STRESSUVANER: Har du noen uvaner du gjør når du er stressa? Å bite negler er et ganske vanlig tegn på en form for stress.  Foto: Getty Images
STRESSUVANER: Har du noen uvaner du gjør når du er stressa? Å bite negler er et ganske vanlig tegn på en form for stress. Foto: Getty Images
Stress

Fem uvaner som viser at du stresser

Du er kanskje ikke klar over dem selv engang.

Er du ofte stressa?

Forhåpentligvis er du ikke det, men stress er ikke bare den forferdelige følelsen du har når du løper gjennom stasjonen for å rekke toget du bare være med på, eller når du sitter der en sen kveld for å prøve å gjøre ferdig presentasjonen du skal ha morgenen etter.

Hender det for eksempel at du sitter i bilkø og trommer med fingrene på rattet? Eller at du vipper frenetisk på den ene foten mens du er i jobbmøte?

Begge deler er faktisk tegn på stress, selv om du ikke tenker over at du stresser der og da.

LES OGSÅ: Fem triks som stresser deg ned





Hva er egentlig stress?

Ifølge Helsedirektoratet kan stress defineres som «en tilstand av økt psykologisk, fysiologisk og atferdsmessig beredskap, det vil si kroppens alarmreaksjon».

Stress er en nødvendig reaksjon for at vi skal kunne reagere raskt ved farer. Men i vårt moderne samfunn opplever vi sjelden stress som følge av at vi settes i en truende situasjon (selv om det å møte en illsint elgku med unger på turstien ville vært et klassisk eksempel på når stressnivået går i taket).

I stedet opplever vi stress i forhold til for eksempel tidsmangel eller prestasjonsangst. Og hvis denne type stress er noe vi opplever ofte og over lengre perioder, kan det gå ut over helsa:

«Risikoen for at stresseksponering kan føre til sykdom oppstår først hvis belastningen blir langvarig og påkjenningen så stor at systemet ikke får den restitusjonen som alle kroppslige systemer trenger for å kunne fungere normalt. Mangelen på restitusjon, ofte i form av søvnmangel, kan føre til muskelsmerter, uspesifikke helseplager og øke mulighetene for organisk sykdom. Et eksempel på slike plager er tretthet/utmattelse som kan føre til nedsatt prestasjonsevne og sykemelding», skriver to stresseksperter i Helsedirektoratets Aktivitetshåndbok.

Faktisk har forskning vist at stress ikke er bra for hjertet, så derfor bør du ta grep om du går rundt og er stressa.

LES OGSÅ: For mye å gjøre, for liten tid? Slik får du orden på kaoset

TYPISK DEG?: Å sitte og vippe med foten er et stresstegn. Foto: Colourbox
TYPISK DEG?: Å sitte og vippe med foten er et stresstegn. Foto: Colourbox Vis mer

Fem tegn på at du stresser

Som nevnt over finnes det typiske uvaner vi gjør, ofte ganske ubevisst, som kan avsløre at vi stresser. Her er fem klassiske:



Knokkelknekking, tromming med fingrene eller knipsing: Kort sagt, alle type ubevisste (og meningsløse) bevegelser du gjør med hendene er noe vi typisk henfaller til i stressende situasjoner. Som nevnt er trommingen på rattet et typisk eksempel, men om du bare digger musikken du hører på radio er det en annen sak. PS! Neglebiting kommer også innunder dette punktet. Her finner du tips til hvordan du kutter ut uvanen.

Vippe med foten: Sitter du på stolen og vipper frenetisk med foten? Helt meningsløst, selvsagt, og et ganske sikkert tegn på stress. Kanskje er du utålmodig etter at møtet skal bli ferdig - men det blir jo ikke fortere ferdig selv om du sitter der og rister på beinet.

Banning: Når du lirer av deg lange fraser med ukvemsord som ville fått din gamle bestemor til å dåne, kan det veldig gjerne være tegn på stress. Unntaket er kanskje om du er midt i en oppfarende krangel med noen, og virkelig er forbanna. Det samme kan skje om for eksempel noen holder på å kjøre deg ned på sykkel. Da reagerer du spontant med å bli stressa, og banne kraftig. Men sitter du og banner fordi internettet er littegranne tregt? Da er det sikkert stress.

Gnisse kjeven eller bite seg i leppen: Å bite kjevene hardt sammen og gnisse vil ikke bare kunne gi deg en hodepine (noe du ikke trenger i tillegg til stresset), men også gjøre at du sliter ned tennene dine - og da blir tannlegeregningen dyr. Å bite seg i leppen eller i munnkjøttet er heller ikke særlig konstruktivt.

Tygge på eller dra seg i håret: Vi tar med en sjette stressuvane, selv om den kanskje ikke er like vanlig. Om du tygger på håret ditt blir hårtuppene ødelagte, og å dra seg i håret (noen napper faktisk ut øyevippene sine) er ikke særlig bra.

LES OGSÅ: Stress får deg til å trene mindre

Legitimt eller unødig stress?

Gammel vane er vond å vende, heter det, og det stemmer faktisk. Særlig kan det være vanskelig å venne seg av med uvaner vi ikke engang er bevisste på at vi har, og de overnevnte stressuvanene er typisk for dette. Men det betyr ikke at du ikke kan klare å slutte med dem.

I en artikkel hos Huffingtonpost.com er rådet fra psykologene å stoppe seg selv når du oppdager at du trommer med fingrene, biter deg i leppen eller vipper med foten.

Prøv å spørre deg selv hvorfor du er stressa. Har du virkelig grunn til å være det, eller er det snakk om stress på grunn av utålmodighet eller andre årsaker du ikke kan få gjort noe med? (Et klassisk eksempel: Du sitter på flybussen som står i kø og stresser fordi du er redd for ikke å nå flyet ditt. Du kan rett og slett ikke gjøre noe fra eller til, så det er ingen vits i å stresse seg opp. Mister du flyet, så mister du flyet.)

Noen ganger stresser vi oss opp helt unødig. Kommer det til å gå ut over hele din karriere om du ikke holder en prikkfri presentasjon? Vil det virkelig gjøre en forskjell for resten av dagen din om møte går ti minutter på overtid? Står liv og helse i fare om du ikke rekker toget ditt?

Den gode nyheten er at en av tingene som hjelper mot stress er å ligge og slappe av på sofaen. Hvis du har tid til det, da. Ellers bør du ikke la stresset gjøre at du spiser usunt. Sjekk heller ut maten du kan spise for å redusere stress.

Slik kvitter du deg med uvanen

Så er spørsmålet hvordan du kvitter deg med stressuvanen. For noen er problemet løst straks de blir bevisste på uvanen. For andre kan det være vanskeligere. Da er trikset å prøve å engasjere seg i noe annet. Sitter du i bilkø og trommer på rattet og er stressa, så husk at du ikke kan gjøre noe med at det er kø. Sett på noe bra musikk, og syng med eller tromme takten i stedet.

Sitter du i et jobbmøte, så prøv å ta litt notater (eller drodle litt) i stedet for å vippe med foten. Har du det virkelig travelt, er det lov å si at du beklageligvis må forlate møtet. I stedet for å banne, kan du bytte ut de stygge ordene med vanlige ord, eller tøysebanneord som «fy farao», «inni svarte granskauen», «herrejemini» og lignende. Da blir du sikkert i bedre humør, også.

Trikset er å erstatte uvanen med en annen aktivitet, ifølge psykolog James Claiborn, som har skrevet boka «The Habit Change Workbook». Til Huffington post poengterer han at det er lurt å finne en aktivitet som ikke er så «negativ» som uvanen din. Kanskje du skal reise deg og og gå en runde om du sitter ved kontorpulten og gnisser tenner eller knekker knoker? Poenget er å bryte uvanen ved å avlede deg selv og rette oppmerksomheten mot noe annet.

Etterhvert vil du klare å slutte med stressuvanen. Og om du skulle få tilbakefall innimellom, så se på det som feilskjær, og ikke gi opp og tenk at du aldri vil lære deg av med uvanen.

LES OGSÅ: Disse uvanene er bra for deg
KLASSISK: Å bite/tygge på leppen er et typisk stresstegn. Foto: Michele Constantini / Altopress
KLASSISK: Å bite/tygge på leppen er et typisk stresstegn. Foto: Michele Constantini / Altopress Vis mer
undefined
Til forsiden