GODE PROTEINER: Ikke bare er fisk full av nyttige, gode proteiner – du får også i deg rikelig med jod. De fete fisketypene har dessuten bra fett og omega 3. Spis i vei, med andre ord.  Foto: Thinkstock
GODE PROTEINER: Ikke bare er fisk full av nyttige, gode proteiner – du får også i deg rikelig med jod. De fete fisketypene har dessuten bra fett og omega 3. Spis i vei, med andre ord. Foto: Thinkstock Vis mer

Fisk

Fet eller mager fisk? Ja takk, begge deler!

Du bør spise fisk av begge sorter for å få i deg nok næringsstoffer.

Du kjenner sikkert til benevnelsene fet og mager fisk, men vet du hvilke fisker som er hva? Og vet du hva fordelene med de ulike typene er?

Fet fisk:
  • Laks
  • Makrell
  • Sild
  • Ørret
  • Kveite
  • Sardiner
  • Mager fisk:
  • Torsk
  • Sei
  • Lyr
  • Hyse
  • Brosme




  • Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede, sier at du absolutt bør sørge for å få i deg begge deler.

    – All fisk er bra å spise, sier hun, men understreker at det også er etiske valg knyttet til valg av fisk.

    Du finner en oversikt over WWF Norges anbefalinger over hvilke fisketyper du bør satse på for best mulig samvittighet lenger ned i saken.

    LES OGSÅ: Her er den ultimate middagen

    JA, TAKK! Makrell i tomat er veldig sunt pålegg, mye på grunn av det gode proteinet og fettet i makrellen.  Foto: Colourbox
    JA, TAKK! Makrell i tomat er veldig sunt pålegg, mye på grunn av det gode proteinet og fettet i makrellen. Foto: Colourbox Vis mer

    Hva er forskjellen?

    Hovedforskjellen på fet og mager fisk, er hvor fisken lagrer fettet.

    Hos de fisketypene vi kaller fete, lagres fettet hovedsakelig i fileten og litt i leveren, mens fettet lagres bare i leveren hos de såkalt magre fiskefiletene, skriver Fiskesprell.no, et samarbeidsprosjekt mellom Helse- og omsorgsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet og Norges sjømatråd.

    – Fet fisk er rik på det sunne fettet, omega-3-fettsyrer og D-vitamin, mens de magre fiskene inneholder nesten ikke fett i det hele tatt, forteller Bugge.

    LES OGSÅ: Fisken du bør spise mer av



    SUNT: Laks er en fet fisk som gir deg godt fett, omega 3, D-vitamin og rikelig med proteiner.  Foto: Getty Images/iStockphoto
    SUNT: Laks er en fet fisk som gir deg godt fett, omega 3, D-vitamin og rikelig med proteiner. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
    TORSK: Mager fisk utgjør en ypperlig middag.  Foto: All Over Press
    TORSK: Mager fisk utgjør en ypperlig middag. Foto: All Over Press Vis mer

    God proteinkilde

    – Begge typer fisk er kilder til gode og nyttige proteiner. Dessuten er de rike på blant annet jod, som er viktig for skjoldbruskkjertelen.

    Det aller beste er altså å kombinere de fete og de magre fisketypene og få et variert kosthold med ulike proteinkilder og rikelig med andre nyttige næringsstoffer.

    (Saken fortsetter under bildet.)






    Bugge kommer med følgende enbefaling når det gjelder andelen fet og mager fisk:

    – Omtrent 50/50, tenker jeg. Hvis du spiser to middager med mager fisk, én med fet fisk og litt makrell i tomat på brødskiva, ligger du godt an.

    Men hva med tunfisk?

    – Tunfisk er på en måte en mellomting, for den har bare 5 prosent fett i seg selv og er det vi kaller en halvfet fisketype.

    Om du spiser tunfisk som ligger i olje, vil du også få i deg noe fett fra oljen.

    (Saken fortsetter under bildet.)






    LES OGSÅ: Maten du bør spise nå

    Etikk og fisk

    For mange av oss er det ikke bare næringsinnholdet og smaken som avgjør hvilken fisketype vi vil ha på middagsbordet.

    Miljøhensyn og etikk spiller også en rolle, men det er vanskelig å gjette seg fram til hva som er greit å spise og hva du bør styre unna.

    Heldigvis har WWF Norge en oppdatert liste til hjelp på sine nettsider. Listen er delt inn i tre kategorier: fisk du kan spise med god samvittighet, fisk du bør være kritisk til og fisk du bør styre unna.

    GOD GUIDE: WWF Norges guide til hvilke fisketyper du kan spise med god samvittighet og hva du bør styre unna. Foto: wwf.no
    GOD GUIDE: WWF Norges guide til hvilke fisketyper du kan spise med god samvittighet og hva du bør styre unna. Foto: wwf.no Vis mer

    Se lista her:







    LES OGSÅ: Vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert

    EKSPERT: Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede, anbefaler deg å spise både fet og mager fisk et par ganger i uka. Foto: Foto Axel Bauer/ Grete Roede AS
    EKSPERT: Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede, anbefaler deg å spise både fet og mager fisk et par ganger i uka. Foto: Foto Axel Bauer/ Grete Roede AS Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: