TREG MAGE: Sliter du med treg mage? Da kan det være du spiser for lite fiber eller for mye kjøtt.
TREG MAGE: Sliter du med treg mage? Da kan det være du spiser for lite fiber eller for mye kjøtt.
Treg Mage

Får du ofte treg mage?

Her er de vanligste årsakene.

Sliter du treg mage med jevne mellomrom og kan ikke forstå hva du gjør galt? Som regel skyldes mageproblemene det du har spist, og selv om det i utgangspunktet ikke skal være noe problem å fordøye det meste av mat, er det enkelte ting som kan by på noen utfordringer.

Heldigvis finnes det også en rekke matvarer som gjør godt for magen, og kan hjelpe på en problematisk fordøyelse.

LES OGSÅ: Derfor blir du oppblåst

Spiser for lite fiberrik mat

Randi Vassbotn Norheim, som er klinisk ernæringsfysiolog og driver firmaet www.matfordeg.no, forteller til KK.no at dersom du er plaget med treg mage kan det være at du har et mangelfullt kosthold.

- Det kan være flere årsaker til treg mage, men de vanligste er at man drikker for lite vann eller spiser for lite fiber. Fiber er en genial fyllmasse for tarmen som fører til at tarminnholdet blir både mer smidig og øker hastigheten for passasje gjennom tarmen.

Videre forteller hun at hvis man drikker for lite vann vil et høyt inntak av fiber føre til at tarminnholdet blir tørt og kompakt. Derfor bør man alltid passe på å drikke nok væske i løpet av dagen slik at man har nok væske til å gi en fuktig bolus i tarmen.

Mye kjøtt, eller for lite fysisk aktivitet kan også bli et problem for fordøyelsen din 

- Et høyt inntak av kjøtt vil føre til at ufordøyd protein skaper en tarmmasse som kan gi forstoppelse. I tillegg betyr ofte et høyt inntak av protein at en reduserer inntaket av karbohydratet, og dermed fiber. Lav grad av fysisk aktivitet er også en kjent årsak til treg mage.

KJØTT KAN GI TREG MAGE: Et høyt inntak av kjøtt vil føre til at ufordøyd protein skaper en tarmmasse som kan gi forstoppelse. Foto: REX/OJO Images/All Over Press
KJØTT KAN GI TREG MAGE: Et høyt inntak av kjøtt vil føre til at ufordøyd protein skaper en tarmmasse som kan gi forstoppelse. Foto: REX/OJO Images/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Har du ofte vondt i magen?

Tarmen suger opp væske fra innholdet

Hva skjer inni tarmen når man har treg mage?

- Når man har treg mage vil tarminnholdet bruke lang tid på å passere gjennom tarmkanalen, og dette resulterer i at tarmen har lengee tid på å suge opp væske fra innholdet. Dessverre resulterer dette i en enda tregere mage, da massen blir tørrere og tørrere jo lengere tid den oppholder seg i tarmkanalen.

I tillegg til dette, vil også tarmperistaltikken reduseres, altså selve bevegelsesevnen til tarmen.

- Ved normale forhold vil tarmen bevege seg hele tiden, og presse tarminnholdet ned mot utgangen. Ved en treg mage vil det være vanskeligere å bevege den harde massen, og bevegelsene stopper litt opp.

- Det kan derfor være vanskeligere å kjenne at man må på do, noe som kan resultere i at man har sjeldne tømninger, som igjen kan føre til at tarminnholdet blir tørrere og vanskeligere å passere gjennom tarm, forklarer hun.

GODE BAKTERIER I TARMEN: Jo flere bakterier du har i tarmen, dess større volum på avføringen. Probiotika er mat med bakterier, og slike bakterier finner du i for eksempel Biola og Activia.
GODE BAKTERIER I TARMEN: Jo flere bakterier du har i tarmen, dess større volum på avføringen. Probiotika er mat med bakterier, og slike bakterier finner du i for eksempel Biola og Activia. Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du ta en titt i toalettskålen

Forebyggende for forstoppelse

Om du er plaget med tilbakevendende forstoppelse, anbefaler Vassbotn Norheim deg å forebygge ved å spise nok fiber og mat som booster bakterieveksten i tarmen.  

- De fleste har et for lavt inntak av fiber i forhold til anbefalingene. Man kan få opp fiberinnholdet ved å spise mer frukt og grønnsaker, samt grove fullkornsprodukter. Anbefalingene lyder at man bør spise minimum 500 gram frukt og grønnsaker per dag, samt at kvinner bør spise 70 gram fullkornsprodukter per dag.

I tillegg til å spise nok fiber, mener Vassbotn Norheim du kan gjøre lurt i å spise mat som booster bakterieveksten, da dette øker volumet i tarmen.

- Jo flere bakterier du har i tarmen, dess større volum på avføringen. Probiotika er mat med bakterier og prebiotika er mat for bakterier. Probiotiske bakterier finner du i for eksempel Biola og Activia. Det er gunstig å fylle på med 10 milliarder probiotiske bakterier per dag, det vil si én desiliter Biola.

- Når du har fått inn de probiotiske bakteriene er det fint å fore disse daglig med prebiotisk mat. Prebiotika oppmuntrer til vekst og økt aktivitet av «gode» bakterier i tarmen, derfor forsterker de effekten av probiotika. Den mest kjente prebiotika er inulin, et fiber som er  vanlig i planter som artisjokker, asparges og purre. Annen prebiotisk mat er kål, tomat, løk, hvitløk og banan, forteller hun.

DRIKK VANN: Før du tyr til medisiner på apoteket anbefaler eksperten deg å drikke mye vann. Dette kan nemlig ha en positiv effekt på treg mage. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia
DRIKK VANN: Før du tyr til medisiner på apoteket anbefaler eksperten deg å drikke mye vann. Dette kan nemlig ha en positiv effekt på treg mage. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik fyller du fiberkvoten uten brød 

Hvis problemet vedvarer

Dersom forstoppelsen vedvarer, anbefaler Vassbotn Norheim deg å gå på apoteket hvor du kan få drivende midler.

- Man kan få hjelp av produkter på apoteket. Både Lactulose og Movicol hjelper mot avføringsproblemer, og kan i en overgangsperiode være fint å bruke. Imidlertid bør man gjøre de andre tiltakene for å få en god, normal avføring i det lange løp, og ikke bruke disse avføringsmidlene på fast basis uten at en lege er involvert.

- Øk vanninntaket og spis mer frukt, grønt og fullkorn for å forebygge hard mage etter en vellykket laktulosekur. Husk også å være i fysisk aktivitet, og sørg for å gå «ordentlig» på do hver dag.

Er det noen matvarer man bør unngå ved treg mage?

- Unngå å spise store mengder kjøtt, eller å redusere på grønnsaksmengden og fullkorns mengde som er anbefalt. I tillegg kan man være forsiktig med å spise epler, poteter, ris og vanlig pasta når man har en forstoppelse, disse matvarene er kjent for å gjøre vondt verre i en forstoppet tarm.

Til forsiden