250 GRAM: En halv paprika, en 7 cm lang agurkbit og en tomat. Foto: Stine Okkelmo
250 GRAM: En halv paprika, en 7 cm lang agurkbit og en tomat. Foto: Stine Okkelmo Vis mer

Frukt Og Grønt

Får du i deg nok grønt hver dag?

Bare 13 prosent av norske kvinner klarer det.

Fem om dagen er et begrep vi alle kjenner. Det betyr at du bør få i deg fem porsjoner frukt og grønt hver dag.

Vet du hvor mye én porsjon er? 100 gram av en type frukt eller grønnsak.

FRUKTDOSEN: En stor banan, og en stor kiwi, og du har dekket dagens fruktkvote (men du må selvsagt gjerne spise mer). Foto: Stine Okkelmo
FRUKTDOSEN: En stor banan, og en stor kiwi, og du har dekket dagens fruktkvote (men du må selvsagt gjerne spise mer). Foto: Stine Okkelmo Vis mer

250 gram grønt daglig

Helsedirektoratet anbefaler oss å gjøre halvparten av de fem porsjonene til grønnsaksserveringer.

Altså bør du spise minst 250 gram grønnsaker daglig.

Det vil kanskje overraske deg at bare 13 prosent av norske kvinner får dette til, ifølge den store norske helseundersøkelsen Norkost. (Samme undersøkelse viser at 15 prosent av menn klarer grønnsakskravet.)

LES OGSÅ: Kokt, dampet, stekt eller rått? Slik blir grønnsakene sunnest




SÅ LITE SKAL TIL: Klarer du å få i deg dette i løpet av en dag, har du fått i deg det minimalet av frukt og grønt som anbefales. Foto: Stine Okkelmo
SÅ LITE SKAL TIL: Klarer du å få i deg dette i løpet av en dag, har du fått i deg det minimalet av frukt og grønt som anbefales. Foto: Stine Okkelmo Vis mer

Flere klarer fruktkvoten

Samme undersøkelse viser i det minste litt bedre tall når det gjelder fruktspising. Dette får 41 prosent av oss til (mot 34 prosent av menn).

Likevel - det er ganske mange av oss som ikke får i oss nok frukt og grønt i det daglige kostholdet.

Dette er dumt, for grønnsaker og frukt er viktige kilder til næringsstoffer kroppen trenger - deriblant en rekke vitaminer og mineraler. Frukt og grønt er også en fin fiberkilde, og derfor er det viktig at du som spiser lite karbohydrater i form av brødmat får i deg nok, for fiber er viktig for et fornøyd fordøyelsessystem.

LES OGSÅ: Få fiberet til å funke




Så mye bør du spise

Se på bildet over. Dette utgjør cirka 500 gram frukt og grønt, omtrent 250 gram av hver. Det skal altså ikke så mye til, og dermed er det nedslående at så få av oss får det til.

Føler du deg truffet, er det bare å straks skjerpe seg og innføre mer frukt og grønt i kosten. Start for eksempel med å spise en frukt eller gulrot til frokost, så er du allerede godt i gang.

Hvorvidt du vil la juice telle som en av fem må du selv bestemme. Noen mener juice ikke teller som en av fem. Andre mener at 1 dl ren fruktjuice (uten tilsatt sukker) teller som én om dagen, men om du drikker 2 dl juice, bør du ikke regne dette som to om dagen, for juice er ikke like næringsnyttig som det er å spise selve frukten.

Velg frukt og grønt som mellommåltider om du er småsulten, og velg en lunsj med mye grønnsaker. Salat er sikkert fint, men vær klar over at salatblader ikke er så næringsrikt som mange tror, og at du skal spise en stor mengde før det utgjør én porsjon, altså 100 gram.

Husk at matvarer som tomater på boks, og frosne grønnsaker eller bær også teller som grønnsaker.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: