, IKKE FOR LITE: Laks er en viktig kilde til omega 3 og du bør fortsette å spise den fete fisken. Bare ikke oftere enn to ganger i uken Foto: Thinkstock.com Vis mer

    Skaper bekymringer i forhold til barn

    Den nye rapporten viser også at det er et økende problem når det gjelder uorganisk arsen, metallene bly og kadmium, i tillegg til miljøgiftene PCB og dioksiner.

    Skadelig miljøgifter har blant annet skapt bekymringer i forhold til inntak av laks her i landet, og selv om laks er en god kilde til omega-3, anbefaler likevel ekspertene at du holder til deg til to porsjoner i uken.

    (Artikkelen fortsetter under bildet)






    I Danmark har inntaket av uorganisk arsen skapt bekymringer - spesielt med tanke på det høye innholdet som finnes i riskjeks og risgrøt som serveres til barn.

    Fødevareinstituttet advarer derfor også mot for store mengder arsen i matvarer.

    – Uansett hvilke stoffer det gjelder, vil du redusere risikoen ved å spise variert. Du kan både variere inntak kjøtt og fisk, i tillegg til å variere tilbehør som poteter, grønnsaker, ris og brød, forteller avdelingsleder i orgnaisasjonen, Christine Nellemann.

    LES OGSÅ: Kaloribomben mange glemmer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: