Nettmøte

Festmaten du bør droppe

Det er ikke så vanskelig å gjøre feiringen litt lettere.

Festmaten du bør droppe
Publisert
Sist oppdatert




17. mai er Norges største festdag. Skal vi måtte tenke på linjene denne ene dagen også?

  • Ta testen: Er du klok på kosthold?

  • Jeanette Roede mener vi definitivt skal kose oss på 17. mai. I nettmøte med leserne på kk.no gir hun følgende råd:

    - Jeg tenker at en gang i blant er det greit å ikke være så påpasselig. Men spør deg selv: «Hvor mye trenger jeg egentlig? Og er det pølser og is jeg skal spise meg mett på, eller kan jeg spise en brødskive eller to før jeg går og innimellom slagene?»

  • Ta testen: Hva vet du om forbrenning?

  • - Det er sånn jeg selv tenker. Da koser jeg meg med en pølse eller to, gjerne en is eller to, og så sørger jeg for ordentlig mat resten av dagen. Jeg har også med en flaske med vann, så slipper jeg å kjøpe brus, sier Jeanette.

    Hva med rømmegrøten?

    Pølser og is er utvilsomt ikke helsekost, men akkurat disse matvarene finnes det sunnere alternativer til. Men hva gjør man med rømmegrøten som så ofte serveres på 17. mai - er det et sunt alternativ til den? Svaret er nei.

  • Bli en superspiser

  • - I rømmegrøt er det mange kalorier! Men en gang iblant skader det ikke å spise rømmegrøt. Er du redd for innholdet, så kan du kose deg med en liten porsjon og la være å ta fett på toppen, sier Jeanette.

  • Test deg selv: Hvor sunt er kostholdet ditt?

  • Plukk de riktige pølsene

    - Det finnes fetere og magrere typer av pølser, både når det gjelder det av vanlig kjøtt og de av kylling og kalkun. Ta en titt på fettprosenten på varedeklarasjonen på pakken og sammenlign litt. Det er ikke slik at bare fordi det er kylling og kalkun, så er det lite fett, påpeker Jeanette Roede.

  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Jeanettes grilltips

    Det nemlig ikke være pølser på grillen.

    Skjønt med skinke
    Legg utover serranoskinke/parmaskinke/store spekeskinkeskiver, tett ved siden av hverandre (4-5 stk).
    Hakk basilikum og soltørkede tomater og legg det i en stripe på tvers av skinkeskivene.
    Legg en svineindrefilet på og rullskinken godt rundt svinefileten og krydderet.
    Pensle grillristen med olje, peppre kjøttet, og grill kjøttet (med skinkeskjøten ned først) til det er så vidt gjennomstekt.
    Server straks det er ferdig med en god potetsalat med rødløk, stilkkapers, og basilikum, salt og pepper og en olje og eddikbasert dressing over (Den kan godt lages kvelden før, den blir god når den kan stå litt).
    Ha en stor grønn salat ved siden av og litt kesam med sitron, salt og pepper og eventuelt hvitløk og finhakkede urter i. Nam-nam!


  • Ikke glad i grønnsaker? Her får du rådene

  • Gode grillspyd
    Grillspyd med svinekjøtt, rent storfekjøtt eller lammekjøtt og med cherrytomater, squash, løkbåter, paprika, pære, innimellom penslet med en god marinade eller bare med olje og f.eks provencekrydder er kjempegodt!
    Ulike typer fisk, helst av den litt fete sorten, tredd på spyd med de samme grønnsakene mellom er også nydelig.
    Grillspyd er så lett å lage. Det tar litt mer tid å tilberede, men det tar desto kortere tid på grillen - og du får litt forskjellige smaker på en gang. Et godt og sunt alternativ!

  • Slik får du i deg 5 om dagen

  • Fisk i folie
    - Jeg pleier også å legge fisken i eller på folie. I folie både steker den og damper den på en gang, og beholder saftighet og smak! Det er faktisk kjempegodt, sier Jeanette.
    Det finnes egne fiskerister til fisk. Å grille fet fisk i dem er godt, men på svak varme og ikke for lenge. Du kan også pensle grillristen med litt olje, og fisken kan også med hell marineres litt.

  • Dette bør du se etter når du handler frukt og grønt

  • Iskalde gleder

    - Yoghurtis er bedre å spise enn fløteis. Og nå har det kommet enda flere typer is som ikke er yoghurtis, men som likevel har mindre fett og sukker. Generelt inneholder saftis og sorbeter mindre kalorier enn fløteis, men som sagt finnes det noen lettere varianter av fløteis, opplyser Jeanette.

  • Styr unna feitefellene

  • I Hennig Olsen sin softis er det 172 kcal per 100 gram og i Diplomis sin er 200 kcal per 100 gram, men det er noen variasjoner. En is veier vanligvis mellom 100 og 200 gram.

    Og her er en oversikt over de aller letteste istypene du finner i butikken:
    Tutti is (14-pk) 33 kcal
    Lettis beger skogsbær 63 kcal
    Royal fruits m/Williamspære 65 kcal
    Sukkerfri lettis sjokolade 67 kcal
    Light-beger 68 kcal
    Sukkerfri lettis jordbær 69 kcal
    Friskis Appelsin/jordbær (10-pk) 71 kcal
    Lollipop 75 kcal
    Best-is tvilling 76 kcal
    Ananas splitt 80 kcal
    Sorbetto Real Fruit Bringebær 81 kcal
    Living lite 98 kcal
    Sans Røde bær 105 kcal
    Lett-is vanilje 105 kcal





    Jeanette Roede er kommunikasjonssjef i Grete Roede AS.
    Jeanette Roede er kommunikasjonssjef i Grete Roede AS. Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer