SUNN MORGEN: Sørg for at frokosten din gir den aller beste starten på dagen. Foto: Mitarart - Fotolia
SUNN MORGEN: Sørg for at frokosten din gir den aller beste starten på dagen. Foto: Mitarart - Fotolia
Frokostblanding

Fem ting du bør ha i müslien

Da er du sikret en god start på dagen.

Å spise frokost er noe du bør ta deg tid til, og få i deg innen en time etter at du har stått opp. Det får i gang forbrenningen og gir deg mer energi.

Trener du før frokost? Se hvordan du bør forholde deg da!

Om du er av dem som har null matlyst om morgenen, så ta deg i hvert fall et juiceglass eller en liten porsjon yoghurt. Det gir deg litt å gå på fram til lunsj.

Hvis du er blant flertallet, og spiser frokost, er en porsjon müsli med yoghurt, kulturmelk eller lettmelk et supert valg, særlig om du har litt frukt eller bær oppi, også.




GRØNT INNSLAG: Pistasjenøtter er supre å ha i müslien - men de bør ikke være ristet eller saltet. Foto: orangedahlia - Fotolia
GRØNT INNSLAG: Pistasjenøtter er supre å ha i müslien - men de bør ikke være ristet eller saltet. Foto: orangedahlia - Fotolia Vis mer

Kan bli for mye sukker

Vær imidlertid obs på at ferdigkjøpt müsli kan være full av sukker (det er også frokostblandinger som corn flakes og all bran). Den kommer enten i form av at müslien helt eller delvis består av granola, som er en ristet kornblanding tilsatt honning eller sukker, eller at müslien består av tørket frukt som er tilsatt sukker.

– En bra kornblanding bør ha maksimalt 14 gram sukkerarter og minimum ti gram kostfiber per 100 gram. I tillegg bør du sjekke innholdet av mettet fett. Det bør ikke overstige to gram per 100 gram, har klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør tidligere forklart KK.no.

Husk også at om du bruker kulturmelk eller yoghurt på müslien er det lurest å velge en naturellvariant. Det er ganske mye sukker i variantene som er tilsatt smak. Alternativt kan du blande 50/50 fruktsmak og naturell, eller la frisk frukt eller friske/frosne bær gi søtsmaken.

LES OGSÅ: Viktig å vite om yoghurt med smak




Lage müslien selv?

Om du ikke finner en müsli som er sunn nok, eller ikke liker smaken på dem som er i butikken, kan du ganske enkelt lage din egen - og det er også mye billigere i lengden.

De fleste müslier har havre som hovedingrediens, og det er en super base, for havre inneholder mye fiber og metter godt. I tillegg hjelper havre til å redusere kolesterolet. Men hva skal du ha i ellers? Kruskakli, rugflak eller byggflak er også vanlige ingredienser i kornblandinger.

Men for å gjøre müslien mer spennende - og også ekstra sunn - er det disse fem ingrediensene du skal ha i ved siden av havren:

Linfrø
De små, svarte frøene er veldig fine å ha i müslien. De inneholder mye fiber, som er bra for fordøyelsen, og også omega 3, en av de sunneste fettypene. Aller best effekt får du av å ha i knuste linfrø, for om de er hele kan de godt passere rett gjennom fordøyelsen uten å gjøre noe nytte for seg. NB! Ikke overdriv, en porsjon tilsvarende to spiseskje daglig holder - i store doser er nemlig linfrø giftige for oss.

Gresskarfrø
Som vi tidligere har skrevet er gresskarfrø veldig sunne. De egner seg ypperlig i müslien, da de gir litt ekstra tygg og knas. De er i tillegg en god magnesiumkilde, og inneholder både proteiner og fiber som gir god metthetsfølelse.

Mandler
Å ha nøtter i müslien er en super måte å få i seg sunt fett. Det vil også gjøre frokosten mer mektig, og dermed blir du ikke så raskt sulten igjen. Mandler inneholder mye vitamin B og E, som er bra for hud og hår, blant annet. I tillegg er de gode kilder til magnesium, sink, fosfor og jern, og hjelper deg også å bygge muskler. Hakk dem litt før du strør dem over müslien.

Valnøtter
Valnøtter er først og fremst en fin kilde til omega-3-fettsyrer, så om du ikke spiser fet fisk, kan valnøtter være smart å ha til frokosten. I tillegg inneholder de mye antioksidanter, de kan senke kolestrolet og redusere kreftririsiko. Og om du får i deg bare syv om dagen holder det for å dra nytte av disse positive helseeffektene.

Pistasjenøtter
Pistasjenøtter har en veldig god og litt søtlig smak som gjør at de egner seg godt i müslien. Nøttene har dessuten høyt innhold av kalium og vitamin B6, og forskning har vist at de er med å senke kolesterolet i kroppen.

OBS! Alle nøttene nevnt her bør være naturelle - altså ikke ristet eller saltet.
HVOR SUNN?: Om müslien inneholder granola eller er søtet med honning, er den ikke så sunn som det høres ut. Foto: Corinna Gissemann - Fotolia
HVOR SUNN?: Om müslien inneholder granola eller er søtet med honning, er den ikke så sunn som det høres ut. Foto: Corinna Gissemann - Fotolia Vis mer
undefined
Til forsiden