Hjernen til barn fra fattige familier fungerer annerledes enn hjernen til barn fra rike familier. Dette hevder forskere ved Berkley i California.Studien ble nylig publisert i tidsskriftet Journal of Cognitive Neuroscience. I artikkelen hevder forskerne at det er påviselige forskjeller barnas kognitive funksjoner, avhengig av hvilket sosialt lag de kommer fra, skriver Nbc.De gjorde undersøkelser blant 9- og 10-åringer og fant at de har ulikheter i hjernebarken, nærmere bestemt i den delen av hjernen som står for problemløsing og kreativitet. 30 spørsmål du bør stille Slik skjerper du hjernen
Så ikke Mikke
I studien valgte forskerne ut 26 barn. Halvparten av barna var fra familier med lav inntekt, de andre barna fra familier med høy inntekt. Barna ble plassert foran en skjerm, og ble bedt om å se på en skjerm som viste en serie triangler. Når et visst triangel dukket opp på skjermen, skulle barna trykke på en knapp. Blant trianglene dukket også helt uventede motiver av Minni og Mikke Mus opp. Barnas hjerneaktivitet ble målt med EEG, som avslører selv små bevegelser i hjernen. Barna fra de fattigere familiene reagerte i mindre grad på de uventede bildene av Minni og Mikke. Barna oppfattet ikke alle trianglene, og hjernen deres behandlet ikke all informasjonen. De mener at grunnen til at det er slik, er at fattige barn oftere vokser opp i stressende omgivelser med dårlig kosthold og lite stimuli. Ny forskning viser også at billig hurtigmat kan sløve hjernen.- Som hjerneskade
- Noen av barna fra lavere sosioøkonomiske lag viser fysiologiske mønstre som ligner på responser i hjernens frontallapp slik vi ser det hos mennesker som faktisk har hatt en hjerneskade, sier professor i psykologi ved Berkley, Robert Knight.Spill kan hjelpe
Forskerne antar at forskjellene på rike og fattige barn kan forsvinne med riktig trening. De samarbeider med forskere i nevrologi om å bruke spill for å forbedre barnas hjerneaktivitet og resonnerende evne. - Vi tror at ved hjelp av trening og oppfølging, kan barna få hjelp til å forbedre både adferd og kognitive kapasitet.Påvirker adferden
Tidligere studier har vist en mulig sammenheng mellom frontallapp-funskjoner og adferd. - Vi vet at barn som vokser opp i ressurs-svake hjem har mer adferdsvansker enn andre barn. Dette burde få mange til å våkne. Det er ikke bare det at disse barna er fattige, og mer utsatt for helseproblemer. Men å vokse opp i et hjem med få bøker, lite lesing og få museumsbesøk kan faktisk gjøre at ikke hjernen deres får utvikle seg fullt ut.Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger