SUNNE MATVARER: De treningsglade leserne til Shape.com har listet opp sine favoritter i kjøleskapet.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
SUNNE MATVARER: De treningsglade leserne til Shape.com har listet opp sine favoritter i kjøleskapet. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer

Treningsmat

Favorittmaten til de som trener

Hverdagsmosjonister har sunnere mat i kjøleskapet - og sine soleklare favoritter.

Hvordan ser kostholdet til personer som trener ut? Skiller det seg fra de som ikke trener?
Og er det noen forskjell på hva hverdagsmosjonister og såkalte «treningsnarkomane» får i seg?

Dette ville treningsmagasinet Shape.com vite. Dermed ba de sine lesere om å liste opp favorittmatvarene ( gjerne de sunne) de spiser i hverdagen.

Svarene deres resulterte i denne topplisten:





(Hva er dine favoritter? Skriv i kommentarfeltet nederst i saken!)

Gresk yoghurt

Lesernes nummer én er deilig, næringsrik og anvendelig. Som dressing, til salater og til frokost - gresk yoghurt kan brukes i nesten hva det skal være. Prøv for eksempel å marinere kjøtt i den!

Visste du at gresk yoghurt inneholder like mye kalsium som vanlig yoghurt og dobbelt så mye protein – i tillegg til at den er tykkere og mer kremaktig? Velg den fettfrie varianten for å få i deg minst mulig kalorier.

Mandler

Rikt på E-vitamin, magnesium, sunne enumettede fettsyrer - en håndfull mandler er perfekt kveldskos. Mandler hjelper deg å bygge muskler, og det er vel ingen treningsfantaster som takker nei til slikt?

NØTTER GIR ENERGI: Nøtter er en suveren kilde til energi, og særlig mandler er populært blant treningsentusiastene.  Foto: Getty Images
NØTTER GIR ENERGI: Nøtter er en suveren kilde til energi, og særlig mandler er populært blant treningsentusiastene. Foto: Getty Images Vis mer

Peanøttsmør






Hvem sa at peanøttsmør ikke er sunt? Det er fullt av enumettede fettsyrer og proteiner, og så lenge du spiser med måte, er dette smart å ha i skapet, både for hjertet og hjernens skyld.

I tillegg har peanøttsmør vist seg å være avstressende.

LES OGSÅ: Påfyll under lange treningsøkter

Avokado

Den grønne hjertevennen fant også sin vei på lista. På brødskiva med epleskiver, til rekesmørbrødet eller som guacamole, avokadoen gir deg mange valg.

Laks

Vil du ha mer protein og omega 3 i kosten, er laks et godt valg. Som pålegg, sushi eller bakt i ovn - laks er nydelig i alle former. Prøv rosmarin, timian og oregano som krydder, det er kjempegodt!

SJOKOLADE: Mørk sjokkis kan være bra for deg som trener - i moderate mengder. Og dette er nok grunnen til at det er en favoritt blant treningsentusiaster.  Foto: Getty Images/BananaStock RF
SJOKOLADE: Mørk sjokkis kan være bra for deg som trener - i moderate mengder. Og dette er nok grunnen til at det er en favoritt blant treningsentusiaster. Foto: Getty Images/BananaStock RF Vis mer

Søtpoteter






Mange dagligvarebutikker i Norge har tatt søtpoteten inn i varmen. Den er rik på kalium, som er bra for blodtrykket, og fulle av fiber, B- og C-vitaminer. Du kan til og med lage sunt potetgullsnacks av den.

Quinoa

Blir du lei av salaten du pleier å lage, kan du droppe salaten eller spinaten, og heller legge til supermaten quinoa. Sammen med oliven, tomater og fetaost får du en quinoavariant av den greske salaten.

Dette frøet er en god kilde til karbohydrater, et godt alternativ til ris og poteter og bidrar til å bygge muskler. Quinoa er glutenfri også.

Bare 100 gram med dette frøet tilsvarer 14 gram med proteiner og masse essensielle aminosyrer som gjør det til et godt tilskudd i kostholdet.

LES OGSÅ: Trener du, bør du spise dette

GODT FOR HJERTET: Ett glass vin har vist seg å kunne være bra for både hjerte og helse. Rødvin er blant favorittene til Shapes lesere.  Foto: Thinkstock.com
GODT FOR HJERTET: Ett glass vin har vist seg å kunne være bra for både hjerte og helse. Rødvin er blant favorittene til Shapes lesere. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Mørk sjokolade






Igjen, moderasjon er nøkkelen. Livet føles ikke komplett uten en sjokolade nå og da. Mørk sjokolade kan nytes bit for bit, og likevel ha helsefordeler i bøtter og spann. Den kan til og med øke ytelsen på trening, slå den!

Hummus

Shape.com mener at det ikke er noe som heter "for mye hummus". Spis den sammen med toast, pasta eller bruk den som dip for gulrøtter og selleri. Hummus kan erstatte smør og dressing, enkel oppskrift finner du her.

Blåbær

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen. De blå antioksidantbombene bør befinne seg innen rekkevidde til alle tider. De gjør seg både i frokostblanding, på grøten, i smoothier eller i en skål på pulten.

Rødvin

Et glass rødvin om dagen har lenge vært lov, og det sier de treningsinteresserte seg enige i. Moderat inntak kan gi helsefordeler man ikke skal kimse av. Heldigvis. Visste du at den franske er sunnere enn den tyske rødvinen?

Egg

Proteinrike, kalorifattige, og svært anvendelige i alle mulige former. Eggerøre, posjerte egg, kokte, stekte, eller i omelett. Shape.com har talt 20 ulike måter å tilberede egget. Da blir du ikke lei.

Spinat

Alle barns mareritt, men treningsglade trykker den til sitt bryst. Spinat er en flott kilde til folat, vitamin K og vitamin A i form av karotenoider. Den er også en kilde til riboflavin, vitamin C, kalsium, jern og en rekke antioksidanter og fytokjemikalier.
Bland den i en smoothie, bak den inn i pasta eller bruk den i salaten.

NOK NÆRING: Det er viktig å få i seg nok sunn mat (og drikke) hvis du trener mye, ellers vil prestasjonevnen reduseres.  Foto: Thinkstock.com
NOK NÆRING: Det er viktig å få i seg nok sunn mat (og drikke) hvis du trener mye, ellers vil prestasjonevnen reduseres. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: