SØVNPROBLEMER: Ifølge eksperter skal sengen kun brukes til to bestemte ting og ingenting annet.  Foto: All Over Press
SØVNPROBLEMER: Ifølge eksperter skal sengen kun brukes til to bestemte ting og ingenting annet. Foto: All Over Press Vis mer

Søvnproblemer

Fem ting du ikke bør gjøre i senga

Har en uheldig effekt.

Stress og bekymringer kan holde deg våken og forstyrre nattesøvnen.

Søvnproblemer er svært utbredd, og er en av de vanligste årsakene til at vi oppsøker lege.

Og selv om det kan være alvorlige grunner til at du ikke klarer å sove, så mener søvneksperter at noen enkle grep i alle fall kan gjøre det litt lettere.

LES OGSÅ: Så mange timer trenger du

Søvn og sex

Hvis du har opplevd å sove for lite, vet du helt sikkert hva det gjør med deg.

Forsking bekrefter at for lite søvn er negativt for helsen.

Blant annet har en omfattende dansk studie utført ved Københavns Universitet, vist at de som ikke får nok søvn oftere har diabetes type 2, høyt blodtrykk, samt hjerte- og karsykdommer, ifølge Forskning.no.

Lege ved Detroit Medical Centre, Safwan Badr, mener flere ville sovet bedre om de var mer bevisst på at sengen kun skal brukes til to ting: søvn og sex.

Badr er søvnekspert i den anerkjente amerikanske avisen Huffington Post, og rådene hans er i tråd med norske helseråd.

At sengen kun brukes til soving og sex, er også rådet fra Helsebiblioteket, som i tillegg anbefaler deg å sørge for at du har det kjølig og stille på soverommet.

LES OGSÅ: Slik påvirker søvn vekten

NETTBRETT PÅ SENGA: Vurderer å kutte det ut om du ofte bruker lang tid på å sovne.  Foto: All Over Press
NETTBRETT PÅ SENGA: Vurderer å kutte det ut om du ofte bruker lang tid på å sovne. Foto: All Over Press Vis mer

1: nettbrett, 2: mobil

Har du for vane å sjekke Facebook, Instagram og kanskje et par nettaviser før du skrur av lyset?

En studie fra Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen, viste at 90 prosent av 500 spurte studenter, surfet, så film eller mailet på sengen før de sovnet.

Gjennom studien så forskerne at det var en sammenheng mellom å bruke elektroniske medier i sengen og sove dårlig, ifølge Forskning.no.

Tipset fra den amerikanske søvneksperten Badr, er at du bestemmer deg for et tidspunkt du skal legge fra deg nettbrett og mobil, slik at du ikke blir liggende for lenge og surfe.

LES OGSÅ: Sovemedisiner er ikke løsningen

3: jobb, 4: tv, 5: ligge våken

Både norske og amerikanske søvnspesialister mener rådene for nettbrett og mobil, også gjelder for tv.

Det finnes ingen klare bevis for at tv-titting i sengen ødelegger for søvnen, men man mistenker blant annet at lyset fra tv-skjermen kan forsinke innsovningen.

- Men det kan heller ikke utelukkes at man med søvnløshet og forsinket søvnfase fort blir liggende lenge våken i sengen om kvelden, og derfor tyr til elektroniske media som underholdning, sier professor Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen til Forskning.no.

STÅ OPP: Har du ligget lenger enn 20 minutter, stå opp og gjør noe annet.  Foto: All Over Press
STÅ OPP: Har du ligget lenger enn 20 minutter, stå opp og gjør noe annet. Foto: All Over Press Vis mer

Ifølge Huffington Post bør du også la være å jobbe i sengen, fordi det indirekte kan gjøre at soverommet assosieres med andre ting enn søvn – noe det ikke bør gjøre, ifølge Badr.  

Den amerikanske søvneksperten har dessuten et klart råd dersom du blir liggende våken og kjenner at du ikke får sove. Stå opp.

Han får støtte av Harvard Medical School, som også har forsket på søvn.

- Hvis du ikke har sovnet innen 20 minutter, stå opp, råder de på siden nettsider.

Gjør noe beroligende, som å lese eller høre på musikk, og gå først tilbake til soverommet og sengen når du kjenner deg ordentlig trøtt.   

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop