Finanskrisa har ført til at også snacksvanene våre har endret seg.Det melder den britiske avisa The Guardian. Snacks med god samvittighet Sunnere favoritter En annen smak, løk og ost, har nå inntatt lederposisjonen, og selger for hele 256 millioner britiske pund i året. Det tilsvarer over 2,5 milliarder norske kroner – og en økning på hele 15 prosent på to år. Salget av salt og eddik-chips falt med 7 prosent i samme periode, mens chips med biffsmak økte med 10 prosent.Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt? Maten du kan trøstespise Til tross for alle nye og spennende smakspåfunn, vil nemlig alltid de gode gamle favorittene komme seirende ut i lengden, er konklusjonen.Matvareprodusentene lurer deg
Løk og ost mest pop
Ifølge markedsanalyser utført av Mintel er vanlig salt chips ikke lenger den mest populære på chips- og snacksmarkedet, til tross for at salget økte med 5 prosent mellom 2006 og 2008.Mer bevisste forbrukere
Til tross for britiske myndigheters forsøk på å få bukt med befolkningens usunne spisevaner – som blant annet påla industrien å redusere salt- og fettinnholdet – har salget av snacks og chips økt det siste året med 5 prosent. Dette betyr imidlertid ikke at produsentene kan puste lettet ut, ifølge Mintels analyser.Finanskrisa har nemlig gjort forbrukerne mye mer bevisste på hva de kjøper. Dette vil hovedsakelig gå ut over «ferskingene» på chipsfronten.Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger