SUPERMAT? Visst skal du spise brokkolien din. Men selv ikke et tonn brokkoli vil gi deg riktig mengde antioksidanter. Foto: Getty Images
SUPERMAT? Visst skal du spise brokkolien din. Men selv ikke et tonn brokkoli vil gi deg riktig mengde antioksidanter. Foto: Getty Images
Antioksidanter

Fire myter om antioksidanter

Er de virkelig fruktrikets superkrigere mot alt som er ondt? På tide å skrelle seg fram til sannheten.

Det er nærmest biologiens store blockbuster-eventyr.

På den ene siden har du ondskapen: De frie radikalene som er den store trusselen mot menneskelig liv og helse.

På den andre siden har du de gode superheltene: Antioksidantene som knuser fienden og etterlater deg med eplekinn og fjelluft i lungene.

LES OGSÅ: Frossen frukt og grønt kan være bedre enn fersk

Er det virkelig slik? La oss gå antioksidant-mytene litt etter i sømmene.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme

Myte 1: Frie radikaler må ødelegges

Rolig nå. Jo, antioksidanter bekjemper frie radikaler, som er ustabile molekyler i kroppen og kan forårsake DNA-mutasjon.

Men selv om frie radikaler er blitt knyttet til alvorlige tilstander som hjertesykdom, Parkinsons og kreft, så er de ikke nødvendigvis kjeltringer.

Frie radikaler er biprodukter av en grunnleggende stoffskifteprosess kalt oksidering.

- De er absolutt livsnødvendige, sier Jeffrey Blumberg, leder av antioksidantlaboratoriet ved Tuft universitet i USA, til Men's Health.

- For eksempel vil celler i immunforsvaret bombadere invaderende bakterier med frie radikaler, for å drepe dem. Frie radikaler er svært viktige for kroppens forsvarssystem.

For mange frie radikaler, derimot, kan utgjøre en trussel for helsa. Luftforurensing, sigaretter og sollys kan generere så mange frie radikaler at ditt normale antioksidantforsvar blir overveldet, hvilket gjør kroppen sårbar overfor celleskade og sykdom. Noen forskere knytter også effekten av frie radikaler til aldring.

Poenget er imidlertid ikke å helt og holdent kvitte oss med frie radikaler, men å sørge for at vi har nok antioksidanter til å bekjempe de overflødige frie radikalene.

Kort sagt: Stump røyken, dropp solsengen og få i deg fem om dagen.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig?

VARIERT, VARIERT, VARIERT. Det er stikkordet for kostholdet du bør ha om du vil ha best mulig helseeffekt av antioksidanter. Foto: Colourbox
VARIERT, VARIERT, VARIERT. Det er stikkordet for kostholdet du bør ha om du vil ha best mulig helseeffekt av antioksidanter. Foto: Colourbox Vis mer

Myte 2: Alle antioksidanter gjør samme nytten

Langt ifra. Teknisk sett er ethvert molekyl som beskytter cellene en antioksidant, sier Joe Vinson, professor i kjemi ved Scranton universitet i Pennsylvania, til Men's Health.

- De er anti, altså mot, oksidering. Dette inkluderer kjente stoffer som vitaminer, så vel som mindre kjente antioksidanter som flavonoider og polyfenoler. Totalt finnes det rundt 8000 ulike varianter.

Disse opererer ifølge tidligere nevnte Blumberg ikke nødvendigvis på samme måte. Du kan ikke si at du ikke trenger å ta vitamin E, fordi du har bøttet innpå med vitamin C. Alt C-vitaminet i verden kan ikke erstatte vitamin E.

LES OGSÅ: Slik blir grønnsakene sunnest

Noen antioksidanter bekjemper bestemte typer frie radikaler, som det også er mange varianter av, mens noen antioksidanter bare er effektive i bestemte deler av en celle. Andre igjen trenger bestemte forhold rundt seg for å gjøre jobben sin.

- Tenk på antioksidanter som en hær, sier Blumberg.

- Du trenger generaler, løytnanter og korporaler og andre med spesifikke oppgaver for å bekjempe fienden.

Derfor er det viktig å ha et variert kosthold. I en studie i 2006 konkluderte forskere ved Colorado State University med at folk som har det mest varierte kostholdet også har den beste DNA-beskyttelsen.

LES OGSÅ: Bør du frykte tilsetningsstoffer?

Teksten fortsetter under bildet.






Myte 3: Alle antioksidanter kommer fra frukt og grønnsaker

Nei, du. Hele planteriket kan gi deg antioksidanter. Også nøtter, frø, korn og belgfrukter.

I tillegg inneholder også kjøtt, egg og melk antioksidanter - hvis dyrene er blitt fôret med vegetabilsk kost.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise grove grønnsaker

Myte 4: «Hvis jeg trener og tar kosttilskudd blir jeg supersprek»

Kanskje ikke. Trening fører til høyere oksidering og en øking av frie radikaler. Dette er ikke noe negativt.

Ifølge ernæringsekspert Alan Aragon i Men's Health skal du ikke proppe deg full av antioksidanter etter trening for å motvirke oksideringen.

Forskerne vet ikke helt hvordan, men det ser ut til oksidativt stress som følge av trening fremmer både insulinsensitivitet og vekttap, og trolig dermed reduserer risikoen for diabetes.

Hvis du trener bør du heller enn å ta antioksidanter i store doser gjennom kosttilskudd altså ha et variert og sunt kosthold, slik at tilførselen av antioksidanter blir jevn og god.

Skal du ha god nytte av antioksidanter er ikke poenget å ta mest mulig av dem, men å få i deg flest mulig typer av dem.

LES OGSÅ: Disse fargene bør du ha på tallerkenen
Til forsiden