SUNT OG BILLIG: Nei, all sunn mat er ikke dyr. Prioriter heller de matvarene som gir deg mest næringsstoffer og vitaminer, slik som for eksempel spinat og gulrøtter. Foto: All Over PressAll Over Press
SUNT OG BILLIG: Nei, all sunn mat er ikke dyr. Prioriter heller de matvarene som gir deg mest næringsstoffer og vitaminer, slik som for eksempel spinat og gulrøtter. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Sunn Mat

Fire sunne og billige matvarer

Her er maten som er perfekt for deg med slunken lommebok.

Ja, vi må ha mat for å leve, men må det være så dyrt å leve sunt? Nei, selvfølgelig ikke!

Helsenettstedet livestrong.com (ekstern lenke) har listet opp de sunneste og billigste varene for deg som helst vil bruke penger på andre ting.

Her er noen av dem:

Spinat

Supergrønnsaken gir deg mye jern og en god dose fiber, vitaminer og mineraler.Spinat kan også hjelpe mot problemer som fordøyelsesbesvær, forstoppelse og urinveisinfeksjon.

I tillegg er spinat bra for håret og en flott kilde til en rekke andre stoffer som er viktige for kroppen; folat, vitamin K og vitamin A i form av karotenoider. Vitamin A er viktig for synet, huden og fosterutvikling, mens karotenoidene er sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler. På denne måten kan de redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft ved å forhindre skade på celler, kroppsvev og arvestoff.

Spinatplanten er også en kilde til riboflavin, vitamin C, kalsium, jern og en rekke antioksidanter og fytokjemikalier.

KK.no har tidligere skrevet at det lønner seg å spise litt ekstra godt av denne lille bladgrønnsaken. En studie publisert i februarutgaven av tidsskriftet Cell Metabolism antyder nemlig at man kan få større og mer effektive muskler av å spise spinat, skriver FoxNews.com.

Pris fra: Fra 20 kroner (fersk)

LES OGSÅ: Boksmaten du bør spise mer av

Gulrøtter

Gulroten er en svært undervurdert grønnsak, som du absolutt bør spise mer av.

Som KK.no tidligere har skrevet, inneholder gulrøtter karbohydrater, som gir energi til musklene, samt kalium, som kontrollerer blodtrykket og muskelsammentrekninger.

Det høye fiberinnholdet i grønnsaken gjør også at du holder deg mett lenger, er bra for fordøyelsen og bidrar til å balansere blodsukkeret.

I tillegg er gulroten rik på A-vitaminer, som bidrar til å styrke immunforsvaret, noe som gjør deg bedre rustet mot høsten og vinterens forkjølelser og snufsesyker. Ellers inneholder grønnsaken en del av de andre vitaminene, foruten kalium, jern og masse fiber.

Undersøkelser viser også at gulrøtter redusere risikoen for brystkreft

Det fine med gulrøtter er at den er allsidig og perfekt å gumle nesten når som helst. Prøv dem sammen med hummus, tzatziki eller annen dip.

Pris: Fra 15 kroner og oppover.

LES OGSÅ: Faste grønnsaker holder seg lengre

Cottage cheese

Du har sikkert hørt det før, men cottage Cheese er en god kilde til proteiner og perfekt treningsmat. Cottage cheese inneholder litt under 100 kalorier per 100 gram, som gjør det magre meieriproduktet perfekt som et mellommåltid eller en snack. Legger du til litt frukt blir det enda bedre.

Cottage cheese inneholder mye kasein (såkalt trege proteiner som er bedre for kroppen), kalsium og fiber - som holder deg mett lenger.

KK.no har tidligere skrevet at cottage cheese er spesielt bra å spise hvis du er stresset. Matvarer som inneholder aminosyren L-tyrosing, ofte kalt tyrosin, hjelper kroppen å produsere norepinephrin, et stoff som gjør at vi responderer bedre på stress, og dopamin, et stoff som løfter humøret. En kopp cottage cheese inneholder nesten 1500 mg tyrosin.

Pris fra: Fra 18 kroner

LES OGSÅ: Er dette verdens sunneste middag?

Kyllingbryst (uten ben og skinn)

Kylling er noe av det beste og sunneste du kan velge å spise av kjøttmat.

Spiser du kylling minst tre ganger i uka, har det en beskyttende effekt mot svekket syn i alderdommen, og reduserer faren med over 50 prosent.

Kylling stappfull av protein og inneholder svært lite fett og kalorier. Den er også svært rik på selen, samt det kreft-motvirkende B-vitaminet niacin. I tillegg inneholder kyllingen på boks vitamin B6, som er bra for metabolismen.

En annen bonus er at kylling er svært enkel å tilberede og kan kombineres til utallige matretter. Husk at det kjøttet alltid må gjennomstekes - hvis ikke risikerer du at det sitter igjen bakterier i kjøttet, og disse bakteriene kan faktisk gjøre deg syk.

Pris fra: Fra 59 kroner

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: