IKKE SÅ SUNNE: Chilinøtter er blant nøtteslagene ekspertene anbefaler deg å moderere inntaket av.  Foto: punsayaporn - Fotolia
IKKE SÅ SUNNE: Chilinøtter er blant nøtteslagene ekspertene anbefaler deg å moderere inntaket av. Foto: punsayaporn - Fotolia Vis mer

Nøtteblandinger

Fjern disse fra nøtteskålen

Fett- og saltfellene du gjør lurt i å unngå.

Publisert

Nøtter er både godt og kjempesunt, og passer ypperlig når du er litt småsulten eller får lyst på noe å knaske på.

Visste du for eksempel at mandler inneholder mye vitamin B og E, som er bra for hud og hår? Eller at valnøtter er en fin kilde til omega-3-fettsyrer, og at hasselnøtter er den typen som inneholder mest sunt fett?

Ja, faktisk bør du spise litt nøtter hver eneste dag – det kan nemlig gjøre det mindre utsatt for alvorlig sykdom og tidlig død. Men husk å ikke forsyne deg med mer enn en håndfull!

For selv om de inneholder mange gode næringsstoffer og sunt fett er de også svært kaloririke. Og dersom du ofte spiser mye nøtter kan du faktisk legge på deg. Likevel, det er bedre enn potetgull.

Næringsrike kaloribomber

– Ja, det er bedre å velge nøtter enn potetgull, fordi selv om nøtter er svært kaloririke, så er dette veldig sunne kalorier. Nøttene inneholder sunne fettsyrer, protein, mineraler, vitaminer og fiber.

- Kort sagt – de er svært næringsrike kaloribomber, i motsetning til potetgull som bare er tomme kalorier, sier klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.

HÅNDFULL: Nøtter inneholder mange næringsstoffer og sunt fett, men det anbefales at du kun spiser en håndfull om dagen. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
HÅNDFULL: Nøtter inneholder mange næringsstoffer og sunt fett, men det anbefales at du kun spiser en håndfull om dagen. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Litt nøtter hver dag er anbefalt, fordi det kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Men hvis man er opptatt av å holde vekten, eller å gå ned i vekt, anbefaler hun at man er obs på at man kan legge like mye på seg av kaloriene fra nøttene, som man gjør av kaloriene fra potetgull.

– Nøtter metter også godt, slik at man kanskje klarer seg med mindre mengder enn hvis man setter fram potetgull. Likevel synes mange det er vanskelig å stoppe når nøtteposen først er åpnet, og kanskje er det derfor lurere å satse på grønnsaker og mager dipp, eller frukt og bær som filmsnacks, forteller hun.

Men er alle nøtter like sunne, eller er det noen man bør velge bort?

Velg bort salte nøtter

Alle nøtter er i utgangspunktet sunne, men når nøttene er saltet, ristet eller innbakt er det en helt annen sak. For eksempel betyr «ristede nøtter» ofte at de er varmet i olje, (tørristede er ristet uten olje) og det er ikke nødvendigvis snakk om sunn olje.

– Kaloriinnholdet varierer mellom de ulike typene nøtter. Men i og med at alle har et relativt høyt kaloriinnhold, er det viktigst å begrense det totale inntaket – ikke hvilken type du velger. Ta gjerne litt forskjellig, da får du i deg ulike typer næringsstoffer. Det man bør være bevisst på, er at man velger de som ikke er saltet eller «bakt inn», slik som chilinøttene, sier Sellæg.

Klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite er enig i at det ikke er fettinnholdet som bør være avgjørende for hvilke varianter man velger, men snarere hvilke andre tilsetninger du finner sammen med nøttene.

– Som for eksempel salt, tilsatt fett, hvetemel (som i chilinøtter) eller frukt. Det beste er å velge usaltede eller nøtter som er naturell.

- Tørket frukt sammen med nøtter er supert på langturer eller ved fysiske anstrengelser, der vi trenger raske karbohydrater, samtidig som vi sparer litt ekstra på fettreservene, sier hun til KK.no

NØTTEBLANDING: Nøtter er riktignok et bedre valg enn potetgull, men du bør likevel sørge for å styre unna nøtter som er ristet, innbakt og saltet. Foto: Tony Watson / Alamy/All Over Press
NØTTEBLANDING: Nøtter er riktignok et bedre valg enn potetgull, men du bør likevel sørge for å styre unna nøtter som er ristet, innbakt og saltet. Foto: Tony Watson / Alamy/All Over Press Vis mer

Men hun påpeker at fruktblandinger ofte inneholder en del sukker og er derfor ellers ikke å anbefale sammen med nøtter om man vil ned i vekt.

Sukkeret forsinker fettomsetningen og kan bidra til at vektreduksjonen blir mindre effektiv.

Velg bort salte nøtter

Ifølge Helsedirektoratet får vi i oss dobbelt så mye salt enn det som er anbefalt – hver eneste dag, og saltinntaket regnes derfor nå som en av de alvorligste truslene mot folkehelsen.

Mye av dette saltet får vi i oss gjennom ferdigmat og halvfabrikata, og det kan derfor være lurt å være bevisst på å sjekke hvor mye salt maten inneholder. Og så sier det seg selv at vi bør styre unna mat som vi vet er saltet.

– Ja, saltinntaket i Norge er dobbelt så høyt som det bør være. Dette er et problem, fordi salt kan øke blodtrykket, og høyt blodtrykk øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Derfor bør vi begrense inntaket av salt mat. Følgelig er anbefalingen at vi gjerne kan spise «en liten håndfull usaltede nøtter om dagen», sier Sellæg.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer