FEIL FOKUS: Å sammenligne seg med andre har lite for seg mener ekspert. Foto: All Over Press
FEIL FOKUS: Å sammenligne seg med andre har lite for seg mener ekspert. Foto: All Over Press
Selvfølelse

Føler du at alle andre er bedre enn deg?

Sjekk hvorfor du bør slutte å sammenligne deg med andre.

Har du tenkt over hvor ofte du sammenligner deg selv med andre?

Kanskje tenkt at venninnen din er slankere og penere enn deg, at kollegaen din er mer effektiv og dyktigere enn deg, eller at søsteren din har finere klær enn deg?

- Så lenge vi omgås andre mennesker, vil vi også i stor grad sammenligne oss med andre, forteller Christine Otterstad, som er utdannet NLP-coach (nevro lingvistisk programmering) og KKs faste livsstilscoach.

LES OGSÅ: Denne gir kvinner bedre selvtillit

Typisk kvinner?

Vi måler hele tiden det vi gjør, setter det opp mot hvordan vi gjorde det i går og ikke minst hvordan de rundt oss gjør det.

Føler du at alle andre er bedre enn deg? (Avsluttet)

Og vet du med deg selv at du litt for ofte ser deg i speilet og tenker at du ser for dårlig ut eller gjør en for dårlig jobb? Tenk på dette: Ville du sagt det du tenker om deg selv til andre?

Til stadighet å sammenligne seg med andre, har nemlig lite for seg.

Grunnen er så enkel som at vi alle sammen har ulike utgangspunkt. Vi ser forskjellige ut og kan forskjellige ting.

Et tegn på at du kanskje bruker for mye tid og energi på å sammenligne deg med andre, er at du er mer opptatt av andres resultater enn dine egne.

- Manglende glede på andres vegne kan også være et tegn på at man sammenligner seg for mye med andre, sier Otterstad som også blogger, holder kurs og foredrag.

LES OGSÅ: Gjør ting du liker, med folk du liker

ALT MED MÅTE: Sunt konkurranseinstinkt er bra, bare ikke la det gå over i destruktiv selvkritikk. Foto: All Over Press
ALT MED MÅTE: Sunt konkurranseinstinkt er bra, bare ikke la det gå over i destruktiv selvkritikk. Foto: All Over Press Vis mer

Slankere, tynnere …

Selv om Otterstad ikke tror kvinner sammenligner seg mer med andre enn det menn gjør, så mener hun vi gjør det på litt andre måter.

- Vi kvinner har en tendens til å sammenligne oss på de fleste områder, men spesielt når det kommer til utseende, sier Otterstad.

En forskningsstudie fra Texas A&M International University har også vist at ingenting overgår det kroppspresset vi føler fra vennene våre.

Studien så på hvordan press fra venner, tv og sosiale medier påvirket forholdet til kroppen vår. Det viste seg at venner hadde den mest langvarige negative effekten på selvfølelsen.

- Vi sammenligner gjerne resultater og personlighetstrekk med de nær oss, og utseende og kropp med de som er mer distansert fra oss, mener Otterstad.

Forskningsleder Christopher Ferguson tror imidlertid kvinners misnøye med egen kropp, kan ha mindre å gjøre med de tynne idealene i reklame og media, men mer med påvirkningskraften til personene de omgås å gjøre.

LES OGSÅ: Negativ tankespiral?

Gift for selvbildet

Det er imidlertid viktig å skille mellom positiv og negativ sammenligning.

LAV SELVFØLELSE?: - Kvinner med lav selvfølelse er dessuten mestere i å sammenligne seg med andre, sier Otterstad. Foto: DDRockstar - Fotolia
LAV SELVFØLELSE?: - Kvinner med lav selvfølelse er dessuten mestere i å sammenligne seg med andre, sier Otterstad. Foto: DDRockstar - Fotolia Vis mer

Dersom det å se hvordan andre trener, kler seg eller jobber inspirerer deg til å nå dine egne mål, så kan sammenligning være nyttig.

- Det kan gi oss en pekepinn på hvor vi står i forhold til andre, men husk at vi alle har forskjellige forutsetninger og potensiale, sier Otterstad.

Hun mener at det å sammenligne seg med andre, på sikt vil kunne gi deg lavere selvfølelse og selvtillit.

- Kvinner med lav selvfølelse er dessuten mestere i å sammenligne seg med andre, sier Otterstad.

Vær bevisst på tankemønsteret

Hun mener det viktigste du kan gjøre for å forhindre at du blir «sugd inn» i en ond sirkel av overdreven og destruktiv sammenlikning, er å være bevisst på tankemønsteret ditt.

Tanker utløser følelser. Det er derfor viktig å «styre» tankene riktig om du ønsker gode følelser i kroppen.

- Om du tenker «hun er mye penere enn meg, jeg er stygg i forhold», så vil dette utløse negative følelser i kroppen, sier Otterstad.

Hun anbefaler at du bevisst prøver å stoppe slike tankerekker.

- Når disse tankene kommer, tenk i stedet «hun er pen» og stopp der. La denne setningen stå alene. La henne være pen.

Ifølge Otterstad kan dette forhindre at du utløser fullt så mange negative sammenlignende tanker – og enda viktigere, det kan motvirke at du utvikler et dårlig selvbilde og en dårlig selvfølelse.

Til forsiden