SOV NOK: Syv til ni timer på øyet er optimalt - mindre enn seks gir økt risiko for hjerneslag, viser ny forskning.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
SOV NOK: Syv til ni timer på øyet er optimalt - mindre enn seks gir økt risiko for hjerneslag, viser ny forskning. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer

Søvn

Får du mindre enn seks timers søvn?

Det øker faren for slag - selv om du er frisk og sprek, viser ny forskning.

Publisert
Søvn er viktig for at du skal fungere skikkelig. Det er dessuten når vi sover at kroppens reparasjonsarbeidere jobber på fullgir. Det er også da vi får ryddet opp i tankene våre.

Med en god natts søvn er du klar til ny frisk hver morgen. Men hvor mange timer på øyet trenger du egentlig?

VIKTIG AKTIVITET: Å sove nok er det beste du kan gjøre for helsa. Så snork i vei med god samvittighet! Foto: Colourbox
VIKTIG AKTIVITET: Å sove nok er det beste du kan gjøre for helsa. Så snork i vei med god samvittighet! Foto: Colourbox Vis mer

Lite søvn = større slagrisiko

Ny forskning viser at dersom du jevnlig sover mindre enn seks timer, øker det risikoen for å få hjerneslag.

Det er forskere ved University of Alabama som har kommet fram til dette, etter å ha undersøkt 5666 amerikanere over en tre års periode., skriver USA Today.

Faktisk er risikoen for å få slag fire ganger større blant dem som sover under seks timer hver natt, enn blant dem som sover fra seks til åtte timer hver natt.

Forsøkspersonene var alle over 40 år, friske og spreke, og med normal kroppsmasseindeks. Tidligere forskning har vist at personer som er overvektige, inaktive og røyker har høyere risiko for å få hjerneslag enn andre. Hvis du er en av disse, og i tillegg ikke sover mer enn seks timer om natten, bør du ta grep.




Problemer med å sove nok?

Det er noen som er heldige og kan sove hvor som helst og når som helst. De fleste av oss er derimot litt mer følsomme, og trenger for eksempel stillhet, mørke og en behagelig madrass for å slukne. Riktig soveromstemperatur er også viktig.

Hvor godt vi sover, avhenger også av hvordan vi ar det ellers. Stress, depresjon eller nervøsitet kan gjøre at vi ikke klarer å sove skikkelig. Men like ofte kan det være dårlige vaner som gjør at vi ikke får nok søvn i løpet av natten. Å sitte oppe og se på tv altfor sent er en typisk gjenganger.

LES OGSÅ: Sover du dårlig? Spis frokost til kvelds!

Husk at søvn bør prioriteres like høyt som et sunt kosthold og mosjon. Dersom du har problemer med å få sove, bør du prøve disse triksene før du tyr til sovepiller.

En gjennomgang av livsstilen er også på sin plass. Hvordan er kostholdet? Drikker du mye alkohol? Stresser du mye? Sjekk hvilke faktorer som kan spille inn på søvnen, og hvordan du kartlegger søvnmønsteret ditt i denne artikkelen.

LES OGSÅ: Spis vekk stressfølelsen

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer