Kvinner liker å gå på rett på sak og få ting gjort, i hvertfall når det kommer til arbeidslivet. Og når vanskelige kolleger stiller seg i veien er det ofte lettere sagt enn gjort å takle dem. Her er tjue tips som gjør at du unngår en del vanlige problemer på arbeidsplassen.
1. Takle surpompen
Du kan ikke kurere en fullblods surpomp, men du kan kurere hans behov for å prate med deg. I stedet for å ha et spørsmål i enden av enhver setning, gå heller for et «God morgen» når du kommer på jobb.
Virk opptatt og si at du ikke har tid til å snakke med ham når det stormer som verst. Som ellers i livet er det lov til å ta avstand til mennnesker som stikker kjepper i hjulene for deg eller får deg i dårlig humør.
2. Takle skrikerungen
Si til skrikerungen at måten hun prater til deg pågjør det vanskelig for deg å forstå hva hun trenger fra deg og hvordan du skal opptre profesjonelt. Legg gjerne til: Jeg vet jo at vi liker forholde oss profesjonelle.
Dersom det ikke hjelper, ta det opp med henne på tomannshånd. Si at du tar det opp fordi du er bekymret for henne. Det kan hende det er private ting som gjør at hun er så sutrete og misfornøyd også på jobben.
3. Takle sladrehanken
Generelt er det et godt råd å si «Åja» og deretter skifte samtaleemne i stedet for å fråtse i siste ukens ladder. Sladrehanker har ikke alltid rent mel i posen, selv om det er lett å tro det fordi de setter andre i et dårlig lys i stedet for seg selv.
På en enhver arbeidsplass yrer det av sladder. Vær klar over at dersom du bidrar til å baksnakke kollegene dine, så er du med på å holde sladringen ved like. Og neste gang er det kanskje deg som blir snakket om?
4. Ikke fordel skyld
Ofte fungerer indirekte beskjeder og ordrer bra på en arbeidsplass fordi det fokuserer på prosjektet heller enn personen. Altså: ikke rop på noen, for deretter å hyle ut en ordre foran alle som er i nærheten. Si heller: Husk at alle rapporter skal inn på fredag, folkens!
5. La folk vite konsekvensene
Når kolleger ikke klarer å levere innen tidsfristen, la dem vite konsekvensene: «Dersom du ikke leverer betyr det at vi ikke rekker å se over det før vi sender det til klienten din».
6. Ta opp ting ansikt til ansikt
Det er lett å høres krass ut på mail eller bli misforstått. Sensitive beskjeder bør gis ansikt til ansikt eller per telefon, så sant det er mulig.
7. Vær kort
Når du diskuterer problemer, vær kort og direkte. Det minimerer stresset som bygger seg opp i situasjonen.
8. Gjør hjemmeleksen
Dersom du har et problem du må ta opp med sjefen eller kollegaen din, sørg for å være forberedt. Ha en liten huskelapp og sørg for at du har alle fakta på bordet.
9. Pass munnen din
Pass på hva du sier til enhver på jobben. Den eneste grunnen til å ta opp negative ting er dersom man vil rette dem opp. Å klage for og klage kan gi et dårlig inntrykk og skape et dårlig arbeidsmiljø.
10. Takle sinnet ditt
Noen ganger er det vanskelig å overse egne følelser, spesielt sinne og sårbarhet. Skriv ned det som er vanskelig hver dag, slik at du blir klar over det og får bearbeidet det. Ofte skal det ikke mer til enn å få det ut av systemet. Det kan også være lærerikt å se slike ting på trykk i ettertid, det kan si deg mye om hvordan du har taklet en situasjon og om den er forbedret.
11. Ikke ta ting personlig
En kritikk av arbeidet ditt er ikke en kritikk av deg, så ikke la den gå på selvtilliten løs.
12. Hold deg til poenget
Uansett hva dere diskuterer, ha tre-fem punkter i bakhodet og hold deg til dem. Kom hele tiden tilbake til disse, selv om diskusjonen sporer litt av.
13. Hold folk oppdatert.
Ingen liker å få beskjed om noe i siste liten. Hold deg orientert.
14. Pass språket ditt
Ikke gjør en situasjon verre ved å bruke beskrivende adjektiver på medarbeiderne dine. Å kalle en kollega frekk eller ufølsom kaster bare bensin på bålet. Bruk nøytrale ord som høylytt eller brå. Det er også viktig å vise forståelse, for eksempel ved å legge til : «Det virker som du har mye å tenke på, jeg er glad for at vi kan prate om det».
15. Sett mål for vanskelige medarbeidere
Vær tydelig og sett klare forutsetninger for vanskelige medarbeidere. Si i fra om at sånn eller slik oppførsel ikke tolereres på arbeidsplassen og se til at advarselen tas til følge.
16. Vær vennlig uten å komme for nærme
Du trenger ikke være bestevenn med kollegaene dine, selv om det er hyggelig å ha noen venner på jobben. Det er uansett viktigere å se til at du får tilfredstilt dine emosjonelle behov utenom jobben.
17. Kultivert småprat
Spør mennesker om hva de liker; musikk, filmer og interesser. Det er viktig å få kollegene til å føle seg komfortable. Da er det lettere neste gang å komme dem enda litt nærmere ved å si «Har du vært på den restauranten, Mona? Jeg vet jo at du liker indisk mat.»
18. Pass på temperamentet
Et triks er å ikke heve stemmen. Selv om noe er vanskelig, ikke øk volumet i stemmen din. Det er faktisk det mest effektive middelet for å tvinge noen til å lytte til deg.
19. Vær generøs med komplimenter
Vi er flinkere til å påpeke feil enn bragder. Ros, ros, ros. Det viser at du er ydmyk og profesjonell, og neste gang er det kanskje du som får høre lovord om arbeidet ditt.
20. Vær åpen
Når noen kritiserer deg, uavhengig av hva du føler for dem, bruk situasjonen til å forbedre deg. Se det som en mulighet for vekst.
LES OGSÅ:
