Kosthold

Fisk er fremdeles sunt

Skrekkhistorier om laksens giftinnhold til tross - fisk er fremdeles sunt, mener Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM). Du kan gjerne spise mer fisk enn du allerede gjør.

Fisk er fremdeles sunt
Publisert
Sist oppdatert
Tirsdag 28. mars kom rapporten Et helhetssyn på fisk og sjømat i norsk kosthold fra VKM. Den konkluderer med at de færreste av oss er i faresonen for å få i oss for mange giftstoffer via fiskeinntak, og at gjennomsnittsnordmannen bør øke sitt fiskeinntak for å få i seg nok vitamin D.

Gjennomsnittsnordmannen spiser i dag 2 fiskemåltider i uken, eller 65 gram per dag. All fisken trenger ikke nødvendigvis stå på middagsbordet, vi får i oss mer fisk i form av pålegg enn normalt er i andre land, fordi nordmenn spiser flere brødmåltider per dag. Norske barn er ikke fullt så flinke til å spise fisk, gjennomsnittsinntaket ligger på 6-19 gram per dag. VKM konkluderer med at barn fortsatt bør ta tran, og at de helsemessige fordelene ved dette vil veie opp for eventuelle overskridelser av det tolererbare inntaket av giftstoffer som kan forekomme dersom man kombinerer tran og vanlig konsum av fisk.

2 fiskemåltider i uken kan kanskje høres ut som nok, men sett ut fra visse synspunkter bør vi antakelig spise mer.

- Selv et gjennomsnittlig konsum av fisk (tilsvarende om lag to måltid med fisk i uken) vil gjøre at inntaket av vitamin D blir så lavt (om lag 25 % av behovet) at man blir avhengig av sollyset som kilde eller må dekke behovet i form av kosttilskudd, skriver VKM i rapporten. de mener det er særlig ønskelig å øke nordmenns konsum av fet fisk, for å sikre at vi får i oss nok vitamin D og marine n-3-fettsyrer. Fisk, og fet fisk i særdeleshet, har god effekt på å bremse og forbygge utvikling av hjerte/karsykdommer.

- Ut fra en vurdering av inntak av næringsstoffer er det ingen betenkeligheter knyttet til å spise fisk og annen sjømat tilsvarene 4 måltider eller mer i uken. Det generelle rådet om et variert kosthold gjelder også for fisk; man bør spise ulike typer fisk, skriver VKM.

Du trenger sannsynligvis ikke være redd for å få i deg giftstoffer via fiskematen. Fisk kan blant annet inneholde metylkvikksølv, men det gjennomsnittlige innholdet av dette er lavt. Enkelte fiskearter, som gjedde, abbor, ferskvannsørret, sverdfisker og tunfisk, kan inneholde høyere konsentrasjoner. Likevel mener VKM at dersom du sørger for et variert inntak av fisk og sjømat, vil du være trygg. Gravide kvinner bør likevel vise forsiktighet, og velge bort fisketyper som kan inneholde mye metylkvikksølv.

- Det er fra et toksikologisk synspunkt generelt sett ikke noen betenkeligheter knyttet til å spise fisk og annen sjømat tilsvarede 4 måltider eller mer i uken for voksne når konsumet er variert og fet fisk, skriver VKM i rapporten.



  • Les utdrag fra rapporten her



  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer