VIL HA BILLIGERE, SUNN MAT: En undersøkelse utført på vegne av Helsedirektoratet viser at hele 66 prosent av Norges befolkning ønsker seg billigere, sunn mat. Faktisk svarer 12 prosent at de ikke har råd til å velge sunt.  Foto: Thinkstock.com
VIL HA BILLIGERE, SUNN MAT: En undersøkelse utført på vegne av Helsedirektoratet viser at hele 66 prosent av Norges befolkning ønsker seg billigere, sunn mat. Faktisk svarer 12 prosent at de ikke har råd til å velge sunt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kosthold

For dyrt å spise sunt i Norge

Ny studie viser at enkelte nordmenn ikke har råd til å velge sunt.

De fleste ønsker å opprettholde et sunt kosthold.

Og til nå har du helt sikkert lært at salaten er en sunnhetsbombe, og at sjokolade og potetchips ikke kan nytes hver eneste dag.

Men når sportsdrikker plutselig er like usunt som brus, og studier viser at melkesjokolade kan senke risikoen for slag, er det lett å bli forvirret.

Da er det kanskje ikke så rart at mange fortsatt velger feil i butikken.

En ny studie utført for Helsedirektoratet i forbindelse med lanseringen av den nye nøkkelhull- og kostrådskampanjen «Små grep, stor forskjell», viser også at prisen i stor grad påvirker hva slags mat folket velger.

LES OGSÅ: Slik handler du sunt OG sparer penger

Nordmenn ønsker seg billigere, sunn mat

I undersøkelsen ble deltakerne spurt om hva de mente kunne hjelpe dem til å spise sunnere, og i alt svarte 66 prosent at tilgang på billigere, sunn mat ville være til hjelp. 12 prosent svarte faktisk at de ikke har råd til å velge sunt.

Det kommer også frem at 19 prosent ønsker at usunn mat som inneholder mye sukker og salt skal bli dyrere.

I webundersøkelsen ønsket Helsedirektoratet å kartlegge nordmenns kosthold, og totalt deltok 2000 kvinner og menn på 18 år og oppover.

– «Små grep, stor forskjell» er en langsiktig satsing for å inspirere, motivere og veilede folk til å ta små, sunne grep i hverdagen. Gode matvalg i hverdagen kan få stor betydning for helsen på sikt, forteller divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Knut-Inge Klepp.

For selv om fokuset på sunn mat stadig vekk blir større svarer fortsatt 7 av 10 at de syns det er vanskelig å legge om kostholdet.

LES OGSÅ: Enkle triks for å få mer grønt inn i kostholdet

Stor interesse for et sunnere kosthold

I tillegg til at flere mener prisen kan gjøre det lettere å velge sunt, svarte også 55 prosent at tips til sunne retter som er raske og enkle å tilberede vil være til hjelp.

– Vi ønsker at flere skal synes det er enkelt å forstå hvordan man kan spise sunt ved å følge kostrådene samtidig som de får inspirasjon til sunn matglede, sier Klepp.

– Myndighetenes merkeordning Nøkkelhullet er ett verktøy som gjør det enklere å følge kostrådene i praksis, sier han.

For det er ingen tvil om at interessen for å spise sunt er stor. Hele 64 prosent svarer at de er opptatt av å spise sunt - av disse er 74 prosent kvinner. Men bare 46 prosent skriver at de klarer å spise så sunt som de ønsker.

Dette skyldes blant annet dårlig planlegging, at de stort sett holder seg til å lage de de kan fra før, mangel på tid eller at de ikke har råd til å kjøpe så sunn mat som de ønsker.

LES OGSÅ: Maten du mye heller bør lage hjemme

12 tips som hjelper deg til en sunnere hverdag

Den nye kampanjen til Helsedirektoratet setter fokus på små grep i hverdagen som har betydning for helsen din. Det kan være så enkelt som å velge vann fremfor brus, eller ta trappene istedenfor heisen.

I tillegg til at de setter fokus på Nøkkelhullet, gir de ut brosjyren «Små grep, stor forskjell», som inneholder 12 konkrete tips som skal gjøre det litt lettere å nå den sunne hverdagen.

1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
3. Spis grove kornprodukter hver dag.
4. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
5. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
6. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
7. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
8. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
9. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
10. Velg vann som tørstedrikk.
11. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.
12. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

LES OGSÅ: Sen middag? Derfor våkner du sulten dagen etter

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: