Søvn

Farvel, morgentryne

Før du griper etter en trippel espresso, prøv disse oppkvikkende tipsene.

Det bor en liten morgenfugl i oss alle, hevder ekspert.  Foto: Image Source
Det bor en liten morgenfugl i oss alle, hevder ekspert. Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dersom du er blant dem som føler at det å klatre ut av sengen er det mest strevsomme du gjør i løpet av en dag, fortvil ikke. Selv om koffein kan virke som den eneste kuren, så finnes det andre og bedre råd. - Det gjemmer seg et morgenmenneske i oss alle, sier Mary Ann Baumann, forfatter av Fight fatigue: Six simple steps to maximize your energy.
  • Kunsten å slappe av
  • Slik får du tilbake energien
  • Gode råd for trøtte tryner
  • Stressfri med god samvittighet
  • Slumrestund er tull i grunn

    Det er deilig å ligge og slumre, men all søvn du sniker til deg etter at alarmen går er sterkt overvurdert. I stedet for å trykke på slumre-knappen etter at alarmen går, still klokken på det tidspunktet du må stå opp - og stå opp. Et triks er å plassere vekkerklokken litt unna sengen, slik at du må gå ut på gulvet for å skru den av.
  • Sov deg skikkelig
  • Hode, skuldre, kne og tå

    Det er lett å stivne til når man sover. Løsningen er å tilføre musklene oksygen, en nøkkelingrediens som gir cellene energi. Sett deg opp i sengen eller stå på gulvet med bena fra hverandre. Strekk armene over hodet, en av gangen og strekk dem så langt du klarer opp i taket.
  • Tren deg lykkelig
  • Skjem deg bort

    Sett av minst ti minutter til noe du liker: om det så er å bla i et ukeblad, ta en ansiktsmaske eller nyte en kopp te mens du blar i avisen. Jo gladere og mer avslappet du føler deg, jo mer fylles du av energi.
  • Hold hjernen i form
  • Kvitt deg med koffeinet

    Kaffe kan gi deg en boost, men kroppen din trenger væske etter en lang natts søvn. Fordi kaffe er vanndrivende vil den virke motsatt av det et glass vann vil.
  • Sunt i farta
  • Ikke skulk frokosten

    Når det går for lenge mellom måltidene jobber ikke kroppen optimalt. Noen merker det på humøret, andre får hodepine. - Kroppen fungerer som en vedovn. Du må fyre skikkelig opp om morgenen. Skal du holde jevn varme, må du legge på ved jevnlig uten å sprengfyre, kanskje hver tredje–fjerde time, sier Jeanette Roede, KKs kostholdsekspert. Hun sier at dersom man ikke orker tanken på mat om morgenen, kan det skyldes at man spiser for mye om kvelden. – Husk at det gir mer energi å bruke 15 minutter på å spise enn å sove i 15 minutter, påpeker Jeanette.
  • Den viktige frokosten
  • Rist litt på stjerten

    Du har sikkert en sang som kvikker deg opp og gjør deg hoppende glad. Sett denne på repetér om morgenen og gjør den til din stå opp-sang. Å høre på musikk frigjør dessuten kjemialier i hjernen som øker følelsen av velvære – og det å vrikke litt på stjerten i takt med musikken øker adrenalinet.
  • Få tilbake energien
  • Hold hodet kaldt

    Etter noen minutter under varmt vann, skru dusjtermometeret mot det blå merket og ta en oppfriskende kalddusj. Dette vil kick-starte selv den tregeste blodsirkulasjon. - Man er gjerne litt skeptisk til å gjøre dette, men prøv det – det er så oppfriskende, sier Mary Ann Baumann til health.com. LES OGSÅ:
  • Spis deg i søvn
  • Ikke skulk frokosten
  • Derfor tørner du
  • Får du krampe av kollegaen?
  • 10 veier ut av kronisk stress
  • Stress spiser hjerneceller
  • Vær lat med god samvittighet
  • Drøm deg gjennom arbeidsdagen
  • Realiser drømmene dine
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.