Søvn

Får du ikke sove hvis du trener sent?

Det har nok en annen grunn en du tror. Se hva du kan gjøre for å falle til ro.

TRENER DU SENT?: Da er det ikke så rart om du sliter litt med å få sove når du legger deg. Kroppstemperaturen din trenger nemlig litt tid på å synke etter trening, og må være litt lavere enn normalt for at du skal få sove.  Foto: Thinkstock
TRENER DU SENT?: Da er det ikke så rart om du sliter litt med å få sove når du legger deg. Kroppstemperaturen din trenger nemlig litt tid på å synke etter trening, og må være litt lavere enn normalt for at du skal få sove. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ikke av typen som får til å trene grytidlig om morgenen? Vel, fordelen med tidlig trening er at du har gjort unna økten, og kan finne på andre ting på ettermiddagen og kvelden, pluss at å trene før frokost øker fettforbrenningen din.

De aller fleste av oss trener på ettermiddagen, men så er det også en del som ikke kommer seg i treningsklærne før sent på kvelden.

Det kan absolutt være deilig å ta seg en joggetur på kveldstid, særlig i den lyse årstiden. Det samme gjelder å gå på treningssenterets kveldstimer. Da er det færre folk og mindre mas.

Men å trene på kvelden kan gjøre at du sover dårligere om natten.





LES OGSÅ: Nattsvetting og dårlig søvn kan være tegn på overtrening

LYS VÅKEN: En skulle tro at en hard treningsøkt gjorde deg sliten og søvnig ... Foto: All Over Press
LYS VÅKEN: En skulle tro at en hard treningsøkt gjorde deg sliten og søvnig ... Foto: All Over Press Vis mer

Derfor blir søvn vanskelig

Mange tror dette kommer av at treningen virker oppkvikkende, og gjør at kroppen skiller ut lykkehormonet endorfin. Men det er faktisk en helt annen grunn til at det kan være vrient å falle i søvn om du nylig har trent.

- Å trene like før leggetid kan gjøre at du ikke sovner, og det er mest sannsynlig fordi du er for varm. Kroppens kjernetemperatur må ned før du kan få en god natts søvn, sier Dr. Robert Oexman ved det amerikanske Sleep to Live Institute i en søvnartikkel hos Huffingtonpost.com.





Når vi skal sove faller nemlig kroppstemperaturen vår litt. Hvis du nylig har trent, er kroppstemperaturen litt høyere enn normalt, og dermed tar det tid før den synker til et nivå der vi får sove.

- Det optimale er å trene fire timer før du skal legge deg, sier Dr. Oexman.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

DRIKK KALDT: Et glass kaldt vann kan hjelpe med å få ned kroppstemperaturen.  Foto: AltoPress / Maxppp
DRIKK KALDT: Et glass kaldt vann kan hjelpe med å få ned kroppstemperaturen. Foto: AltoPress / Maxppp Vis mer

Dette kan du prøve






Nå kan det jo være slik at det ikke passer deg å trene i 18-19-tiden. Det du da kan gjøre for å få kjernetemperaturen raskere ned, er å avslutte dusjen med kaldt vann - men ikke for kaldt og for lenge.

Da stimulerer du bare blodsirkulasjonen og får motsatt effekt. Du bør også unngå varm drikke, men heller gå for kald drikke når du er tilbake fra treningsturen.

Avslutt kvelden med å bare slappe av i sofaen, ikke mas rundt og rydde/ordne ting dersom du ikke må. Sofaslenging er faktisk veldig effektivt for å senke stressnivåene, og siden du har vært flink og trent, fortjener du det absolutt nå.

LES OGSÅ: Slik når du treningsmålene dine raskere

HERLIG FØLELSE: Kveldstrening kan gi helt unike opplevelser. Foto: PantherMedia / Matthew Gibson
HERLIG FØLELSE: Kveldstrening kan gi helt unike opplevelser. Foto: PantherMedia / Matthew Gibson Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer