Mental Helse

Fire ting som gjør deg lykkeligere

Ja, det går faktisk an å trene humøret.

FINN ENTUSIASTENE: Omgi deg med folk som motiverer deg ekstra, enten det er på trening eller på jobb. Foto: Getty Images/Goodshoot RF
FINN ENTUSIASTENE: Omgi deg med folk som motiverer deg ekstra, enten det er på trening eller på jobb. Foto: Getty Images/Goodshoot RF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Akkurat som du styrker muskelmassen når du bruker musklene, kan du trene det gode humøret. At optimismen er i god form, har vi alle godt av, skriver Prevention.com.I en studie fra universitetet i Zürich fant forskere ut at voksne mennesker som brukte tid på å trene karakterstyrke, forbedret det positive humøret mer enn kontrollgruppen som ikke tok seg tid til det. Du kan selv prøv disse øvelsene, basert på aktivitetene som deltakerne i studien gjorde. Og det beste av alt: Du trenger ikke joggesko for å få det til: 1. Vis din takknemlighetSkriv et brev eller en epost til noen som har støttet deg eller gjort mer for deg enn forventet i det siste, og la ham eller henne vite at det gjorde en forskjell for deg. Å uttrykke takknemlighet kan fremprovosere andre positive følelser, noe som spiller en viktig rolle for humøret, sier forskerne. Det er mental trening på sitt hyggeligste.LES OGSÅ: Slik får du en bedre hverdag.2. Finn en entusiastisk gjengMangler du motivasjon til å gjøre de tingene du egentlig har lyst til å gjøre? Omring deg selv med en entusiastisk gjeng. Dra på fotballkamp, et oppløftende seminar eller dra på treningstimen til den instruktøren du vet er best på motivasjon. Entusiasme kan være smittsomt, og vanedannende. 3. Finn noe positivt i det negativeTenk på en situasjon der du gikk glipp av noe morsomt, om det så handlet om uflaks eller dårlig planlegging. Skriv det ned, og forsøk å finne en dør som åpnet seg på grunn av denne døren som lukket seg for deg. Dette hjelper deg å finne den lyse siden av det som var kjipt, og gir optimismen et boost. - Om du skal få et helt ok eller et helt fantastisk liv, avgjør du selv hver dag, sier Erik Bertrand Larssen.Han passer til daglig på at psyken til skiesset Petter Northug er på topp. Han er også mental trener for bokseren Cecilia Brækhus og holder motivasjonsforedrag for toppsjefer i næringslivet og toppidrettsutøvere. Bertrand Larssen mener at absolutt alle kan oppnå enormt mye i livene sine bare ved å styre tankene positivt. Det kan du lese mer om her. LES OGSÅ: Kom i bedre humør på to minutter4. Sett deg inn i noe du lurer påEr du interessert i noe du ikke vet så mye om? Grav dypt. Les en artikkel, gå på museum, kjøp en studiebok selv om du ikke tar faget. Skriv notater eller del det på Facebook. Læring og deling av kunnskap fostrer nysgjerrighet, noe av det fineste vi menneskene har.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer